Online onderwijs gaat door. Online binding dus nog belangrijker.

De dag na een persconferentie over corona is er eigenlijk altijd één van gemengde gevoelens. Meer thuis werken, meer afstand, meer dingen die niet mogen.  Geen, in mijn geval, tenniscompetitie, maar gelukkig nog wel sporten en bewegen. Over het gezonde belang daarvan hadden we het al eerder. Ook, maar misschien juist wel vooral, als je het heel erg druk hebt. 

En die diepe zucht van opluchting dat de universiteiten en hogescholen niet nog verder dicht gaan. Het wordt dus niet nog erger, gelukkig. Maar wordt het ook beter binnen deze randvoorwaarden?

Online binding gaat door

De community online binding startte 3 maanden geleden in de hoop en verwachting dat het bestaan ervan van korte duur zou zijn. We verzamelden voorbeelden van studenten die blij waren met de praktische oplossingen die hun docenten hadden ontwikkeld. En we vonden docenten die hun onderwijs, soms drastisch, om hadden gegooid en daardoor goed contact wisten te houden met hun studenten.

Steeds meer docenten maken korte kennisclips in plaats van dat ze een heel hoorcollege opnemen, ze gebruiken leerteams om studenten met elkaar te laten samenwerken en hebben het tentamen vervangen door wekelijkse opdrachten. In het webinar over online binding op 2 oktober kwamen nog meer praktische en heel inspirerende voorbeelden naar voren. Tijdens en uit de evaluatie van het webinar bleek dat docenten behoefte hebben aan praktische oplossingen. De chat tijdens het webinar stroomde over van de tips. Docenten willen elkaar helpen en  ondersteunen.

Daarom gaat de community online binding door. Door kennis en ervaringen te delen willen we docenten en -ondersteuners helpen om ideeën op te doen. Nieuwe thema's zijn bijvoorbeeld: structuur in het online onderwijs, uitwisselen van content, storytelling en peer-feedback. Natuurlijk allemaal vanuit online binding perspectief. 

Onderzoek 

Er is ook onderzoek nodig. Collega's van de SURF Special Interest Group Blended Learning willen heel graag meer weten. Ze hebben een korte enquête gemaakt. Zelf zeggen ze dat het invullen 10 minuten duurt, maar het is echt nog korter. Hun resultaten worden ook weer gebruikt om nog meer te delen en inspireren. We moeten het samen doen. Ook, of juist vooral, in het onderwijs. 

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties