Deze week gingen twee pilots van de werkgroep onderwijs van de Nederlandse AI Coalitie van start. Hogeschool Saxion gaat het prototype van sAxI, een empathische AI-chatbot die studenten 24/7 ondersteunt bij studievragen en welzijn, doorontwikkelen. De tweede pilot, van de universiteiten van Twente en Bremen, richt zich op automatische feedback op instructievideo’s.
Vanuit het team Publieke Waarden zijn we binnen SURF veel in gesprek met andere teams, managers en de RvB. Ook zijn er vanuit ons team regelmatige contacten met bestuurders en CSC’s/IT-directeuren van instellingen. Publieke Waarden hebben immers een centrale positie in het onderwijs en bij SURF. Om onze activiteiten breder te delen met collega’s binnen en buiten SURF, starten we met een maandelijkse blog over onze activiteiten op dit community platform.
Geschreven essays niet meer van deze tijd? Probeer eens wat nieuws door studenten media-opdrachten te geven. Op 30 september kwam de SIG Media & Education bij elkaar, tijdens deze bijeenkomst kon je inspiratie en kennis opdoen door presentaties met aandacht voor didactiek, ervaringen en voorbeelden van toepassingen rondom dit thema.
Het Summa College ontwikkelt samen met leverancier Popay, docenten en studenten het ontwikkelportfolio ‘JobJourney’. Dit e-portfolio ondersteunt lerend kwalificeren. Wat komt er bij zo’n traject kijken? Onderwijsadviseur Ed Urlings en examenadviseur Kristel Theelen vertellen hoe het project verloopt en hoe het e-portfolio is opgezet.
Dit studiejaar 2024-2025 organiseert de Vraagbaak weer een serie webinars – met een nieuwe webinarhost: Dimitri van Dillen . Wie is Dimitri? En over welke onderwerpen gaan de webinars dit studiejaar zoal?
Voor studenten met ADHD kan het lastig zijn gefocust te blijven, te plannen en gemotiveerd te blijven. Gelukkig zijn er veel digitale tools die studenten - met en zonder ADHD! - kunnen helpen bij hun studie. Ook zijn er interactieve leertools die door hun spelaanpak helpen om je studenten gemotiveerd te houden of ze te betrekken bij de les.
De Expertisegroep ‘Gen AI in het onderwijs’ van het Amsterdam UMC, locatie AMC, heeft al diverse AI-tools ontwikkeld, zoals de PAItiëntsimulator en AI4Feedback. “Het doel van die tools is niet om het onderwijs te vervangen door AI. Het zijn aanvullingen”, benadrukt Remco Jongkind. “We willen met deze AI-tools ons onderwijs verrijken en studenten meer gelijke kansen bieden.” Wat zijn de voordelen van deze AI-tools voor de studenten?
We’re excited to announce the release of a new report, "Towards Responsible Quantum Technologies," published by SURF. As quantum technology continues to develop, our report explores the challenges and opportunities it presents, especially in relation to public values like privacy, security, fair access, and transparency.
⚡ Download the report here: https://www.surf.nl/files/2024-09/responsible-quantum-report.pdf
Carmen Rikkink is een veelzijdige toetsdeskundige. Ze vertegenwoordigt het mbo in het Kernteam van de SURF Community Digitaal Toetsen. In het mbo is Lerend Kwalificeren sterk in opkomst, vertelt ze. “Roc’s willen af van dat ene examen aan het eind.” Welke uitdagingen brengt dat met zich mee?