“Docenten kunnen wel wat betere digitale vaardigheden gebruiken”, zo zei een student in het openingsfilmpje van de 51e MBO Digitaal Conferentie. Cybersoek-directeur Karien Sondervan benadrukte vervolgens in haar openingsspeech dat mbo-docenten “ervoor moeten zorgen dat mbo-studenten niet digitaal buiten boord vallen”. Hoe zorgen we ervoor dat mbo-studenten en mbo-docenten digitaal sterker worden? De handreikingen van het MBO Innovatiecollege en het spel Digitaal Sterk helpen je hierbij.
Is jouw XR initiatief of project een inspirerend voorbeeld voor anderen? Ben je op zoek naar partners om mee samen te werken? Heb je een actueel vraagstuk of onderwerp dat je graag met deelnemers wilt bespreken? Dan nodigen we je van harte uit om een sessievoorstel in te dienen voor National XR Day 2025!
De Universiteit van Twente, Hogeschool Saxion en het ROC van Twente onderzochten in fieldlabs of Learning Analytics (LA) een katalysator kunnen zijn voor studievoortgang en sociale binding. Tjark Huizinga, associate lector Blended Learning bij Saxion, en Tiuri de Jong, docent ICT bij het ROC van Twente, vertellen wat ze leerden uit de fieldlabs. Dit voorjaar publiceert het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), dat het project financierde, een rapport met de conclusies.
In de nieuwe onderwijsvisie van Inholland staat flexibilisering van het onderwijs hoog op de agenda. Nyncke de Jong, Nynke Bos en Andrea Prince van het Inholland-lectoraat Teaching, Learning & Technology vroegen zich af: wat verstaan we hier eigenlijk onder en wat levert het op? Ze deden verkennend onderzoek naar het wat, hoe en waarom van flexibilisering van het onderwijs. Wat zijn de bevindingen?
Voormalig minister van OCW Jet Bussemaker had in 2015 een grootse ambitie: ‘in 2025 stellen alle docenten aan Nederlandse HO-instellingen hun onderwijsmateriaal open beschikbaar’. Om dit te ondersteunen verstrekte OCW via de regeling Open en Online Onderwijs (OOO) subsidie om te experimenteren met open en online onderwijs. Bussemakers ambitie is nog niet bereikt, maar de regeling leverde wel 103 inspirerende projecten op. Een mooie oogst! Hoe zorgen we ervoor dat iedereen hiervan de vruchten kan blijven plukken?
Wil je je onderwijs inclusiever en toegankelijker maken? Kijk dan eens naar de Universal Design for Learning (UDL)-richtlijnen. UDL houdt er rekening mee dat studenten op verschillende manieren leren. Om je onderwijs inclusief te maken, is het dus belangrijk verschillende soorten leermaterialen te bieden. Hierbij biedt Edusources, het platform voor open leermaterialen uitkomst. Marijn Post vertelt hoe de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) aan open leermaterialen werkt.
The Best and worst practices Learning Analytics team at Npuls is proud to announce a half-day workshop on Exploring Best Practices for Integrating Gen AI into Learning Analytics Dashboards at the International Conference on Learning Analytics and Knowledge 2025 on Tuesday, March 25th, 2025. Dublin.
Workshop Website
Registration details to follow.
Ben jij op zoek naar inspiratie en tools om jouw onderwijs te innoveren? Op de website ‘openonlineonderwijs.surf.nl’ vind je praktijkverhalen, kennis en materialen voor (open) leermaterialen en online/blended onderwijs om jouw onderwijs te verrijken.
Binnen onderwijs en onderzoek werken we met elkaar aan een veilige digitale omgeving. Hoe borgen we autonomie, rechtvaardigheid en menselijkheid in een wereld van toenemende digitalisering en afhankelijkheid van leveranciers? Publieke waarden leiden ons daarin om de juiste beslissingen te nemen. Maar hoe maak je dat concreter? De werkagenda 'samen waardengericht onderweg' helpt daarbij.
🌐 The landscape of digital education is rapidly evolving, driven by advancements in technology and changing societal needs. As we look towards the future, the concept of futuring, closely related to the concepts of future studies and strategic foresight, becomes essential in anticipating and preparing for emerging trends that will shape the educational experiences of tomorrow.