Dit zijn de best gelezen artikelen

We selecteerden de vijf best gelezen artikelen die het afgelopen half jaar gepubliceerd werden op de Vraagbaak Online Onderwijs. De top-5 artikelen gaan over blended onderwijs, VR en Centers for Teaching & Learning. Zijn dit thema’s waarin jij geïnteresseerd bent? Laat je dan inspireren voor komend jaar!

#1: Modellen voor blended onderwijsontwerp: de Blended Learning Wave

Houd jij je bezig met Blended Learning of wil je dat komend jaar gaan doen? De Blended Learning Wave is een heel toegankelijk model. Het is uitermate geschikt voor docenten om aan de slag te gaan, klein te beginnen en tot een kritisch herontwerp te komen om mee te gaan proefdraaien. Door dit model ga je goed nadenken over wat het doel is van je onderwijs. En over de volgorde: welke elementen zet je in en waarom? Welke elementen vinden online plaats en welke face-to-face, en met welk doel?
Lees meer over de Blended Learning Wave
 

#2: Zo maak je Centers for Teaching and Learning succesvol

Met de komst van de Digitaliseringsimpuls Onderwijs is het Center for Teaching and Learning een hot topic. Elke instelling in het mbo, hbo en wo zal binnenkort een Center for Teaching and Learning hebben. Docenten kunnen er onder andere terecht voor advies en training over het (her)vormen van hun onderwijs. Maar hoe maak je zo'n Center for Teaching and Learning nu tot een succes? Charlotte Meijer zet in dit artikel 10 succesfactoren op een rijtje.
Ga naar de 10 succesfactoren
 

#3: Modellen voor blended onderwijsontwerp: de Design Cycle for Education

Nog zo’n mooi model voor het ontwerpen van blended onderwijs! De Design Cycle for Education helpt je om in acht stappen tot een ontwerp te komen. Elk (her)ontwerp begint met een ambitie, die je uitwerkt tot idee, vervolgens tot creatie en daarna tot product. Bij stap 3 bepaal je de ‘studentreis’ en daarmee de blend van je les, cursus of curriculum: welke onderwijsactiviteiten vinden online en welke fysiek plaats? Zo ontstaat de bekende ‘golf’ van onderwijselementen.
Lees meer over  de Design Cycle for Education
 

#4: Virtueel vaardighedenonderwijs - twee praktijkvoorbeelden van VR

Virtueel vaardighedenonderwijs kan een grote meerwaarde hebben. Studenten kunnen vaker oefenen dan in een klassieke setting. De omgeving is bovendien veilig en feedback is objectiever door de data die een VR-bril verzamelt. Hogeschool Utrecht en de HAN laten zien hoe zij vormgeven aan virtueel vaardighedenonderwijs.
Lees meer over twee praktijkvoorbeelden van virtueel vaardighedenonderwijs.
 

#5: Blend je onderwijs | Kijk het het webinar terug

In het webinar 'Blend je onderwijs' werd de gelijknamige toolkit van het Versnellingsplan gelanceerd. Een gratis toolkit met concrete handvatten en hulpmiddelen voor het ontwerpen en implementeren van blended leren. Heb jij het webinar gemist en houd je je bezig met blended learning? Kijk hier het webinar terug.

IJs van dichtbij
Foto: Pexels

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties