‘Digitalisering prikkelt mijn creativiteit’ | Gillian Saunders' kijk op onderwijsinnovatie

Kijk op onderwijsinnovatie | dr. ir. Gillian N. Saunders-Smits 

Op welke manier helpt digitalisering bij het innoveren van het onderwijs? En hoe zal het hoger onderwijs veranderen door alle (nieuwe) mogelijkheden? Wij vroegen het aan Gillian Saunders, docent aan de faculteit Mechanical Engineering van de TU Delft. “Docenten durven meer te experimenteren als er goede ondersteuning is.”

“Ik ben recent van de faculteit Aerospace Engineering naar de faculteit Mechanical Engineering gegaan. Daar hebben we meer dan duizend eerstejaarsstudenten. Om dat in goede banen te leiden, wordt er steeds meer naar digitale tools gekeken. Ik vind dat er heel handig gebruik van wordt gemaakt. Mijn collega’s hebben de digitalisering echt omarmd. Zo heeft een collega een online vragensysteem ingesteld. Studenten kunnen daar tijdens hoorcolleges gebruik van maken en hoeven dus niet meer fysiek hun hand op te steken. De docent schrijft vervolgens ook blogs over vragen die gesteld zijn. Ik vind het een heel mooi voorbeeld van hoe je met digitale tools toch persoonlijk onderwijs kunt geven.”

De digitalisering wordt omarmd zeg je. Wat is het geheim?

“Ik denk dat het zo goed werkt doordat er veel bij de docenten wordt weggehaald. Zo zijn er learning developers, die je kunnen adviseren over leren en ontwikkelen, en ook in bredere zin is er veel ondersteuning waar je als docent gebruik van kunt maken. Ik denk dat docenten meer durven te experimenteren als er goede ondersteuning is. De drempel wordt ermee weggehaald. Er is vanuit de TU Delft een streven om de docent te ontlasten. Natuurlijk helpt het dat er veel techneuten werken zoals ik die makkelijk gebruik maken van nieuwe tools.”

‘Digitalisering biedt mij extra gereedschap’

Op welke manier helpt digitalisering bij het innoveren van jouw onderwijs?

“Digitalisering biedt mij extra gereedschap in mijn gereedschapskist. Daarmee bedoel ik dat ik op nog meer manieren studenten toegang kan geven tot de stof, en ze die stof op nog meer manieren kan laten verwerken. Zo werk ik heel graag met kennisclips. En met learning analytics kan ik veel te weten komen. Heb ik een online college gemaakt dan kan ik kijken of studenten het hebben bekeken. Op die manier weet je beter of iets werkt of niet. Digitalisering prikkelt mijn creativiteit om nog meer te doen.”

Is deze manier van werken tijdens de lockdowns begonnen?

“Ik had al een goede achtergrond in online onderwijs. Zo maakte ik al jaren MOOCS (Massive Open Online Courses). Daardoor kon ik tijdens de lockdowns mijn collega’s ondersteuning geven. Ik heb mijn online onderwijs wel verder uitgebreid met bijvoorbeeld kennisclips waarin ik kort iets uitleg. Soms zijn dat dingen die ook in het boek staan, maar met een kennisclip kun je het heel snel samenvatten voor studenten. Ze maken daar graag gebruik van.”

Gillian Saunders
Gillian Saunders-Smits | Foto gemaakt door Cor Francken

Heb je tips voor het maken van kennisclips?

“Het is wel belangrijk om een kennisclip zo op te zetten dat je het nog veel vaker kunt gebruiken: houd het tijdloos. En ga het wiel niet opnieuw uitvinden. Misschien is er al een kennisclip over jouw onderwerp. Maak daar gewoon gebruik van. Een kennisclip maken is voor mij – als techneut – heel makkelijk. Ik heb mijn studeerkamer tijdens de lockdowns omgebouwd tot studio. Er hangt nog steeds een greenscreen! Als je er zelf niet zo handig mee bent, kijk dan goed rond. Er zijn heel veel goede resources vanuit de TU Delft. Gebruik bijvoorbeeld onze online toolkit die voor iedereen toegankelijk is.”

Hoe zie je het onderwijs de komende tijd veranderen als je kijkt naar de mogelijkheden van digitalisering? 

“Ik denk dat er vanuit studenten steeds meer de vraag komt om al het materiaal dat je in je onderwijs gebruikt ook online te delen. In feite vragen studenten daarmee om mogelijkheden om meer te kunnen leren. Dat moeten we omarmen. De gemiddelde student heeft veel baat bij het online beschikbaar stellen van de lesstof. Als je het namelijk niet meteen begrijpt kun je makkelijk even terugspoelen of online je vragen stellen; dat is voor veel studenten laagdrempeliger.”

‘Houd kennis niet voor jezelf, maar deel het met anderen’

“Verder denk ik dat onderwijsinstellingen steeds meer materialen vrij toegankelijk op het internet gaan delen: open course. Dat is een goede ontwikkeling, vind ik. Houd kennis niet voor jezelf, maar deel het met anderen. En durf andersom ook werk van anderen te gebruiken. Tegelijkertijd moet je ook kritisch blijven. Er is ook best vervuiling en verzadiging op het internet. Bedenk goed wanneer het iets toevoegt aan je onderwijs en wanneer je wat kunt gebruiken.”

Heb je tips voor andere onderwijsprofessionals om tot (verdere) innovatie van het onderwijs te komen?   

“Blijf je onderwijs gevarieerd aanbieden; dan wordt het niet saai. Dat is belangrijk voor je studenten, maar ook voor jezelf. Blijf studenten activeren, bijvoorbeeld door een online discussie of quiz. In online onderwijs is het belangrijk dat je je community in je onderwijsgroep opbouwt. Dat betekent dat je niet alleen moet zenden. Ik stimuleer studenten bijvoorbeeld hun vragen te delen op het online discussieforum in plaats van mij te mailen. Daar moet je je community in meenemen. Dat kost tijd, dus geef niet te snel op. Je hoeft het bovendien niet altijd alleen te doen. Je kunt het ook samen met collega’s die hetzelfde vak geven oppakken. Of zet student-assistenten in. Kijk goed welke ondersteuning er is en maak daar gebruik van. En durf fouten te maken.”

Aan wie geef je de pen door? En wat zou je willen vragen?

“Ik geef de pen door aan Lydia Kes, practor bij het ROC Amsterdam. Ik zou haar willen vragen wat haar visie is op online onderwijs binnen het mbo, ook als je kijkt naar de uitdagingen bij het aanleren van vaardigheden. Welke behoeftes heeft het mbo op dit terrein?”

 

Over Gillian Saunders

Gillian Saunders is in 1998 afgestudeerd als ingenieur Luchtvaart- en Ruimtevaartttechniek. Ze is in 2008 gepromoveerd in de Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek met een focus op Engineering Education. Na een korte periode in de industrie begint ze in 1999 aan haar academische carrière als docent aan de TU Delft bij de Faculteit Aerospace Engineering. Momenteel is ze als docent verbonden aan de Robot Dynamics groep binnen de Cognitive Robotics Afdeling van de Faculteit Mechanical Engineering.

Over deze rubriek

In de rubriek 'Kijk op onderwijsinnovatie' interviewen we steeds een innovatieve onderwijsprofessional. We willen weten op welke manier digitalisering in hun optiek kan helpen bij het innoveren van het onderwijs. En hoe het (hoger) onderwijs zal veranderen door alle (nieuwe) mogelijkheden.
Lees ook het interview met Lesley de Putter.
Lees ook het interview met Reinoud Lavrijsen

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties