Ga naar 'Digitale Leer- en Werkomgeving'

Alle artikelen van Digitale Leer- en Werkomgeving

257 artikelen

  1. Werkagenda 'samen waardengericht onderweg' beschikbaar

    Binnen onderwijs en onderzoek werken we met elkaar aan een veilige digitale omgeving. Hoe borgen we autonomie, rechtvaardigheid en menselijkheid in een wereld van toenemende digitalisering en afhankelijkheid van leveranciers? Publieke waarden leiden ons daarin om de juiste beslissingen te nemen. Maar hoe maak je dat concreter? De werkagenda 'samen waardengericht onderweg' helpt daarbij.

  2. 📣 Call for participants: squad on futuring by European Digital Education Hub!

    🌐 The landscape of digital education is rapidly evolving, driven by advancements in technology and changing societal needs. As we look towards the future, the concept of futuring, closely related to the concepts of future studies and strategic foresight, becomes essential in anticipating and preparing for emerging trends that will shape the educational experiences of tomorrow.

  3. De pilotfase van Samenwerkingsplatform Educatieve Applicaties loopt!

    De pilotfase is in volle gang en er zijn negen instellingen aan de slag met het verzamelen en beheren van informatie over applicaties. Hieronder lees je meer over waar we nu staan en wat het vervolg naar alle waarschijnlijkheid inhoudt.

  4. Be part of SURF Tech Trends 2025-2026

    After a successful Tech Trends Report in 2023, SURF is about to start creating the trend report for 2025-2026 and you can become part of it!

  5. Future Campus 2.0 - We gaan door!

    In een wereld waar onderwijs en technologie voortdurend evolueren, blijft de vraag belangrijk: zijn onze huidige instellingen uitgerust om de toekomst van het onderwijs vorm te geven? Met het succes van het eerste Future Campus project, waaruit vier toekomstscenario's voor 2040 zijn voortgekomen, gaan we nu verder met Future Campus 2.0. We bouwen voort op onze eerdere inzichten en zetten vol in op concretisering, samenwerking en verspreiding van kennis. In dit blog meer daarover.

  6. Ontwikkelingsgerichte leeromgeving of e-portfolio? | Highlights uit het webinar

    Tijdens het webinar op 25 april zochten we met elkaar naar antwoord op de vraag of je nu alleen een e-portfolio-systeem nodig hebt of een ontwikkelingsgerichte leeromgeving, waar e-portfolio een (mogelijk) onderdeel van is? Het werd een informatief en inspirerend webinar waarbij zowel de HAN als het ROC van Amsterdam/ROC van Flevoland lieten zien welke keuzes zij maakten.  Heb jij het webinar gemist? Lees dan snel het verslag of kijk het webinar terug.

  7. Generative AI in computing education – Perceptions and practices of teachers at Utrecht University

    What do teachers think of the influence of GenAI on computing education? Are their teaching practices changing due to GenAI? What policies (if any) do they find important to implement regarding this new technology? In this article, we present the results of a survey conducted at the Department of Information and Computing Sciences at Utrecht University (UU), aiming to better understand the values and experiences of our department’s teachers regarding GenAI and how they compare with those of computing educators worldwide. This survey is part of an educational research project titled "Generative Artificial Intelligence in Programming Education". The project investigates the impact of Generative AI within computer science study programs and gathers knowledge on how teachers could deal with the underlying threats and opportunities. 

  8. Highlights uit het webinar ‘e-Portfolio in de praktijk: Software’

    Hoe kom je binnen een instelling of opleiding tot een ‘programma van eisen’ om de juiste software voor e-portfolio aan te schaffen? En hoe kun je hierin samenwerken met andere instellingen? Tijdens het webinar op 28 maart bespraken we deze en andere vragen en deelden we een good practise.  Heb jij het webinar gemist? Lees dan snel het verslag of kijk het webinar terug.

  9. Deze (online) tools gebruiken studenten

    Online tools zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. De ene opleiding gebruikt het alleen als communicatiemiddel, de andere als volledige e-learning. Toch hebben we maar weinig inzicht in hoeverre studenten goed kunnen omgaan met deze tools. Ook weten we niet hoeveel tijd het studenten kost om deze tools onder de knie te krijgen. Of wat hen zou helpen hun begrip te versnellen en te verbeteren. Ik vroeg een groep studenten uit verschillende jaarlagen en domeinen naar hun ervaringen rondom onderwijstools.

  10. Digitale toegankelijkheid | Beleid en verantwoordelijkheden

    Het borgen van digitale toegankelijkheid binnen onderwijsinstellingen is een complex proces. Dit vraagt om inzet op verschillende niveaus van de organisatie. Het gaat niet enkel om het implementeren van technische oplossingen, maar ook om het creëren van een cultuur en beleid dat inclusiviteit en toegankelijkheid omarmt. Met dit artikel geven we tips voor zowel het beleggen van verantwoordelijkheid als het borgen van digitale toegankelijkheid in beleid.