Ga naar 'AI in Education'

Alle artikelen van AI in Education

172 artikelen

  1. AI Toolbox – Vrije Universiteit: Deze AI-tools helpen je je leermaterialen sneller en beter te ontwerpen

    Met GenAI-tools kunnen docenten efficiënter lesmateriaal ontwerpen, en ook meer gevarieerd lesmateriaal, zegt Stephan Eltink. Hij geeft bij het VU Centre for Teaching and Learning (VU TLC) AI-workshops  aan docenten. Samen met Nienke Stumpel maakte hij de AI-toolbox 'Design your course (and more) with AI tools'. De AI-tools variëren van educatieve prompts tot en met apps voor het creëren van beelden en video’s of een avatar van jezelf.

  2. Verslag webinar ‘AI inzetten bij het maken van audiovisuele leermiddelen’: “AI-tools besparen veel tijd en versterken het eindproduct”

    “AI-tools zijn laagdrempelig, besparen veel tijd en versterken het eindproduct, vertelde Jamie de Vré tijdens het webinar ‘AI inzetten bij het maken van audiovisuele leermiddelen’. Hij liet verschillende AI-tools zien, die het ROC van Amsterdam gebruikt of test. Daarnaast vertelden Erik Boon en Stephan Eltink van de Vrije Universiteit over hun experimenten met AI-gegeneerde avatars van docenten.

  3. Onderzoek: Wat is de impact van GenAI op toetsing in het hoger onderwijs en hoe kunnen examencommissies hiermee omgaan?

    Dr. Eugène Loos van de Universiteit Utrecht deed recent een literature review naar ‘Responsible Chatbot use in higher education’. Het doel van zijn onderzoek was om inzicht te krijgen in manieren waarop examencommissies docenten kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van eerlijke en effectieve toetsingsmethoden in het tijdperk van chatbots. De Vraagbaak vroeg hem naar zijn bevindingen. 

  4. Seeing through Smart(er) Glasses in Higher Education

    How do new and upcoming SMART Glasses and AI-Powered Glasses put pressure on our public values as they enter our educational institutions? This is the research question we posed for a group of Applied Ethics Students to write on this last winter.  Students from the University of Utrecht tackled this question and others through the lens of public values and ethical analysis. Using the Meta Ray-Ban SMART Glasses as their ‘case’ and the augmented reality ‘Orion’ glasses (also Meta made), their report considers both the technical capabilities and what we can do to prepare for such technologies in our educational domains. Their report, Smart Glasses in Higher Education - A Report on Current and Future Ethical Concerns, is a great start to this big topic.  Find this report and other student reports from our Responsible Tech Wiki page: https://wiki.surfnet.nl/x/4AycCQ 

  5. AI in het onderwijs: “We moeten studenten leren hoe ze de Human In The Loop kunnen zijn”

    Abboy Verkuilen doceert werktuigbouwkunde aan de Haagse Hogeschool (HHS) en experimenteert vanaf het eerste uur met Generatieve AI in het onderwijs. Hij onderzoekt hoe GenAI docenten kan helpen bij hun onderwijs en studenten bij leren. Samen met anderen ontwikkelde hij de e-learning ‘Start smart met AI’ voor studenten en de chatbot ‘Prepared4Ed’ voor docenten. Wat hij leert deelt hij graag. Wat drijft hem?

  6. Kunnen AI-gegenereerde onderwijsvideo’s menselijke docenten vervangen?

    Met de opkomst van generatieve AI stellen steeds meer onderwijsinstellingen zichzelf een belangrijke vraag: kunnen AI-tools effectief en efficiënt educatieve content creëren? Het recente onderzoek van Netland et al. (2024) onderzoekt precies deze vraag door AI-gegenereerde onderwijsvideo’s te vergelijken met traditionele, door docenten gemaakte video's. De uitkomsten zijn niet alleen relevant voor de onderwijswereld, maar ook voor de bredere discussie over de rol van AI in het onderwijs.

  7. VU Amsterdam en Universiteit van Amsterdam lanceren AI Maturity in Education Scan (AIMES)

    De AI Maturity in Education Scan (AIMES) is ontworpen om de AI-vaardigheden van docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuurders verder te versterken.

  8. Taskmaster: een GPT Chatbot die alle opdrachten leuk maakt en studenten motiveert

    Studenten vinden studieopdrachten vaak saai, omdat ze onvoldoende aansluiten bij hun belevingswereld. Daarom stelden docenten Sander de Groot en Martijn Brouwer zich ten doel “een robot te bouwen die alle opdrachten leuk maakt, zodat studenten actief meedoen”. De GPT Chatbot ‘Taskmaster’ die opdrachten personaliseert is het resultaat.

  9. De 10 best gelezen Vraagbaak-artikelen van 2024: “AI rules!"

    In 2024 stonden artikelen over Gen AI in het onderwijs met stip bovenaan de lijst van de meest gelezen Vraagbaak-artikelen. De artikelen in de top 3 gaan over: lesmaterialen over AI voor docenten en studenten, handige en tijdbesparende AI-tools voor docenten, en de invloed van AI op toetsen. Ook onze artikelen over blended onderwijs trokken weer veel lezers. Wil je deze top 10-artikelen nog eens lezen of heb je ze gemist? Hieronder vind je het overzicht. 

  10. AI-Waaier ROC van Twente: duidelijkheid voor studenten en stimulans voor AI-geletterdheid

    Bas Heerink, Adviseur Educatieve Technologie bij ROC van Twente, ontwikkelde de “AI-Waaier”. Deze tool is gebaseerd op het AI Assessment Scale van Leon Furze (2023). De AI-Waaier biedt studenten duidelijkheid of, en zo ja hoe, ze AI mogen gebruiken voor een opdracht. Het mooie is, zegt Bas, dat de AI-waaier docenten ook aanzet om kritisch naar hun opdrachten te kijken en na te denken over AI-geletterdheid. Hoe is de AI-waaier ontstaan en hoe werkt het?