The LAK25 workshop on best practices for generative AI dashboards, held in Dublin, focused on strengthening the Learning Analytics feedback cycle within interactive LLM dashboards. The workshop, well-attended by educators worldwide, discussed AI literacy, pedagogical foundations, co-creation, human-in-the-loop approaches, prompt guidelines, evaluation criteria, data privacy, jailbreaking risks, and the environmental impact of LLMs. The team plans to update the materials and host a follow-up workshop in the Dutch context.
Manuel Valle Torre from the Npuls LA Best and Worst practices team reports back from the LAK25 conference.
The 15th Learning Analytics and Knowledge Conference (LAK25) in Dublin explored the integration of AI into education, emphasising the need for Learning Analytics (LA) to adapt. Key themes included self-regulated learning, dashboard innovation, and hybrid intelligence, highlighting AI’s potential as a collaborative partner in the learning process. The conference underscored AI’s transformative potential in education while emphasising the critical need for thoughtful and ethical implementation.
Terwijl onderwijstechnologie zich blijft ontwikkelen, zijn veel instellingen steeds meer op zoek naar mogelijkheden om learning analytics (LA) en artificial intelligence (AI) te integreren om leerresultaten te verbeteren. De grenzen tussen LA en AI zijn soms echter vaag, wat leidt tot verwarring over hoe deze twee gebieden elkaar overlappen en aanvullen. In dit artikel willen we de verwarring wegnemen door te onderzoeken hoe LA en AI elkaar overlappen en waar ze elkaar kunnen versterken binnen de context van onderwijs. We bespreken de belangrijkste verschillen, laten zien hoe ze kunnen samenwerken en bieden praktische implicaties voor de praktijk.
De Universiteit van Twente, Hogeschool Saxion en het ROC van Twente onderzochten in fieldlabs of Learning Analytics (LA) een katalysator kunnen zijn voor studievoortgang en sociale binding. Tjark Huizinga, associate lector Blended Learning bij Saxion, en Tiuri de Jong, docent ICT bij het ROC van Twente, vertellen wat ze leerden uit de fieldlabs. Dit voorjaar publiceert het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), dat het project financierde, een rapport met de conclusies.
Momenteel voeren wij onderzoek uit naar een specifieke toepassing van learning analytics. Namelijk, het gebruik van studiedata om lesmaterialen te verbeteren. Het gaat hierbij met name om data verkregen uit formatieve toetsen. Kortom, hoe gebruiken docenten data uit formatieve toetsen om bijvoorbeeld de inhoud van hun colleges aan te passen of om extra oefenmateriaal te ontwerpen? Voor dit onderzoek zijn wij op zoek naar docenten die hierover in gesprek willen.
De mogelijkheden voor het inzetten van tools met learning analytics en AI-functionaliteiten zijn enorm. Maar hoe weet je of deze tools écht bijdragen aan beter onderwijs? En hoe bepaal je of ze verstandig zijn om in te zetten? Deze vragen staan centraal tijdens de themaochtend die de SIG Learning Analytics (SIG LA) op 6 juni organiseert.
Als onderdeel van het door de EU gefinancierde AI4VET4AI project, het onderzoeksteam organiseren volgende week donderdag (24th) van 15:00-17:00 op de Amsterdam Business School een bijeenkomst over het verrijken van curricula in het beroepsonderwijs met AI-leerdoelen die toegespitst zijn op de vraag uit de arbeidsmarkt.
Zie voor meer informatie & registratie: Link
The Best and worst practices Learning Analytics team at Npuls is proud to announce a half-day workshop on Exploring Best Practices for Integrating Gen AI into Learning Analytics Dashboards at the International Conference on Learning Analytics and Knowledge 2025 on Tuesday, March 25th, 2025. Dublin.
Workshop Website
Registration details to follow.
***Update: Het definitieve programma is nu bekend! ***
De SIG LA nodigt je uit voor een online verdiepende sessie over het implementeren en opschalen van learning analytics op vrijdag 18 oktober van 10.00-12.00 uur. Daarvoor maken we gebruik van de ervaringen en kennis die we in onze SIG hebben.