Dit lees je op LinkedIn over... peerfeedback

Peerfeedback, waarbij bijvoorbeeld een student feedback geeft aan een medestudent, wordt steeds vaker ingezet in het onderwijs. Het kan een waardevolle toevoeging zijn aan het onderwijs. Wil jij er meer over weten? Wij selecteerden zes posts over dit thema die in de afgelopen periode op LinkedIn verschenen. Zo ben jij in een paar minuten weer helemaal up-to-date.

1. Verhoog de kwaliteit van peerfeedback door deze video te delen met je studenten

Toen Charlotte Meijer, werkzaam bij de VU, een workshop 'Effectieve peerfeedback' gaf, bleek dat docenten graag een kennisclip zouden hebben over het onderwerp. Een kennisclip die ze met hun studenten kunnen delen en waarin ze leren om hoe je goede peerfeedback geeft en ontvangt. Die is er nu!

2. Wat is peerfeedback precies? Barend Last legt uit

Peerfeedback kan krachtig zijn, mits je het goed toepast! Wat is het precies, waarom kan het nuttig zijn voor studenten om elkaar feedback te geven, en hoe komt het dat peerfeedback niet altijd even goed werkt? In deze korte video geeft Barend Last uitleg.

3. Reflectief lesgeven met peerfeedback

Hoe weet je als docent of wat je in de klas doet "werkt"? Met reflectief lesgeven krijg je daar antwoord op. Eén aspect van reflectief lesgeven is peerfeedback. In de CATE Teaching Guide over Peerfeedback staan best practices voor het krijgen van peerfeedback. Je vindt er verder verschillende instrumenten voor het uitvoeren van peer observations, principes van het geven en ontvangen van effectieve feedback, en nog veel meer.

Sterren
Foto: Pexels

4. Proefschrift schrijven? Zo krijgen promovendi waardevolle feedback van collega’s

Het schrijven van een proefschrift kan aanvoelen als navigeren door een dicht bos zonder een duidelijk pad. Een van de meest waardevolle bronnen die promovendi tot hun beschikking hebben, is feedback van collega's. Door gebruik te maken van hun inzichten wordt het proefschrift nog beter. In deze post lees je hoe promovendi het meeste uit de peerfeedback kunnen halen.

5. Peerfeedback als middel bij samenwerkend leren

Peerfeedback is een geschikt middel om samenwerkend (online) leren te stimuleren, mits goed ingezet. Peerfeedback leidt niet alleen tot dieper leren, maar is ook schaalbaar en kan de binding tussen studenten versterken. In deze post vind je drie inspirerende voorbeelden van de inzet van peerfeedback bij samenwerkend leren.

6. Hoe denken jouw studenten over peerfeedback?

Feedback is een van de belangrijkste factoren bij het leren. Goede feedback helpt studenten om aan hun leerdoelen- of leeruitkomsten te werken. Vaak komt deze feedback vanuit docenten. Feedback van peers, zoals klas- of groepsgenoten, kan net zo effectief zijn om van te leren, en vooral het geven ervan is erg leerzaam! Hoe denken jouw studenten over peerfeedback? Met de vragenlijst in deze post kom je erachter.

Over deze rubriek

Elke maand delen wij een selectie van interessante LinkedIn-berichten over een thema dat te maken heeft met onderwijsinnovatie en digitalisering.
Lees ook: 

Dit lees je op LinkedIn over... open leermaterialen
Dit lees je op LinkedIn over... AI
Dit lees je op Linkedin over... blended learning
Dit lees je op LinkedIn over... microcredentials
Dit lees je op LinkedIn over... VR

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties