Ga naar 'Learning Analytics'

Alle artikelen van Learning Analytics

116 artikelen

  1. Input gevraagd omtrent Learning Analytics!

    Werk jij aan learning analytics in het mbo, hbo of wo? Of ken je iemand binnen je instelling die hieraan werkt? Help ons dan vooral!

  2. Een learning analytics omgeving voor onderwijsinstellingen: van PoC naar Pilot

    Learning analytics – het verwerken van studiedata tot bruikbare informatie – is al enkele jaren een grote belofte. Onderwijsinstellingen verwachten bijvoorbeeld dat learning analytics kan bijdragen aan een effectievere en efficiëntere begeleiding van studenten. Volgens onderzoek biedt het ook mogelijkheden tot het verbeteren van de leeromgeving, het leerproces en leeruitkomsten.  Regelmatig geven instellingen aan dat ze wel concreet aan de slag willen met Learning Analytics, maar dat een technische infrastructuur niet voor handen is. Instellingen ervaren het als een grote uitdaging om studiedata uit verschillende bronsystemen, zoals het studentinformatiesysteem (SIS) en het leermanagementsysteem (LMS) van de onderwijsinstelling te combineren en analyseren in één omgeving. Voor SURF / Npuls reden om afgelopen jaar een Proof of Concept (PoC) uit te voeren met instellingen. Hieronder lees je meer over de PoC en de resultaten ervan. Benieuwd naar alle ins & outs? Lees dan het uitgebreide evaluatierapport.

  3. Verkenning van Learning Analytics in het Nederlandse Onderwijs: Best Practices en Waardevolle Lessen

    In januari 2024 is het project “Best and worst practices learning analytics” gestart. Het project is onderdeel van Npuls en loopt tot het eind van het jaar. We lichten hierbij graag toe wat het doel en de opzet van het project zijn. Ook geven we informatie over de teamleden. Bij vragen of suggesties horen we graag van je!

  4. Verslag van themaochtend learning analytics

    Op 13 december organiseerde de SIG LA een bijeenkomst rondom de technische infrastructuur van LA en de waardenwijzer die input kan geven voor de implementatie van LA. Hierbij het verslag van deze ochtend. 

  5. 13 december: themaochtend technische infrastructuur Learning Analytics

    De implementatie van Learning Analytics (LA) vereist een multidisciplinaire aanpak waarbij er aandacht is voor didactiek, ethiek, en techniek. Eén van de voorwaarden om LA van de grond te krijgen is het inrichten van een technische infrastructuur. Hierbij zijn er verschillende mogelijkheden, wat leidt tot de vraag hoe je hierin als instelling een richting kiest. Om inspiratie en voorbeelden te bieden, organiseert de SIG LA op 13 december een themaochtend rond deze vraag. Hoe zet je een technische infrastructuur op voor LA, en wat zijn hierbij belangrijke overwegingen?

  6. We zijn nu niet bewust van en niet transparant over algoritmes in het onderwijs. Dat moet anders.

    Het is een kwestie van tijd dat generatieve AI ingebed is in het leven van mensen, ook in het onderwijs. Sterker nog: op allerlei plekken binnen onderwijsinstellingen worden data al geanalyseerd met algoritmes. Maar waar en door wie precies? Hoe zorgen we voor transparantie? En waarom zouden we daar eigenlijk transparant over moeten zijn? Zeker waar de wet dat niet van het onderwijs eist of waar het onduidelijk is wat de wet voorschrijft. De doelen van een eventueel algoritmeregister en de bijbehorende doelgroepen stonden centraal op de bijeenkomst bij SURF op 28 september 2023. Na een eerste sessie over transparantie van algoritmes bleek dat we hierop verder moesten inzoomen. Dat deden we ook dit keer met vertegenwoordigers uit het wo, mbo en hbo. Je leest hierna wat er besproken werd in de bijeenkomst en welke vervolgstappen we willen zetten. Als je ons daarbij wilt helpen, neem dan vooral contact met ons op!

  7. EMBED gebruikers gezocht

    Voor een eventueel vervolgproject van EMBED (the European Maturity Model for Blended Education) zijn we opzoek naar gebruikers van dit model.

  8. Vocational training & AI trends in Europe

    In this blog, I discuss AI within Europe from the perspective of impacting Vocational training. The Economic impact of the use of AI within Europe is enormously significant, by 2030 for the North of Europe AI is estimated to impact to the tune of approximately 10% of GDP (1.8 trillion dollars) and 11.5% of Southern of GDP (0.7 trillion dollars).  Compared to America and China Europe is lagging with the combination of both by 2030 accounting for 70% of the global Economic impact (10.7 trillion dollars).

  9. Save the date: Nieuwe Learning Analytics activiteit op 13 december

    Save the date! Op 13 december organiseert de SIG Learning Analytics een themaochtend rond de vraag: hoe zet je een technische infrastructuur op voor learning analytics, en wat zijn hierbij belangrijke overwegingen? 

  10. Digitale Transitie en de Organisatie van Learning Analytics

    Binnen het programma Studiedata van SURF zijn we momenteel bezig met een Proof of Concept (PoC) voor een Student Dashboard. En we kunnen rekenen op deelname van vier universiteiten, één hbo- en één mbo-instelling, waar we heel erg blij mee zijn. De PoC heeft verschillende doelstellingen, waaronder het proces inzichtelijk maken die nodig is om Learning Analytics effectief te organiseren binnen een onderwijsinstelling. Want keer op keer blijkt dat nog steeds bijzonder lastig.