Ga naar 'Blended Learning'

Alle artikelen van Blended Learning

518 artikelen

  1. De wetenschap achter blended onderwijs | Deel 25: De effectiviteit van een flexibel blended learning studieprogramma

    Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. Dit is deel 24 in de reeks. English follows Dutch

  2. Ontdek de toekomst van de campus: 14 innovatieve voorbeelden die inspireren

    Hoe creëer je een innovatieve campus die klaar is voor de toekomst? Dat lees je in onze nieuwe publicatie ‘Future Campus – onderzoek naar 14 Nederlandse campusinnovaties’. De publicatie biedt waardevolle inzichten voor onderwijsinstellingen die haalbare campusvernieuwing willen realiseren.

  3. AI Maturity in Education Scan (AIMES) - SURF SIG Media & Education 17.3.35

    At the invitation of Erik Boon (chair SURF SIG Media & Education), I provided a presentation on March 17 to explain the AI Maturity in Education Scan (AIMES).  Below more info on AIMES, and/or consult these slides . Would you like to stay informed about AIMES developments and/or contribute to the AIMES expert group? Please let us know using the AIMES interest form.  Thanks in advance.  Luuk Terbeek, Strategic Advisor Digital Transformation in Education (VU Amsterdam)

  4. MBO Digitaal Conferentie: Hoe maken we mbo-studenten en mbo-docenten digitaal sterker?

    “Docenten kunnen wel wat betere digitale vaardigheden gebruiken”, zo zei een student in het openingsfilmpje van de 51e MBO Digitaal Conferentie. Cybersoek-directeur Karien Sondervan benadrukte vervolgens in haar openingsspeech dat mbo-docenten “ervoor moeten zorgen dat mbo-studenten niet digitaal buiten boord vallen”. Hoe zorgen we ervoor dat mbo-studenten en mbo-docenten digitaal sterker worden? De handreikingen van het MBO Innovatiecollege en het spel Digitaal Sterk helpen je hierbij.

  5. Studenten podcasts en video’s laten maken: de didactische meerwaarde en de uitdagingen

    Studenten zelf podcasts of video’s laten maken als studieopdracht kan een krachtig didactisch effect hebben, weet dr. Anouk den Hamer. Ze deed literatuuronderzoek naar de didactische meerwaarde van podcasts. Als onderwijsadviseur bij de Universiteit Utrecht adviseert en ondersteunt ze docenten die podcasts of video’s in willen zetten als studieopdracht. Tijdens een workshop op het UU-Onderwijsfestival besprak ze de belangrijkste voorwaarden voor didactisch succes én de uitdagingen van mediaopdrachten.

  6. Edu AI Community: 1684 onderwijsprofessionals die appen over hoe AI wel en niet in het onderwijs gebruikt kan worden

    Barend Last en Marieke van Osch startten in januari 2024 op WhatsApp de Community Edu AI. Dit is een community voor het delen van kennis en praktijkervaringen met AI in het openbare onderwijs in Nederland en België. De Community telt nu 1684 leden en er wordt elke dag flink geappt. Je kunt de Community ook volgen via Signal. Waarom richtten Barend en Marieke de Edu AI Community op? Wat levert het hen, anderen en het onderwijs op? Een gesprek met Barend Last.

  7. AI Toolbox – Vrije Universiteit: Deze AI-tools helpen je je leermaterialen sneller en beter te ontwerpen

    Met GenAI-tools kunnen docenten efficiënter lesmateriaal ontwerpen, en ook meer gevarieerd lesmateriaal, zegt Stephan Eltink. Hij geeft bij het VU Centre for Teaching and Learning (VU TLC) AI-workshops  aan docenten. Samen met Nienke Stumpel maakte hij de AI-toolbox 'Design your course (and more) with AI tools'. De AI-tools variëren van educatieve prompts tot en met apps voor het creëren van beelden en video’s of een avatar van jezelf.

  8. Verslag webinar ‘AI inzetten bij het maken van audiovisuele leermiddelen’: “AI-tools besparen veel tijd en versterken het eindproduct”

    “AI-tools zijn laagdrempelig, besparen veel tijd en versterken het eindproduct, vertelde Jamie de Vré tijdens het webinar ‘AI inzetten bij het maken van audiovisuele leermiddelen’. Hij liet verschillende AI-tools zien, die het ROC van Amsterdam gebruikt of test. Daarnaast vertelden Erik Boon en Stephan Eltink van de Vrije Universiteit over hun experimenten met AI-gegeneerde avatars van docenten.

  9. AI in het onderwijs: “We moeten studenten leren hoe ze de Human In The Loop kunnen zijn”

    Abboy Verkuilen doceert werktuigbouwkunde aan de Haagse Hogeschool (HHS) en experimenteert vanaf het eerste uur met Generatieve AI in het onderwijs. Hij onderzoekt hoe GenAI docenten kan helpen bij hun onderwijs en studenten bij leren. Samen met anderen ontwikkelde hij de e-learning ‘Start smart met AI’ voor studenten en de chatbot ‘Prepared4Ed’ voor docenten. Wat hij leert deelt hij graag. Wat drijft hem?

  10. Kunnen Learning Analytics bijdragen aan studievoortgang en sociale binding?

    De Universiteit van Twente, Hogeschool Saxion en het ROC van Twente onderzochten in fieldlabs of Learning Analytics (LA) een katalysator kunnen zijn voor studievoortgang en sociale binding. Tjark Huizinga, associate lector Blended Learning bij Saxion, en Tiuri de Jong, docent ICT bij het ROC van Twente, vertellen wat ze leerden uit de fieldlabs. Dit voorjaar publiceert het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), dat het project financierde, een rapport met de conclusies.