
Deze maand: De impact van AI en LMS-integratie op de toekomst van het hoger onderwijs
Alotaibi, N. S. (2024). The Impact of AI and LMS Integration on the Future of Higher Education: Opportunities, Challenges, and Strategies for Transformation. Sustainability, 16(23), 10357. https://doi.org/10.3390/su162310357
Kim Dirkx heeft dit artikel voor je uitgekozen. Zij werkt als teamleider bij de dienst Onderwijs en Onderzoek van Hogeschool Zuyd. Daar ondersteunt ze samen met haar team academies instellingsbreed op het gebied van onderwijsontwerp en onderwijsontwikkeling.
Wat je in dit artikel leest
AI speelt een grote rol in het onderwijs. We zijn nog op veel plekken zoekende in de manier waarop we AI willen inzetten. Binnen Learning Management Systemen (LMS) wordt ook gekeken naar de integratie van AI, bijvoorbeeld om na het nakijkproces te vergemakkelijken of studenten inzicht te geven in hun leerproces.
In dit artikel beschrijft Nayef Shaie Alotaibi hoe de integratie van kunstmatige intelligentie (AI) en leerbeheersystemen (LMS) het hoger onderwijs transformeert. Hij ziet kansen voor het onderwijs als het gaat om de onderwijskwaliteit, studentsucces, en het algemeen functioneren van instellingen. Zo ziet hij grote kansen voor gepersonaliseerd leren en toepassingen die adaptiviteit en begeleiding van studenten vergroten. Denk hierbij aan adaptieve leersystemen, gamificatie en learning analytics. Daarnaast besteedt de onderzoeker in deze review aandacht aan de wijze waarop AI-LMS-systemen kunnen bijdragen aan een duurzame ontwikkeling in het hoger onderwijs door een lager verbruik van middelen, verbeterde toegankelijkheid en grotere onderwijsgelijkheid.
Alotaibi benoemt echter ook enkele belangrijke uitdagingen en ethische zorgen, bijvoorbeeld op het gebied van privacy en dataveiligheid, algoritmische discriminatie (bias), de digitale kloof (ongelijke toegang tot technologie) en gebrek aan digitale vaardigheden en technologische acceptatie.
Waarom we dit artikel hebben geselecteerd
Waar we nu nog vaak losse chatbots gebruiken naast ons LMS zal AI in de toekomst veel meer geïntegreerd raken in de systemen waarin we werken, en dus ook in het LMS. Laten we het gesprek voeren over hoe we de mogelijkheden wel willen gebruiken en hoe niet.
Hoe sluit dit aan op je onderwijspraktijk?
De integratie van AI en LMS in het hoger onderwijs biedt aanzienlijke voordelen, maar vereist weloverwogen implementatie om ethische en praktische uitdagingen aan te pakken. Als dit goed gebeurt, kan het leiden tot een inclusiever, efficiënter en duurzamer onderwijssysteem. In mijn eigen praktijk zien we dat er veel kansen gezien worden maar ook zorgen zijn over de ontwikkelingen. Door na te denken hoe AI straks verweven kan / zal raken in ons onderwijs zetten we onszelf aan proactief te anticiperen op de ontwikkelingen en de kansen goed te benutten.
Welke kansen zie jij bij de integratie van AI in het LMS? En welke risico's?
Kennis over blended learning opdoen
De Special Interest Group (SIG) Blended Learning en de Vraagbaak Online Onderwijs hebben de handen ineen geslagen. Elke maand selecteren deze twee SURF-communities speciaal voor jou een relevant wetenschappelijk artikel over blended learning dat interessant is om te lezen. We stellen je een prikkelende vraag en we stimuleren je om naar je onderwijs / omgeving te kijken en je kennis en ervaring te delen. We vinden het geweldig als je jouw antwoord hieronder of op LinkedIn met ons wil delen!
Eerder verschenen in deze serie:
- Deel 1: Docentstrategieën voor betrokkenheid.
- Deel 2: Peerfeedback bij blended learning.
- Deel 3: De effectiviteit van blended learning meten.
- Deel 4: Gevoel van leren bij actief leren.
- Deel 5: Professionalisering bij blended learning.
- Deel 6: Blended learning als leermodel.
- Deel 7: Het belang van face-to-face onderwijs bij blended learning.
- Deel 8: Het TPACK-model als kader en ontwerpmodel.
- Deel 9: Het studentenperspectief op leren in een actieve en blended onderwijscontext.
- Deel 10: Gepersonaliseerd leren in blended leeromgevingen.
- Deel 11: Hoe studenten meer regie nemen in hun leerervaring.
- Deel 12: De rol van onderwijseigenschappen bij het voorspellen van academisch succes.
- Deel 13: Studiesucces verhogen met peer-learning zelfregulatiestrategieën.
- Deel 14: Blended Learning ontwerpprincipes voor onderwijs gericht op duurzaamheid.
- Deel 15: Flexibeler, toegankelijker onderwijs door minder on-campus en meer online tijd.
- Deel 16: Blended learning, strategische visie en behoeften van de onderwijspraktijk.
- Deel 17: Blended learning, Learning Analytics en formatief handelen.
- Deel 18: Effectief blended learning ontwerp voor betere studentprestaties en beter welzijn.
- Deel 19: AI in Blended Learning, een brug naar effectiever onderwijs.
- Deel 20: Didactiek eerst, of technologie eerst?
- Deel 21: Het effect van keuzevrijheid in de combinatie van traditioneel en online onderwijs
- Deel 22: AI als gamechanger én uitdaging
- Deel 23: Digitale afleiding verminderen bij blended learning
- Deel 24: Belang van zelfregulerend leren bij blended learning
- Deel 25: De effectiviteit van een flexibel blended learning studieprogramma
- Deel 26: Blended learning heruitgevonden door AI en digitalisering
- Deel 27: Hybride en blended leren - vernieuwing, uitdaging en de toekomst
The Science behind Blended Learning | Part 28: The Impact of AI and LMS Integration on the Future of Higher Education
Alotaibi, N. S. (2024). The Impact of AI and LMS Integration on the Future of Higher Education: Opportunities, Challenges, and Strategies for Transformation. Sustainability, 16(23), 10357. https://doi.org/10.3390/su162310357
Kim Dirkx picked this article for you. She works as a team leader in the Education and Research Department of Zuyd University of Applied Sciences. There, she and her team support academies institution-wide in the field of educational design and development.
What to expect in this article
AI is playing a significant role in education. We are exploring many different ways in which we could use AI. Within learning management systems (LMS), for example, we are looking at ways to integrate AI to facilitate post-review processes and provide students with insights into their learning.
In this article, Nayef Shaie Alotaibi describes how integrating artificial intelligence (AI) into learning management systems (LMS) is transforming higher education. He identifies opportunities in terms of educational quality, student success and the overall functioning of institutions. He highlights the potential of personalised learning and applications that can provide students with enhanced adaptivity and guidance. These include adaptive learning systems, gamification, and learning analytics. Additionally, the researcher in this review considers how AI-LMS systems can contribute to sustainable development in higher education by reducing resource consumption, improving accessibility, and promoting educational equity.
However, Alotaibi also identifies some key challenges and ethical concerns, such as privacy and data security issues, bias, the digital divide (unequal access to technology), and a lack of digital skills and technology adoption.
Why we think this article is a must-read
Today, we often use separate chatbots alongside our LMS. In the future, however, AI will become much more integrated into the systems we work with, including the LMS. Let's have a conversation about how we want to use these capabilities and how we don't.
How does this align with your teaching practice?
Integrating AI and LMS in higher education can be highly beneficial, but it requires careful implementation in order to address ethical and practical challenges. When executed effectively, it can result in a more inclusive, efficient, and sustainable education system. In my own experience, there are many opportunities, but also concerns about developments. By considering how AI will soon become interwoven into our education system, we are encouraging ourselves to proactively anticipate developments and make good use of the opportunities.
What opportunities do you see in integrating AI into the LMS? And what risks?
Gaining more scientific knowledge on blended learning
SURF’s Special Interest Group (SIG) Blended Learning and Vraagbaak Online Onderwijs will be working together from now on. Each month they will provide you with a relevant article on blended learning and an inspiring question. Easy, accessible and up to date. We invite you to share your thoughts on the selected articles either here or on LinkedIn.
Previous articles in this series:
- Part 1: Strategies to foster student engagement
- Part 2: Peer feedback in a Blended Learning environment
- Part 3: Evaluating the effectiveness of blended learning.
- Part 4: Measuring actual learning versus feeling of learning.
- Part 5: Professional development for Blended Learning.
- Part 6: Blended learning as an instructional model in vocational education.
- Part 7: How face to face activities impact the effect of Blended Learning.
- Part 8: The TPACK and Multimodal model as framework for designing and implementing blended learning.
- Part 9: Student perspectives on learning experiences in a higher education active blended learning context.
- Part 10: Personalized learning in higher education settings.
- Part 11: How students take more direction in their learning experience.
- Part 12: Students matter the most in learning analytics. The effects of internal and instructional conditions in predicting academic success.
- Part 13: Increasing study success using peer-learning self-regulation strategies.
- Part 14: Developing Design Principles for Sustainability-Oriented Blended Learning in Higher Education.
- Part 15: Well-designed blended learning with half of the study time online, yields comparable learning outcomes to on-campus education.
- Part 16: Blended Learning, strategic vision, and needs of educational practice.
- Part 17: Supporting students’ basic psychological needs and satisfaction in a blended learning environment through learning analytics.
- Part 18: Effective design of blended learning to increase student performance and improve well-being.
- Part 19: AI in Blended Learning, the bridge to more effective education.
- Part 20: Didactics first, technology second?
- Part 21: A combination of lectures, interactive workshops, and online resources improved student engagement.
- Part 22: Lecturers’ perspectives on the impact of artificial intelligence in blended learning.
- Part 23: Strategies to reduce digital distraction in blended learning
- Part 24: How self-regulated learning can improve the performance of students in blended and online education.
- Part 25: The effective blend - which four design factors remain?
- Part 26: Blended Learning reinvented - where AI and digitalisation are transforming education
- Part 27: Hybrid and blended learning models. Innovations, challenges, and future directions in education.
Omslagfoto: https://www.pexels.com/@mikhail-nilov/
0 Praat mee