De wetenschap achter blended onderwijs | Deel 28: De impact van AI en LMS-integratie op het onderwijs

Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. Dit is deel 28 in de reeks.

English follows Dutch

Deze maand: De impact van AI en LMS-integratie op de toekomst van het hoger onderwijs

Alotaibi, N. S. (2024). The Impact of AI and LMS Integration on the Future of Higher Education: Opportunities, Challenges, and Strategies for Transformation. Sustainability16(23), 10357. https://doi.org/10.3390/su162310357 

Kim Dirkx heeft dit artikel voor je uitgekozen. Zij werkt als teamleider bij de dienst Onderwijs en Onderzoek van Hogeschool Zuyd. Daar ondersteunt ze samen met haar team academies instellingsbreed op het gebied van onderwijsontwerp en onderwijsontwikkeling. 

Wat je in dit artikel leest

AI speelt een grote rol in het onderwijs. We zijn nog op veel plekken zoekende in de manier waarop we AI willen inzetten. Binnen Learning Management Systemen (LMS) wordt ook gekeken naar de integratie van AI, bijvoorbeeld om na het nakijkproces te vergemakkelijken of studenten inzicht te geven in hun leerproces. 

In dit artikel beschrijft Nayef Shaie Alotaibi hoe de integratie van kunstmatige intelligentie (AI) en leerbeheersystemen (LMS) het hoger onderwijs transformeert. Hij ziet kansen voor het onderwijs als het gaat om de onderwijskwaliteit, studentsucces, en het algemeen functioneren van instellingen. Zo ziet hij grote kansen voor gepersonaliseerd leren en toepassingen die adaptiviteit en begeleiding van studenten vergroten. Denk hierbij aan adaptieve leersystemen, gamificatie en learning analytics. Daarnaast besteedt de onderzoeker in deze review aandacht aan de wijze waarop AI-LMS-systemen kunnen bijdragen aan een duurzame ontwikkeling in het hoger onderwijs door een lager verbruik van middelen, verbeterde toegankelijkheid en grotere onderwijsgelijkheid.

Alotaibi benoemt echter ook enkele belangrijke uitdagingen en ethische zorgen, bijvoorbeeld op het gebied van privacy en dataveiligheid, algoritmische discriminatie (bias), de digitale kloof (ongelijke toegang tot technologie) en gebrek aan digitale vaardigheden en technologische acceptatie. 

Waarom we dit artikel hebben geselecteerd

Waar we nu nog vaak losse chatbots gebruiken naast ons LMS zal AI in de toekomst veel meer geïntegreerd raken in de systemen waarin we werken, en dus ook in het LMS. Laten we het gesprek voeren over hoe we de mogelijkheden wel willen gebruiken en hoe niet. 

Hoe sluit dit aan op je onderwijspraktijk?

De integratie van AI en LMS in het hoger onderwijs biedt aanzienlijke voordelen, maar vereist weloverwogen implementatie om ethische en praktische uitdagingen aan te pakken. Als dit goed gebeurt, kan het leiden tot een inclusiever, efficiënter en duurzamer onderwijssysteem. In mijn eigen praktijk zien we dat er veel kansen gezien worden maar ook zorgen zijn over de ontwikkelingen. Door na te denken hoe AI straks verweven kan / zal raken in ons onderwijs zetten we onszelf aan proactief te anticiperen op de ontwikkelingen en de kansen goed te benutten. 

Welke kansen zie jij bij de integratie van AI in het LMS? En welke risico's?

Kennis over blended learning opdoen

De Special Interest Group (SIG) Blended Learning en de Vraagbaak Online Onderwijs hebben de handen ineen geslagen. Elke maand selecteren deze twee SURF-communities speciaal voor jou een relevant wetenschappelijk artikel over blended learning dat interessant is om te lezen. We stellen je een prikkelende vraag en we stimuleren je om naar je onderwijs / omgeving te kijken en je kennis en ervaring te delen. We vinden het geweldig als je jouw antwoord hieronder of op LinkedIn met ons wil delen!

Eerder verschenen in deze serie:

The Science behind Blended Learning | Part 28: The Impact of AI and LMS Integration on the Future of Higher Education

Alotaibi, N. S. (2024). The Impact of AI and LMS Integration on the Future of Higher Education: Opportunities, Challenges, and Strategies for Transformation. Sustainability16(23), 10357. https://doi.org/10.3390/su162310357 

Kim Dirkx picked this article for you. She works as a team leader in the Education and Research Department of Zuyd University of Applied Sciences. There, she and her team support academies institution-wide in the field of educational design and development.

What to expect in this article

AI is playing a significant role in education. We are exploring many different ways in which we could use AI. Within learning management systems (LMS), for example, we are looking at ways to integrate AI to facilitate post-review processes and provide students with insights into their learning.

In this article, Nayef Shaie Alotaibi describes how integrating artificial intelligence (AI) into learning management systems (LMS) is transforming higher education. He identifies opportunities in terms of educational quality, student success and the overall functioning of institutions. He highlights the potential of personalised learning and applications that can provide students with enhanced adaptivity and guidance. These include adaptive learning systems, gamification, and learning analytics. Additionally, the researcher in this review considers how AI-LMS systems can contribute to sustainable development in higher education by reducing resource consumption, improving accessibility, and promoting educational equity.

However, Alotaibi also identifies some key challenges and ethical concerns, such as privacy and data security issues, bias, the digital divide (unequal access to technology), and a lack of digital skills and technology adoption.

Why we think this article is a must-read

Today, we often use separate chatbots alongside our LMS. In the future, however, AI will become much more integrated into the systems we work with, including the LMS. Let's have a conversation about how we want to use these capabilities and how we don't.

How does this align with your teaching practice?

Integrating AI and LMS in higher education can be highly beneficial, but it requires careful implementation in order to address ethical and practical challenges. When executed effectively, it can result in a more inclusive, efficient, and sustainable education system. In my own experience, there are many opportunities, but also concerns about developments. By considering how AI will soon become interwoven into our education system, we are encouraging ourselves to proactively anticipate developments and make good use of the opportunities.

What opportunities do you see in integrating AI into the LMS? And what risks?

Gaining more scientific knowledge on blended learning

SURF’s Special Interest Group (SIG) Blended Learning and Vraagbaak Online Onderwijs will be working together from now on. Each month they will provide you with a relevant article on blended learning and an inspiring question. Easy, accessible and up to date. We invite you to share your thoughts on the selected articles either here or on LinkedIn.

Previous articles in this series:

Omslagfoto: https://www.pexels.com/@mikhail-nilov/

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties