Ga naar 'Blended Learning'

Alle artikelen van Blended Learning

354 artikelen

  1. Active Learning Spaces bij Saxion

    Sinds de zomer van 2021 zijn er op Saxion multifunctionele onderwijsruimtes ingericht, beter bekend als Active Learning Spaces. Hoewel er diverse benamingen voor bestaan komt het erop neer dat het een leeromgeving is die samenwerkend en actief leren stimuleert en daarmee studentgericht onderwijs, ondersteunt door technologie en flexibel in te delen ruimtes (Lee, Morrone & Siering, 2018; Stover & Ziswiler, 2017). Een Active Learning Space biedt de mogelijkheid om activerend onderwijs aan te bieden waarbij de fysieke inrichting i.c.m. de aanwezige technologie ervoor zorgt dat er snel geschakeld kan worden tussen instructie, interactie en samenwerkend leren (Fransen & Griffioen, 2019). Onderstaande interactieve video laat de mogelijkheden van zo’n Active Learning Space bij Saxion zien.

  2. De wetenschap achter blended onderwijs | Deel 5 Docentprofessionalisering voor blended learning

    Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning, en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar waar haal je de tijd vandaan om die kennis tot je te nemen? Hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. Dit is deel vijf in de reeks. English follows Dutch

  3. Advantages and limitations of digital learning objects: the student perspective

    Teaching qualitative research is often hampered by student uncertainties around how to apply methodological knowledge in practice. At the Erasmus School of History, Culture, and Communication (EUR), we are addressing this with the help of digital learning objects (DLOs) for teaching and learning about qualitative research.  

  4. Webinar 27 september | Toolkit 'Blend je onderwijs'

    Blended leren. Een concept dat in onderwijsland hoog op de agenda staat. Ben jij binnen je instelling bezig met blended leren? Dan weet je als geen ander dat het een omvangrijke en complexe taak is, die op verschillende niveaus om actie vraagt. Een taak voor docenten, maar ook voor ondersteuners en managers. Een echte team effort, dus. In dit webinar lanceren we de toolkit ‘Blend je onderwijs’ van het Versnellingsplan. Een toolkit met concrete handvatten en hulpmiddelen voor het ontwerpen en implementeren van blended leren. Datum: dinsdag 27 september Tijd: 15.00 – 16.30 uur Meld je aan voor dit webinar

  5. What does a teacher need from an EdTech startup?

    EdTech that works for teachers is rare and almost unheard of. Truth is that success is like a dance. It takes two to tango.  To strengthen the educational value of Enlight Ed's digital platform requires close engagement with teachers and allow them to drive the innovation process . As an EdTech startup, our job is to not disrupt teaching but to magnify its impact. Here is an article which Diana Gerritsen contributed to. Diana is a math teacher who successfully directed the development of Enlight Ed to address hers and her students challenges. 

  6. 10 modellen voor blended onderwijsontwerp, spaar ze allemaal! Deel 3: de Blended Learning Wave

    Vandaag start het nieuwe academisch jaar dan echt. Studenten, docenten, iedereen staat in de startblokken. Hoog tijd dus om verder te gaan met onze serie over modellen voor blended onderwijsontwerp. Allemaal zijn ze weer net anders, maar met hetzelfde doel: goed doordacht blended onderwijs ontwikkelen. Wil je aan de slag met onderwijsontwerp, maar zie je door de bomen het blended bos niet meer? Je bent niet de enige. In deze nieuwe reeks lichten we tien ontwerpmodellen voor blended learning uit, samen met de SIG Blended Learning van SURF. Deze keer: de Blended Learning Wave.

  7. Hoe ontwerp je hybride, blended of online onderwijs anno 2022/2023?  

    Sinds we een noodgedwongen omslag hebben moeten maken naar online onderwijs, hebben we veel geleerd over hoe we onderwijs anders kunnen vormgeven. Nu onderwijs weer face-to-face gegeven kan worden, willen we gedeeltelijk weer terug naar onderwijsvormen die we op afstand niet konden bieden, maar willen we ook vasthouden aan elementen die we tijdens Covid-Teaching hebben toegepast. Maar hoe? 

  8. Ateliers werkbezoek NHL Stendenhogeschool, een pareltje in het hoge Noorden

    Op 16 juni 2022 namen 16 experts uit het Hoger onderwijs deel aan het werkbezoek aan de ateliers van NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Martin Renema, lid van het kernteam van de SIG Learning Spaces, had een interessant programma samengesteld met enkele presentaties en een bezoek aan een tiental ateliers verspreid over Leeuwarden. De deelnemers waren zeer onder de indruk hoe deze Hogeschool de koppeling heeft gemaakt tussen de onderwijsvisie en de inrichting van onderwijsruimtes. Kort door de bocht: Ieder atelier is uniek! Er is veel eigenaarschap bij de gebruikers. NHL Stenden heeft een goed onderwijsconcept dat breed gedragen wordt. Iedereen binnen de organisatie werkt mee en er is een goede samenwerking tussen de stakeholders.  Hieronder een aantal indrukken.

  9. Wat drijft docenten in het ho? | Tien interviews door het ComeniusNetwerk

    Tien portretten van bevlogen docenten bracht het ComeniusNetwerk begin juli uit. De weg naar het docentschap is voor iedereen anders geweest, maar de bevlogenheid en het hart voor onderwijs zijn bij alle tien even groot. Met de interviews wil het ComeniusNetwerk meer krachtige, positieve verhalen delen over docentschap in het hoger onderwijs. En daarmee ook de erkenning en waardering van het beroep vergroten. Het liefst zouden we hieronder álle interviews plaatsen, omdat de verhalen stuk voor stuk persoonlijk en inspirerend zijn. Jammer genoeg past dat niet. Drie geïnterviewde docenten lichten we hier voor je uit. En de rest? Lees vooral verder op de website van het ComeniusNetwerk.

  10. Open Pedagogy: van Theorie naar Praktijk

    De laatste jaren is er veel geschreven over Open Pedagogy waarbij er vooral veel aandacht is geweest voor de definitie, de karakteristieken en de invloed van Open Pedagogy op studentbetrokkenheid en motivatie. Echter, ondanks te rijkelijke theoretische aandacht voor Open Pedagogy wordt Open Pedagogy in de praktijk nog niet veel toegepast. Voor het bouwen van de brug tussen de theorie van Open Pedagogy naar de praktijk, heeft de SIG Open Education twee nieuwe blogs geschreven. Daarmee hopen we een breder perspectief te geven aan Open Pedagogy en de maatschappelijke waarde die het met zich meebrengt en hopen we dat we gemakkelijker kunnen aansluiten bij de onderwijspraktijk. Lees beide blogs hier: https://blog3.han.nl/hanicto/open-pedagogy-van-theorie-naar-praktijk-1/ https://blog3.han.nl/hanicto/open-pedagogy-van-theorie-naar-praktijk-2/