Ga naar 'Digitale Leer- en Werkomgeving'

Alle artikelen van Digitale Leer- en Werkomgeving

61 artikelen

  1. 15-18 maart Online Onderwijsdagen Radboud Universiteit en HAN University of Applied Sciences

    Er was eens... een onderwijsinstelling die studenten de wereld liet ontdekken met online gastcolleges en online onderwijs in het buitenland. Studenten hoefden zich niet te bekommeren om cijfers, alles draaide om voortdurend groeien aan de hand van feedback van docenten en medestudenten. Hoe ziet het onderwijs na de huidige pandemie er volgens jou uit? Hoe wil jij doceren? Hoe willen studenten leren? Deel jouw ideeën en doe nieuwe inzichten op tijdens de Onderwijsdagen 2021. De Radboud Universiteit en de HAN University of Applied Sciences presenteren van 15 maart tot en met 18 maart 2021 vier dagen lang een veelzijdig online programma. Docenten en andere onderwijsliefhebbers worden uitgenodigd om deel te nemen aan workshops en lezingen. Daarnaast hebben we heel veel artikelen, podcasts en videoclips die je op eigen gelegenheid kunt lezen, beluisteren en bekijken.
    Aankondiging Onderwijsdagen RU-HAN
  2. Webinars in maart: open leermaterialen, hybride onderwijs en online proctoring

    In maart staan drie webinars op de planning van de Vraagbaak Online Onderwijs. Wil jij weten hoe je makkelijker leermaterialen deelt in een vakcommunity? Ga je aan de slag met hybride onderwijs en ben je op zoek naar tips & tricks? Of ben je benieuwd naar een werkbaar proces voor online proctoring in het onderwijs? Lees dan even verder. En meld je nu alvast aan!
    webinars maart
  3. Ontwerp van post-Covid onderwijs

    Ontwerp van post-covid onderwijs De pandemie dwingt ons onderwijs online. Vaak zijn er ongewenste gevolgen  naast 'maar het is wel gelukt'. Vanaf 2021 richt ons ResearchGate-project op wat we leren tijdens de pandemie in combinatie met andere ideeën om blended onderwijs te verbeteren: www.researchgate.net/project/Education-design-for-new-educational-challenges-of-universities Er is nu een eerste stap gepubliceerd om van observaties naar nieuwe ideeën te gaan: Requested topics for future education innovation at Wageningen University & Research Nieuwe publicaties zitten in de pijplijn: we hopen dat het je inspireert op weg naar (nog) beter onderwijsontwerp.
    Student aan het werk
  4. Expertmeeting Hybrid Virtual Classrooms

    Hoe richt je eenvoudig een hybrid of virtual classroom in? Hoe kom je tot een ontwerp? Welke producten heb je nodig en wat is het financiële plaatje? In deze expertmeeting wissel je ervaringen en oplossingen uit met andere AV- en IT-experts zodat je op basis van gefundeerde kennis keuzes kan maken voor je eigen instelling.
    Docent voor in klas met 2 schermen. 1 dia's 1 met online studenten
  5. Natgeregend? Eigen schuld! Over onvoorziene gevolgen van technologie

    Het onderwijs digitaliseert steeds sneller, onder andere aangewakkerd door COVID-19. Bij digitalisering wordt niet zelden gebruik gemaakt van technologieën die enige controverse hebben doen opwaaien. Zo is er bijvoorbeeld software voor online proctoring die discrimineert op huidskleur. Elders worden big data en algoritmen gebruikt om schooluitval te voorspellen, waardoor leerlingen die nog nooit een dag school hebben gemist, een ongemakkelijk bezoekje krijgen. Deze voorbeelden laten duidelijk zien dat technologie impact heeft op ons en de wereld waarin wij leven. Die impact gaat altijd verder dan het doel waar de technologie oorspronkelijk voor is bedacht en kan mogelijk desastreuze gevolgen hebben voor een individu of de maatschappij. Kun je die negatieve impact voorkomen, en wat moet daarvoor gebeuren? Op de SURF Onderwijsdagen 2020 nodigde ik 2 experts uit om hierover te reflecteren. Hieronder volgt een samenvatting van deze sessie. Je kunt ook de opname van de sessie terugkijken.
    Screenshot van presentatie tijdens Onderwijsdagen 2020
  6. Een webinar of online event organiseren: een handreiking

