Steeds meer onderwijsinstellingen in Nederland maken gebruik van immersive rooms. “Je haalt de praktijk de school in, zodat je keer op keer levensechte praktijksituaties kunt oefenen.” Volgens Frank Gombault van Inholland Hogeschool is dat de kracht van een immersive room. Het webinar van 27 september ging over hoe je zo’n immersive room inricht en effectief kunt inzetten in je onderwijs.
Ben jij op zoek naar inspiratie en tools om jouw onderwijs te innoveren? Op de website ‘openonlineonderwijs.surf.nl’ vind je praktijkverhalen, kennis en materialen voor (open) leermaterialen en online/blended onderwijs om jouw onderwijs te verrijken.
Met de Nationale XR dag in aantocht willen we laten zien dat er veel in beweging is als het gaat om extended reality (XR) in het onderwijs. Onderwijsinstellingen werken aan mooie toepassingen in hun onderwijs en delen hun ervaring. In dit artikel hebben we een aantal virtual reality (VR) praktijkvoorbeelden verzameld die ontwikkeld zijn dankzij de stimuleringsregeling Open en online onderwijs.
SXSW treated us nicely this year and inspired us with lots of new ideas and insights. Founded in 1987 in Austin, Texas, South by South West (SXSW) is best known for its conference and festivals that celebrate the convergence of the interactive, film, and music industries. The event features sessions, showcases, screenings, exhibitions and a variety of networking opportunities. SXSW proves that the most unexpected discoveries happen where diverse topics and people meet.
This year, SURF was represented by three colleagues, Thijs van der Horst, Mark Cole & myself, and we were accompanied by many more Dutch R&E organisations, like Hogeschool Inholland, Hogeschool Utrecht, ROC Mondriaan & Grafisch Lyceum Rotterdam. Even our Minister for Digitalisation, Alexandra van Huffelen, took part in the event.
We immersed ourselves in an 8-day program full of keynotes, featured sessions, workshops and experiences. Here are a couple of takeaways we would like to share with you, out of over 4500 sessions.
A few weeks ago, SURF launched the XR Innovation Forum, an online forum for knowledge exchange and discussion of the use of XR in research and education.
The platform, a pilot project that will initially last a year, is intended for teachers, researchers, developers, staff, students and anyone within our institutions interested in XR.
National XR Day will be at the University of Twente this year on 3 july 2024, and is organized by SURF, University of Twente and Saxion, also partnering with Npuls and DUTCH.
It is the second edition of National XR Day, again a full day by and for the SURF community on everything that is happening with eXtended Reality for education and research.
We are looking for contributions to the programme, either a presentation, workshop, demo or poster, see below!
The focus of this XR Developer Network meeting is on Responsible XR, and specifically the practical aspects you face or are involved in as a developer. How much time and resources do you spend on responsible XR aspects, such as privacy, accessibility of inclusiveness? Do you think these topics are important? Would you like to be more focused on them within your projects, but don't have the means to do so? Etc.
In the session we will have a presentation on Responsible XR from John Walker (from the team Futures & Values at SURF), followed by a more interactive part where you will discuss this topic with the others present.
During lunch after the meeting you can try some new, or less common XR devices.
Wat zijn de voor- en nadelen van VR? Waar moet je op letten als je VR breed wilt implementeren? En hoe kan VR als ondersteuning van de stage dienen? Allemaal onderwerpen waarover geschreven wordt op LinkedIn. Wij selecteerden zeven berichten die in de maanden december en januari op LinkedIn verschenen. Zo ben jij in een paar minuten weer helemaal up-to-date.
Kijk op onderwijsinnovatie
Op welke manier helpt digitalisering bij het innoveren binnen het mbo? En hoe zal het onderwijs in de toekomst veranderen door alle (nieuwe) mogelijkheden? Wij vroegen het aan Lydia Kes, practor bij het MBO College Airport, ROC van Amsterdam-Flevoland. Ze houdt zich bezig met kennisontwikkeling omtrent Competency Based Training & Assessment in de luchtvaart. "Bij conjunctuurgevoelige banen moet je flexibel kunnen zijn in de opleiding van studenten."