Webinar 30 Oktober | De snelle opkomst van de Hybrid Virtual Classroom

In het coronatijdperk zijn hybrid virtual classrooms in het onderwijs in opkomst. Wat zijn de ervaringen van docenten en studenten met deze combinatie van fysieke en online onderwijsruimtes? Hoe werk je hiermee als docent? En hoe verbind je de studenten? Volg het webinar op 30 oktober 11.00 – 12.00 uur.

Meld je aan voor het webinar De snelle opkomst van de hybrid virtual classroom.

Webinar: De snelle opkomst van de Hybrid virtual classroom
Datum: 30 oktober 2020
Tijd: 11.00 - 12.00 uur

foto van een hybride classroom
Hybride classroom bij Tecol, KU Leuven. CC-BY: Michel Jansen, SURF

Hybrid virtual classrooms 

De hybrid virtual classrooms is een nieuw concept voor veel instellingen in het hoger onderwijs. De opkomst is snel gegaan en oplossingen zijn nu nog vaak met gebruik van traditionele onderwijsruimtes en eenvoudige technieken.

Tijdens dit webinar kijken we naar de eerste ervaringen van docenten, studenten en instellingen. Dit doen we aan de hand van een enquête onder instellingen in het hoger onderwijs die hier nu mee bezig zijn. Verder laat een onderwijsinstelling zien hoe zij meerdere onderwijsruimtes hebben aangepast en docenten hebben voorbereid. En drie docenten gaan in op vragen als: hoe werk je als docent met dit nieuwere format van onderwijsruimtes? Hoe verbind je de studenten die fysiek en online deelnemen? Wat is de meerwaarde van dit concept voor jou en voor de studenten? Waar ben je tegen aan gelopen? En wat voor tips heb je voor collega’s?

Tijdens dit webinar

  • Presenteren we de resultaten van een enquête, waarin de SIG Learning Spaces, instellingen heeft gevraagd wat zij nu doen met hybrid virtual classrooms.
  • Laat Peter Verbist, stafmedewerker Learning Spaces van de KU Leuven zien hoe zij in zeer korte tijd verschillende type ruimtes hebben ingericht en welke ondersteuning zij geven.
  • Deelt Annemarie van den Broek, docent bij de Fontys Hogeschool opleiding Kind en Educatie haar ervaringen met dit concept en de ervaringen van haar studenten.
  • Laat Pushpika Vishwanathan, assistant professor bij de Universiteit van Amsterdam bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde zien hoe zij op een interactieve manier werkt met een grote groep studenten in de pas gecreëerde hybrid studio. 
  • Deelt Annie van den Oever, associate professor bij de Faculteit Letteren van de Rijks Universiteit Groningen (en professor by special appointment UFS) haar ervaringen met hun net opgeleverde nieuwe active learning onderwijsruimtes.

Voorbereiding

Vooraf aan het webinar vragen we je om een aantal gepubliceerde artikelen te lezen:

Voor wie is het webinar?

Voor onderwijs betrokkenen zoals docenten, onderwijsdirecteuren en onderwijsondersteuners die meer willen weten van hoe het werkt in deze hybrid classroom setting. Maar ook voor facilitaire- en IT/AVmedewerkers die meer willen weten hoe er elders hybrid virtual classrooms gerealiseerd worden. 

Na dit webinar

  • Weet je hoe instellingen bezig zijn met de uitrol van hybride virtual classrooms.
  • Ken je de lessons learned van docenten en studenten.
  • Ken je interessante literatuur over dit onderwerp.
  • Heb je ideeën en inspiratie om zelf aan de slag te met hybrid virtual classrooms
  • Heb je kennisgemaakt met de SURF Community Learning Spaces

Napraten

Wil je informeel napraten met de presentatoren en de deelnemers? Kom dan naar de nazit direct na het webinar van 12.00 tot 12.30 uur.

Terugkijken

Na afloop van dit webinar verschijnt er een verslag en een link om het webinar terug te kijken op de Community website van de SIG Learning spaces en in de Vraagbaak online onderwijs.

Enquête Hybrid Virtual Classroom

De SURF SIG Learning Spaces wil graag via een enquête weten hoe instellingen nu met Hybrid virtual classrooms bezig zijn. Heb jij de afgelopen periode een Hybrid virtual classroom opgezet? Vul dan hier de enquête in.

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties