Dit lees je op LinkedIn over… open leermaterialen

Het is de jaarlijkse Open Education Week! Tijdens deze week wordt open onderwijs met onder andere events, workshops en webinars in de spotlights gezet. Wil jij weten wat er momenteel allemaal speelt op het gebied van open leermaterialen? Wij selecteerden negen posts over dit thema die in de afgelopen periode op LinkedIn verschenen. Zo ben jij in een paar minuten weer helemaal up-to-date.

Wat is er allemaal te doen deze week?

De Open Education Week is een supermooi initiatief, want er is extra aandacht nodig voor wereldwijde participatie in open onderwijs vindt Npuls. Ook in Nederland worden er verschillende activiteiten georganiseerd. Bekijk snel het hele overzicht van Npuls

Vijf voordelen van open leermaterialen

Steeds meer onderwijsprofessionals gebruiken en delen open leermaterialen. Maar hoe begin je met (her)gebruik van open leermaterialen? En waarom zou je er eigenlijk mee werken? De Vraagbaak Online Onderwijs zette het een en ander op een rij. Lees snel de vijf voordelen van werken met open leermaterialen!

In zeven minuten bijgepraat over open leermaterialen

Hoe kunnen open leermaterialen je onderwijs verrijken en duurzamer maken en hoe kun je deze leermaterialen zelf inzetten om het activerend leren van jouw studenten te stimuleren? In de publicatie ‘In zeven minuten bijgepraat over… Open Leermaterialen, duurzame toegankelijke kennis’ van het lectoraat Teaching, Learning & Technology van Inholland krijg je antwoord op bovenstaande en andere vragen en lees je alles over het samen leren en werken met deze materialen.

Mooie voorbeelden uit het mbo..

Leermaterialen maken is écht een vak apart, zegt Mariska Dijke van Curio.
Onlangs deelden een aantal mbo-instellingen tips, tools en de nieuwste ontwikkelingen via het jaarlijkse ‘scholenkwartet’. Neem een kijkje bij vier mooie voorbeelden van open leermaterialen in het mbo!

… en een mooi voorbeeld uit het wo

Nog een voorbeeld. De Vrije Universiteit Amsterdam heeft een hele bijzondere verzameling 3D-prints open beschikbaar gesteld. Het gaat om eeuwenoude objecten, zoals een kleispijker van omstreeks 2110 voor Christus, een zegelafdruk in aardewerk én een administratief kleitablet met een verslag van de distributie van graan.

Open uithangbord
Foto: Pexels

Wat is de rol van onderwijskundig ict-professionals?

Het gebruik van open leermaterialen groeit binnen mbo-, hbo- en wo-instellingen. Wie houden zich bezig met het adviseren van docenten over open leermaterialen? Wat zijn onderwijskundig ict-professionals, wat is hun rol en waar liggen hun behoeften in professionele ontwikkeling? Om deze doelgroep optimaal te ondersteunen is er door SURF een verkenning uitgevoerd. Lees meer over de verkenning en de zeven aanbevelingen die daaruit voortkomen.

Communitydag leidt tot mooie inzichten

Recent vond er een communitydag Open Leermaterialen plaats. Bijna honderd onderwijsprofessionals bij elkaar die allemaal geloven in open leermaterialen en de overtuiging hebben om dit verder te brengen binnen hun instellingen. Brenda Lems begeleidde een van de sessies en kwam tot de volgende mooie inzichten:

  • Maak vooral de waarde van leermaterialen voor de docent en lerende expliciet. 
  • Kwaliteit van leermateriaal zit vooral in de herbruikbaarheid. Hoe zie je voor je dat anderen je leermateriaal gaan hergebruiken. 
  • Life cycle management is belangrijk: verduurzaming en borging van de ontwikkelde materialen. 
  • Er is erkenning en waardering nodig voor docenten.

Spelenderwijs aan de slag met beleid rondom Open Education

Wil jij binnen het management aan de slag met beleid ten aanzien van open leermaterialen? Ben Janssen van het ministerie van OCW deelt in zijn post twee handige linkjes die daarbij van pas komen: the UNESCO publication Guidelines on the Development of Open Educational Resources Policies.
En een linkje naar het Open Education Policy Game. Spelenderwijs kom je met een groepje managers tot onderwijsbeleid ten aanzien van Open Education.

De visie van de HAN op digitale leermaterialen

Op de HAN University of Applied Sciences loopt sinds januari 2023 het twaalf jaar durend verandertraject ‘Aanpak Digitale Leermaterialen’. Marijn Post vertelt op LinkedIn: “Tijdens dit traject hebben we als doelstelling om digitale leermaterialen op de HAN gemakkelijk toegankelijk en deelbaar te maken.” De HAN-brede visie op digitale leermaterialen is nu klaar. In de blog lees je er alles over en vind je ook de links naar de visie en toelichting erop.

Over deze rubriek

Elke maand delen wij een selectie van interessante LinkedIn-berichten over een thema dat te maken heeft met onderwijsinnovatie en digitalisering.
Lees ook: 

Dit lees je op LinkedIn over... AI
Dit lees je op Linkedin over... blended learning
Dit lees je op LinkedIn over... microcredentials
Dit lees je op LinkedIn over... VR
 

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen