Welke manieren van erkennen en waarderen kan je in je instelling inzetten om docenten duurzaam te motiveren aan de slag te gaan met digitale en open leermaterialen? Monique Meutstege, Lydia Doornebos en ikzelf zochten het uit in het kader van het HAN verandertraject Aanpak Digitale Leermaterialen. In deze blog, Erkennen en waarderen van het werken met digitale en open leermaterialen, (en bijbehorend rapport) lees je onze bevindingen.
Binnen onderwijs en onderzoek werken we met elkaar aan een veilige digitale omgeving. Hoe borgen we autonomie, rechtvaardigheid en menselijkheid in een wereld van toenemende digitalisering en afhankelijkheid van leveranciers? Publieke waarden leiden ons daarin om de juiste beslissingen te nemen. Maar hoe maak je dat concreter? De werkagenda 'samen waardengericht onderweg' helpt daarbij.
In het kader van het HAN University of Applied Sciences verandertraject "aanpak digitale leermaterialen" heeft de HAN een Nederlandstalig competentieframework opgesteld rondom open leermaterialen. Meer over het ontstaan van dit framework, links met andere competentieprofielen en de link naar het competentieframework zelf kan je lezen/vinden in deze blog: https://lnkd.in/eQNUtSr6
In het kader van het HAN University of Applied Sciences verandertraject "aanpak digitale leermaterialen" heeft de HAN een Nederlandstalig competentieframework opgesteld rondom open leermaterialen. Meer over het ontstaan van dit framework, links met andere competentieprofielen en de link naar het competentieframework zelf kan je lezen/vinden in deze blog: https://lnkd.in/eQNUtSr6
Op 26 maart organiseerde SURF een verrijkende expertbijeenkomst als onderdeel van het pre-conferentieprogramma voor OER24 in het betoverende Cork, Ierland. De Nederlandse delegatie van OER24 kreeg de gelegenheid om met de experts, Antonio Martinez-Arboleda en Lorna Campbell, boeiende discussies te voeren over Open pedagogy en Knowledge equity.
Het is de jaarlijkse Open Education Week! Tijdens deze week wordt open onderwijs met onder andere events, workshops en webinars in de spotlights gezet. Wil jij weten wat er momenteel allemaal speelt op het gebied van open leermaterialen? Wij selecteerden negen posts over dit thema die in de afgelopen periode op LinkedIn verschenen. Zo ben jij in een paar minuten weer helemaal up-to-date.
Op de HAN University of Applied Sciences loopt sinds januari 2023 het twaalf jaar durende verandertraject “Aanpak Digitale Leermaterialen” (zie ook deze blog). Tijdens dit traject hebben we als doelstelling om digitale leermaterialen op de HAN gemakkelijk toegankelijk en deelbaar te maken. Daarnaast hebben we ook de ambitie om op de HAN een breed aanbod te hebben aan (zowel open als commerciële) digitale leermaterialen zodat studenten zo goed mogelijk kunnen leren en docenten zo goed mogelijk hun onderwijs kunnen geven.
Op dit moment zijn we in het verandertraject “Aanpak Digitale Leermaterialen” bezig met de eerste twee jaar, waarin we ons in de initiatiefase begeven van het totale verandertraject. Een belangrijke eerste stap om te komen tot de juiste lijnen in het verandertraject was het beschrijven een HAN visie op digitale leermaterialen. Het beschrijven van zo'n visie was nodig om de ambitie en doelen van het verandertraject te koppelen aan de koers die op dit moment wordt gevaren op de HAN en landelijk in bijvoorbeeld Npuls. De HAN brede visie op digitale leermaterialen is nu gereed! Je leest er alles over en vind ook de links naar de visie en toelichting erop in deze blog: https://blog3.han.nl/hanicto/han-visie-op-digitale-leermaterialen/
Van 27 t/m 28 maart 2024 organiseert ALT (Association for Learning Technology) weer de Open Education Conference (OER 24). Je doet hier kennis en inzichten op rond onderzoek, praktijk en beleid op het gebied van Open Education. De afgelopen editie was zo'n succes dat we er in 2024 weer bij zijn. Ben jij ook van plan te gaan? Laat het ons weten via de community edusources!
Twintig jaar geleden al begonnen de eerste universiteiten en hogescholen met het delen van hun onderwijsmaterialen als Open Educational Resources (OER). Er zijn de laatste jaren steeds meer mogelijkheden gekomen om onderwijs en leermaterialen met elkaar te delen. En het aanbod van digitale leermaterialen is mede door de coronapandemie bovendien enorm toegenomen. Toch is gebruik en hergebruik van open leermaterialen nog geen gemeengoed. In deze driedelige serie lees je daarom meer over het nut van open leermaterialen, de kracht van vakcommunity’s, hergebruik van open leermaterialen en de kansen van open pedagogy. Dit is deel twee.