Ga naar 'Blended Learning'

Alle artikelen van Blended Learning

497 artikelen

  1. De wetenschap over: het effect van afbeeldingen bij toetsen

    In het onderwijs werken we graag ‘evidence informed’. Om elkaar te helpen up-to-date te blijven, nodigen we community-leden uit om wetenschappelijke artikelen te delen over digitaal toetsen en ontwikkelen. Deze keer deelt Kim Dirkx, teamleider van het Team Onderwijs, Leren en Innoveren bij Hogeschool Zuyd, een reviewartikel over het effect van het gebruik van afbeeldingen in toetsen.

  2. De Staat van Inclusief Onderwijs 2024: nog vaak obstakels bij toegankelijkheid digitale leeromgevingen en leermiddelen

    Sinds de ratificatie van het VN-verdrag Handicap in 2016 staat inclusief onderwijs hoog op de agenda van hogescholen en universiteiten. Wat is er inmiddels bereikt? De jaarlijkse Staat van Inclusief Onderwijs laat zien dat er belangrijke stappen gezet zijn, maar ook nog veel werk te verzetten is. Vooral de digitale toegankelijkheid van leeromgevingen en leermiddelen kan beter, vinden studenten. Het rapport Staat van Inclusief Onderwijs, 2024 biedt inzichten en handvatten om écht stappen te zetten.

  3. Erkennen en waarderen van digitale en open leermaterialen

    Welke manieren van erkennen en waarderen kan je in je instelling inzetten om docenten duurzaam te motiveren aan de slag te gaan met digitale en open leermaterialen? Monique Meutstege, Lydia Doornebos en ikzelf zochten het uit in het kader van het HAN verandertraject Aanpak Digitale Leermaterialen. In deze blog, Erkennen en waarderen van het werken met digitale en open leermaterialen, (en bijbehorend rapport) lees je onze bevindingen.

  4. Videobeelden creëren realistische leerervaring voor studenten Water Systems Design

    Bij de opleiding International Land and Water Management (WUR) leren studenten hoe ze in droge gebieden het watergebruik in de landbouw kunnen verbeteren. Een belangrijk onderdeel is leren hoe je de juiste informatie verzamelt. Bijvoorbeeld door locaties te bezoeken en gesprekken te voeren met lokale stakeholders, zoals boeren en overheden. Voor een zo realistisch mogelijke leerervaring brengt de opleiding met (360-graden-)video’s een casus in beeld. Met hulp van de stimuleringsregeling Open en online onderwijs werd een nieuwe casus gefilmd in Jordanië.

  5. “Onderwijsinstellingen moeten zorgen dat Edtech-leveranciers geen monopolie kunnen verwerven”

    Ludo van Meeuwen, programmamanager Onderwijsinnovatie en Technologie bij de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), houdt van uitdaging. Als voorzitter van het Kernteam Digitaal toetsen en ontwikkelen zet hij zich in voor de kwaliteit van toetsen. Volgens Ludo zijn digitale tools daarbij onmisbaar en moeten onderwijsinstellingen zorgen voor minder afhankelijkheid van monopolistische Edtech-marktpartijen. Hij legt uit waarom.

  6. De wetenschap achter blended onderwijs | Deel 23: Digitale afleiding verminderen bij blended learning

    Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. Dit is deel 23 in de reeks. English follows Dutch

  7. Zo oefenen studenten levensechte, lastige gesprekken met VR of een virtuele AI-avatar

    EdTech-tools zoals VR, Mixed Reality en AI spelen een steeds grotere rol in het verbeteren van het onderwijs. Dit werd duidelijk tijdens de ‘Show & Share’ EdTech experience bij Inholland op 29 november. Diverse Inholland-opleidingen en gasten lieten zien hoe zij deze technologieën inzetten in hun onderwijs. Zo kunnen PABO-studenten "levensechte" oudergesprekken oefenen met een virtuele AI-avatar, en studenten van het MBO College Airport met hulp van VR trainen voor noodsituaties in het vliegtuig. 

  8. 10 modellen voor blended onderwijsontwerp, spaar ze allemaal! Deel 12: DARE

    Wil je aan de slag met onderwijsontwerp, maar zie je door de bomen het blended bos niet meer? Je bent niet de enige. Er zijn tientallen modellen voor blended onderwijsontwerp. Allemaal weer net anders, maar met hetzelfde doel: goed doordacht blended onderwijs ontwikkelen. Deze keer een toegift op de reeks: De Delft Approach for (Re)designing Education (DARE). 

  9. Financiële boost voor 11 collecties digitale leermaterialen: van virtuele patiënten en kleispijkers tot statistiek-toetsvragen

    Het open, kosteloos beschikbaar maken van leermaterialen heeft grote voordelen voor docenten én studenten. Daarom stimuleert Npuls met de subsidieregeling “Boost je collectie” het beter (her)bruikbaar maken van bestaande collecties digitale leermaterialen. Maar collectie-eigenaren krijgen niet zomaar geld … Op 26 november pitchten elf aanvragers hun plannen voor een vierkoppige jury. Het goede nieuws: alle elf krijgen financiering en sommigen ook hulp van experts. Wat zijn de plannen van de aanvragers?

  10. Hoe beïnvloedt GenAI opleidingsdoelen en toetsen? Tijd voor een AI-proof toetsplan!

    GenAI heeft ingrijpende gevolgen voor opleidingsdoelen en voor toetsen... Want als AI zoveel voor studenten kan doen, hoe valide zijn je toetsen dan nog? Welke vaardigheden moeten studenten nog wel of niet meer beheersen als AI het ook voor ze kan doen? Laura Koenders en Steven Raaijmakers, beiden onderwijskundig adviseur/trainer aan de Universiteit Utrecht, vinden het tijd voor een AI-proof toetsplan. Ze gaan met acht UU-opleidingsdirecteuren plannen maken. Hoe doen ze dat?