Deze artikelen werden het meest gelezen

Deze artikelen lazen jullie het afgelopen half jaar het liefst op de Vraagbaak Online Onderwijs. Ze gaan onder andere over blended learning, kennisclips, online leren en natuurlijk ChatGPT. 

1. De wetenschap achter blended learning

Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning, en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar waar haal je de tijd vandaan om die kennis tot je te nemen? Hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs.  Uit deze serie werden deze drie het meest gelezen: 
Het studentenperspectief op leren in een actieve en blended onderwijscontext 
Het TPACK-model als kader en praktisch ontwerpmodel voor blended learning
Gepersonaliseerd leren in blended leeromgevingen  

2. Naar welk type kennisclip kijken studenten het liefst? 

Charlotte Meijer onderzocht welk type kennisclip studenten het liefst zien. Wat werkt voor hen het beste? Waar leren zij het meest van? 
Je leest hier de uitkomsten van haar onderzoek.

3. Hoe studenten online leren 

Nauwelijks contact met studenten door de lockdown en toch werden examenvragen beter gemaakt dan voorheen. Hoe kan dat? Op zoek naar een verklaring ging Saskia Lindhoud aan de slag met Learning Analytics. Hoe leren studenten online? Hoe kijken ze naar video's en pencasts? 

zee
Foto: Pexels

4. Onderwijsinnovaties op een evidence informed manier uitvoeren 

Steeds meer onderwijsinstellingen zien het belang in van onderbouwde onderwijsontwikkeling en onderzoek naar het effect ervan. Maar hoe pak je zoiets aan? Welke stappen moet je met elkaar zetten? Op initiatief van het Versnellingsplan zijn er twee kant-en-klare pakketten ontwikkeld voor evidence-informed innoveren en het meten van effectiviteit van onderwijsinnovaties. 

5. Hoe gebruiken studenten ChatGPT eigenlijk? 

Gebruiken studenten ChatGPT echt zoveel? En hoe gebruiken ze het dan? Praten ze erover met docenten? We vroegen het de studenten zelf in een panelgesprek. In dit artikel lees je op welke vier manieren studenten ChatpGPT inzetten

6. Blended learning versterken met peerlearning 

Het is tegenwoordig lastig om studenten te motiveren nog naar de campus te komen. Een oplossing voor dit probleem is blended learning waarbij onderwijs deels online en deels in een face-to-face setting gegeven wordt. Maar hoe zorg je ervoor dat studenten actief aan de slag gaan wanneer ze fysiek onderwijs volgen? Saskia Lindhoud vertelt hoe peer learning blended learning kan versterken

7. ChatGPT-proof toetsen. Dit lees je erover op LinkedIn

ChatGPT-proof toetsen. Kan dat? Enkele onderwijsinstellingen hebben recent een handleiding geschreven om docenten handvatten te geven. 
Lees verder als je hier meer over wilt weten?

8. De toekomst van leren en beoordelen 

Houd jij je bezig met visieontwikkeling op toetsen? Of wil je dat gaan doen? In het webinar van 21 april werd besproken hoe je met collega’s aan de slag kunt om een visie op toetsen te ontwikkelen. Kijk hier het webinar terug

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties