Jij bent aan zet! De call for proposals voor de Onderwijsdagen 2025 is open en dat betekent dat je jouw ideeën in kunt dienen voor een presentatie, birds-of-a-feather sessie, een panelgesprek of een workshop.
Are you working on XR in education or research? And would you like to discover new developments in the field of immersive technologies? Then come to the National XR Day 2025 at Erasmus University in Rotterdam on 2 July.
Be inspired by innovative XR applications, sessions and speakers and meet like-minded people with an interest in immersive technology. Together we can shape and create new realities! Discover some highlights of the program below, or check the full program.
You can register via this page.
Stagelopen is voor studenten verpleegkunde vaak spannend en stressvol. Oefenen met een hightech patiëntenpop zorgt voor ruimte om te leren in een realistische omgeving zonder gevaar voor de patiënt. Helpt dit studenten ook om beter voorbereid en met meer zelfvertrouwen aan hun stage te beginnen? Dat onderzoekt Daphne Vogel (Hogeschool Inholland) samen met zorg- en onderwijsinstellingen. Hoe onderzoekt ze dit en wat zijn de eerste indrukken?
Docenten doen het vaak: tot diep in de nacht toetsen van leerlingen nakijken. Wij, Kars en Bas, studenten aan de Universiteit Utrecht, hebben een oplossing ontwikkeld. Nakijken, ondersteund met AI. Zo worden lange nachten korte sessies, met ook nog eens een beter resultaat. Lees hier hoe wij dit doen en hoe we omgaan met de potentiële risico's van AI-ondersteund nakijken.
De inzet van Learning Analytics, AI-tools en EdTech groeit snel in het onderwijs. Maar hoe weet je of deze technologieën daadwerkelijk bijdragen aan beter onderwijs? En hoe zorg je ervoor dat je ze verantwoord en evidence-informed implementeert?
Tijdens deze themaochtend van de Special Interest Group Learning Analytics (SIG LA) staat de evaluatie van EdTech en Learning Analytics centraal. Je krijgt inzicht in:
waarom evalueren van deze tools essentieel is,
hoe je dat gestructureerd aanpakt,
én hoe je je eigen praktijk kunt spiegelen aan voorbeelden uit het veld.
De rectoren van de Nederlandse universiteiten waarschuwden al in 2019 in de Volkskrant: Nederlandse onderwijsinstellingen zijn te afhankelijk van (big) techbedrijven. Ze vonden het tijd een grens te trekken. De Universiteit Utrecht (UU) pakte de handschoen op. In de aanbesteding voor een nieuw Learning Management System (LMS) maakte de UU ‘publieke waarden’ een apart gunningscriterium. Hoe pakte de UU dat aan? En wat kunnen andere onderwijsinstellingen hiervan leren?
The LAK25 workshop on best practices for generative AI dashboards, held in Dublin, focused on strengthening the Learning Analytics feedback cycle within interactive LLM dashboards. The workshop, well-attended by educators worldwide, discussed AI literacy, pedagogical foundations, co-creation, human-in-the-loop approaches, prompt guidelines, evaluation criteria, data privacy, jailbreaking risks, and the environmental impact of LLMs. The team plans to update the materials and host a follow-up workshop in the Dutch context.
At the invitation of Erik Boon (chair SURF SIG Media & Education), I provided a presentation on March 17 to explain the AI Maturity in Education Scan (AIMES). Below more info on AIMES, and/or consult these slides . Would you like to stay informed about AIMES developments and/or contribute to the AIMES expert group? Please let us know using the AIMES interest form.
Thanks in advance.
Luuk Terbeek, Strategic Advisor Digital Transformation in Education (VU Amsterdam)
Is jouw XR initiatief of project een inspirerend voorbeeld voor anderen? Ben je op zoek naar partners om mee samen te werken? Heb je een actueel vraagstuk of onderwerp dat je graag met deelnemers wilt bespreken? Dan nodigen we je van harte uit om een sessievoorstel in te dienen voor National XR Day 2025!
De Universiteit van Twente, Hogeschool Saxion en het ROC van Twente onderzochten in fieldlabs of Learning Analytics (LA) een katalysator kunnen zijn voor studievoortgang en sociale binding. Tjark Huizinga, associate lector Blended Learning bij Saxion, en Tiuri de Jong, docent ICT bij het ROC van Twente, vertellen wat ze leerden uit de fieldlabs. Dit voorjaar publiceert het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), dat het project financierde, een rapport met de conclusies.