    We leven in deze tijd voor een belangrijk deel online. Leren en erover communiceren doen we voor een groot deel online. Het aantal webinars is de laatste tijd enorm toegenomen. Maar hoe regel en organiseer je nu een webinar? Wat komt er bij kijken als je het zelf allemaal moet regelen? De Saxion video-unit schreef een handreiking.
    Man met headset werkt achter een laptop. Tekst aan de rechterzijkant waarop staat; Een webinar of online event organiseren
  7. Verbeter de gebruikerservaring van de digitale leeromgeving - Praktijkvoorbeelden

    Praktische aanpak gebruikerservaring In 2019 verscheen al de Handreiking gebruikerservaring van de digitale leeromgeving. Die publicatie beschrijft op vrij conceptueel niveau wat er komt kijken bij het verbeteren van de gebruikerservaring in een samengestelde leeromgeving. In deze notitie lees je hoe je deze verbetering praktisch aanpakt. Hoe maak je gebruik van de feedback van gebruikers om tot verbeteringen te komen? De uitdagingen bij het verbeteren van de gebruikerservaring Het verbeteren van de gebruikerservaring van de digitale leeromgeving is een complex proces. De digitale leeromgeving bestaat uit een geheel van applicaties dat een onderwijsinstelling inricht voor onderwijs en onderzoek. Een complex landschap, historisch gegroeid en bestaand uit allerlei applicaties met een eigen levensduur, zoals studentinformatiesystemen, roostersystemen, samenwerkomgevingen, een learningmanagementsysteem (LMS) en een portaal. De onderwijs- en onderzoeksapplicaties binnen de digitale leeromgeving worden in de regel geleverd door verschillende leveranciers. Daardoor heeft elke toepassing een eigen gebruikersinterface. Veel applicaties gebruiken data vanuit andere applicaties of wisselen onderling gegevens uit, zoals gebruikersgegevens, content en metadata. Sommige applicaties integreren goed met elkaar, mede door standaarden voor gegevensuitwisseling. Voor andere applicaties is integratie lastiger te bewerkstelligen. De onderlinge samenhang tussen de applicaties is dus in eerste instantie niet vanzelf aanwezig. Om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de gebruiker is onderlinge samenwerking echter wel gewenst. Wat verwacht de gebruiker? De belangrijkste gebruikers van de digitale leeromgeving zijn studenten en docenten. Ook onderwijsontwikkelaars, medewerkers van ondersteunende diensten, beheerders en externen werken regelmatig met (en aan) de digitale leeromgeving. Gebruikers verwachten dat ze terechtkomen in een samenhangend geheel. Ze willen dat: informatie up-to-date en goed vindbaar is; direct duidelijk is welke educatieve en generieke applicaties, zoals mail en agenda, er binnen de leeromgeving beschikbaar zijn; ze direct kunnen zien welke applicaties voor hen beschikbaar zijn. Geleerde lessen van instellingen We hebben aan zeven hogeronderwijsinstellingen gevraagd hoe de verbetering van de gebruikerservaring een rol speelt bij de doorontwikkeling van de digitale leeromgeving binnen hun instelling. Uit de ervaringen van Avans Hogeschool, Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Rotterdam, Inholland, Radboud Universiteit, Universiteit Leiden en Universiteit Maastricht destilleren we een aantal geleerde lessen: Zet de gebruiker centraal. Kies voor een multidisciplinaire aanpak. Zorg dat de digitale leeromgeving een eigenaar heeft. Betrek gebruikers bij alle fasen en laat zien wat er met hun feedback gebeurt. Kies voor een agile werkwijze voor continue doorontwikkeling. Maak gebruik van open standaarden. Zet in op een goede datahuishouding. Praktijkvoorbeelden van instellingen In de praktijkvoorbeelden  vertellen de geïnterviewde instellingen hoe zij de verbetering van de gebruikerservaring hebben aangepakt - en hoe het uitpakte. Lees meer over deze interviews in de publicatie Verbeter de gebruikerservaring van de digitale leeromgeving. Wil je meer weten? Neem dan contact met mij op!
    Twee mensen achter een laptop.
  8. Hoe staat het met de digitale leeromgeving in het HO?

    De ontwikkelingen rondom de digitale leeromgeving hebben de afgelopen jaren niet stil gestaan. Bij veel instellingen is de digitale leeromgeving een samengesteld geheel van verschillende applicaties. In de markt zijn veel applicaties beschikbaar, met overlappende functionaliteit en mogelijkheden. Er is dus veel te kiezen. Instellingen hebben dan ook behoefte aan informatie hoe andere instellingen de leeromgeving invullen.
    Infographic Overzicht van de meest gebruikte applicaties in 2020