Hoe goed kan een AI-tool feedback geven op bachelorscripties, en hoe ervaren studenten zo’n tool? De Expertisegro ep GenAI in het Onderwijs van UMC Amsterdam ontwikkelde de AI4feedback-tool en test deze nu. Onderwijskundig adviseur Floor van der Steijle vertelde in het Vraagbaak-webinar waarom en hoe de tool is gemaakt - en wat de eerste bevindingen zijn.
Al snel nadat AI opkwam, besloot de HvA-opleiding Human Resource Management om AI te omarmen. Het was volgens docenten Eva Kunst en Renske van Geffen niet de vraag of maar hoe ze met AI in het HRM-onderwijs aan de slag zouden gaan. De opleiding stelde een visie op. AI is nu in het hele HRM-curriculum geïntegreerd en toetsen zijn zo nodig aangepast. Hoe pakte de opleiding dit aan?
“Je kunt niet vrij zijn als je niet zelfstandig kunt denken”, zegt docent Vincent Hernot. Nu studenten AI kunnen gebruiken voor het schrijven van essays en veel informatie tot ons komt via social media, is kritisch denken belangrijker dan ooit. Daarom ontwikkelt Vincent met een Comenius Teaching Fellow beurs een module kritische vaardigheden voor de hbo-master eerstegraads lerarenopleiding. Hoe geeft hij dit vorm?
Eind 2024 publiceerde Npuls de visie ‘AI en kansengelijkheid’. De belangrijkste boodschap van de visie: als we niets doen, neemt kansengelijkheid voor studenten door AI eerder af dan toe. Er is dus werk aan de winkel. In deze blogserie nemen we je mee in de manier waarop AI kan bijdragen aan eerlijke kansen in het onderwijs. En ook hoe onderwijsinstellingen AI kunnen gebruiken om studenten beter te begrijpen en te ondersteunen. Met aandacht voor de risico’s en praktische stappen voor instellingen om AI op een zorgvuldige en ethische manier toe te passen. Dit is deel 1 in de serie.
“Studenten gebruiken AI nu vooral als hulpmiddel bij het studeren, nog niet als een transformatieve technologie. Het potentieel wordt onderbenut”, zegt pabo-docent-onderzoeker Klaas-Jan Lammers (Inholland). Hij onderzoekt met collega-onderzoekers wat nodig is om docenten en studenten AI-geletterd te maken. Ze doen onderzoek, organiseerden pre-AI-hackatons, en maakten deel uit van het team dat met reflectiechatbot ‘Holli’ de AI Hackaton 2025 won. Wat zijn de eerste onderzoeksbevindingen?
Bij de AI Act Estafette-bijeenkomsten die Npuls in juni door het hele land organiseert, draait het om meer dan alleen de AI Act, bleek tijdens de aftrap bij Inholland. Er was ook aandacht voor: de kersverse landelijke 'Visie op Toetsing en Examinering in het tijdperk van AI'; hoe AI de taxonomie van Bloom verandert; en de AI-geletterdheid zelfevaluatie-scan.
Jij bent aan zet! De call for proposals voor de Onderwijsdagen 2025 is open en dat betekent dat je jouw ideeën in kunt dienen voor een presentatie, birds-of-a-feather sessie, een panelgesprek of een workshop.
Voor zijn masterscriptie onderzoekt Milan Gomes hoe onderwijsinstellingen het AI-gebruik van docenten kunnen afstemmen op de Europese regelgeving die in 2026 volledig van kracht wordt. Hoe zetten docenten AI momenteel in, en welke acties zijn nodig om straks te voldoen aan de wet? In deze post vertelt Milan meer over zijn onderzoek en hoe uw instelling deel kan nemen.
AI-geletterdheid in het onderwijs is van essentieel belang. Ontwikkelingen op AI-gebied gaan razendsnel en hebben gevolgen voor het onderwijs, opleiding en de arbeidsmarkt. De Werkgroep Onderwijs van de Nederlandse AI Coalitie organiseerde onlangs een online uitwisselingsbijeenkomst over het thema AI- en data geletterdheid. Hieronder vind je de belangrijkste take-outs uit de bijeenkomst.
“AI moet het onderwijs ondersteunen.” Dat is volgens programmamanager Nadia Remmerswaal kort gezegd de missie van het MondriAI-Edu programma. Ze geeft samen met strategisch adviseur AI Nigel Steenis en AI-onderwijscoördinator Marieke van Osch vorm en inhoud aan dit programma. “We willen niet dat AI ons overkomt. Met dit programma nemen we de regie.” Een gesprek met Nadia en Nigel over hun ‘MondriAI-aanpak’.