Koffie break met Alanna en Tessa: Een brug slaan tussen de docent en studenten (15)

Een brug slaan tussen de docent en zijn leerlingen. Dat deden studenten Alanna en Tessa voor een docent in het VWO. Voor een project vanuit het principe van 'Probleem Gestuurd Onderwijs' waar de universiteit Maastricht mee werkt, dachten ze na over effectieve oplossingen. Een mooi voorbeeld van hoe waardevol het kan zijn om studenten te betrekken. En passant werd ook de motivatie van de leerlingen aangewakkerd. Via twee werkvormen lieten ze de leerlingen zien dat schrijven over een global issue leuk is wanneer je begint vanuit je eigen ervaringen. Kortom: twee keer bridging the gap. 

Deze week in 'Koffie break met...':

Studenten Alanna Staunton en Tessa Haugh. Ze volgen het Liberal Arts and Sciences honours programma van het University College Maastricht. Tessa komt uit Philadelphia, Verenigde Staten en Alanna uit Winchester, Verenigd Koninkrijk.

Klik op het onderstaande plaatje om de opname van het interview te bekijken

Een motivatieprobleem

Studenten Alanna en Tessa hielpen de VWO docent aan een oplossing voor het vak onderzoeksvaardigheden. Voor dit vak moeten leerlingen een wetenschappelijk artikel schrijven over een maatschappelijke onderwerp. Maar de motivatie van de leerlingen was soms ver te zoeken en mooie resultaten bleven uit....

Oplossing: aanhaken bij interesse 

Alanna en Tessa gingen op onderzoek uit. Wat was hier aan de hand? Ze onderzochten en observeerden het leerproces. Ze vroegen de leerlingen heel intensief hoe zij de lessen ervaren, wat ze ervan leren en waar ze tegenaan lopen. Ze gebruiken een mooie term voor deze manier van werken: accessible authority. De leerlingen ervaren dat er weinig afstand is en delen daardoor makkelijker hun ervaringen. Dit gaf waardevolle inzichten. 

Ze ontdekten bijvoorbeeld dat het vak leed onder een slecht imago. Een wetenschappelijk artikel schrijven is ook niet makkelijk voor een VWO leerling. En al helemaal niet als je nog niet zoveel vertrouwen hebt en het moet gaan over een onderwerp gaat waar je niet zoveel mee hebt. 

Vertrouwen gaven ze door te benadrukken dat de leerlingen al veel weten. Het bevestigen dat de leerlingen het kunnen is misschien wel de belangrijkste taak van een docent. Zelf hadden ze dat nadrukkelijk ervaren doordat hun begeleider hen ook heel veel vertrouwen gaf.

"Hij vertrouwde ons. Hij zei dat wij al leiders zijn. Dat was empowering. Zet die hoed op. Jij kan het doen. "

Hoe kies je een onderwerp dat echt bij je past? Want als je dat doet is het leuker om aan te werken en gaat de intrinsieke motivatie omhoog.

"Kies iets waar je echt in geïnteresseerd bent. Iets wat je ook buiten het klaslokaal wilt onderzoeken."

Resultaat: twee mooie werkvormen

Alanna en Tessa bedachten twee passende werkvormen die dicht bij de leerlingen staan.
 

  1. De social media opdracht

    Als je leerlingen laat nadenken over grote thema's, blijkt dit al snel lastig. De oplossing: draai het om! In deze opdracht kijken de leerlingen kritisch naar al hun social media kanalen. Berichten van vrienden, advertenties, waar wordt over gesproken etc. Hieruit bepalen ze welke thema's ze zien en wat hen in het bijzonder aantrekt. Sommige thema's kunnen worden doorgetrokken naar een global issue. 

    Zo komen veel interessante onderwerpen naar voren. En het bleek heel motiverend te werken want de onderwerpen sluiten exact aan bij de ervaringen van de leerlingen. Extra winst: de vaardigheid om kritisch naar social media content te (blijven) kijken.
     

  2. De wandel-in-je-buurt opdracht

    In deze opdracht worden leerlingen zich meer bewust van hun eigen omgeving. Leerlingen krijgen de opdracht om langzaam rond te wandelen in hun eigen buurt. Zonder mobiele telefoon! 

    Uiteraard zagen de leerlingen dingen die ze nog nooit waren opgevallen. Een leerling zag bijvoorbeeld heel veel melkveehouderijen. En vroeg zich af: hoe verhoudt zicht dat tot de opwarming van de aarde? 

Wat kunnen we hiervan leren?

Ten eerste natuurlijk het belang van aansluiten bij de eigen interesse van studenten. Dat is ook essentieel in het hoger onderwijs vinden Tessa en Alanna. Om te beginnen in het eerste studiejaar. Want juist dan ga je ontdekken waar je passie ligt. Ondervraag je studenten hierop als docent. En als je dat blijft herhalen, kunnen ze een kritische mindset ontwikkelen.

En daarnaast onderstreept dit project het belang van 'bridging the gap', zoals Alanna en Tessa het noemen. Ze gingen intensief in gesprek met de leerlingen en kwamen zo tot goede oplossing voor dit probleem. Eenvoudig, maar effectief. Je studenten betrekken bij je onderwijsontwerp levert verrassende inzichten op!

Meer over het project van Tessa en Alanna

In dit artikel lees je een aantal bevindingen en oplossingen uit het project van Tessa en Alanna. Wil je weten wat ze nog meer bedacht hebben? Neem dan vooral een kijkje op de website die ze maakten over het project. Het is een vervanging voor een uitgebreid geschreven papieren verslag dat maar al te makkelijk in een la verdwijnt. Ze maakten een toegankelijke en dynamische website vol met hun ervaringen, reflecties, tools en natuurlijk theorie. Inspirerend.

Verschenen in deze reeks

Koffie break met …

In ‘Koffie break met…’ iedere week een docent die vertelt over online onderwijs en het vergroten van binding. In een kwartiertje hoor je van een enthousiaste docent zijn of haar ervaringen, oplossingen en tips. Dus pak een kopje koffie, neem een break en laat je inspireren.

‘Science may never come up with a better office communication system than the coffee & tea break.’ – Earl Wilson

Author

Comments

Dit artikel heeft 0 reacties