Nieuw! Werkvormen voor hybride onderwijs opgenomen in toolkit ‘Blend je onderwijs’

Er zijn nog niet zo veel activerende werkvormen specifiek voor hybride onderwijs beschikbaar. Om in die behoefte te voorzien hebben de Special Interest Group Learning Spaces en het Versnellingsplan de handen ineen geslagen. Er was al een toolkit 'Blend je onderwijs' met daarin 200 kaarten met werkvormen. Vanaf nu kun je bij al deze werkvormen in één oogopslag zien of ze ook geschikt zijn voor hybride onderwijs! En helemaal uniek: aan de werkvormkaarten zijn vier activerende werkvormen speciaal voor hybride onderwijs toegevoegd. Lees meer over deze uitbreiding van de toolkit.

Hybride onderwijs blijft

Tijdens de SURF Onderwijsdagen in november 2022 werd duidelijk dat er grote behoefte is aan activerende werkvormen specifiek bedoeld voor hybride onderwijs. Steeds vaker geven docenten hybride onderwijs; soms vanuit een speciale hybrid classroom of virtual classroom, maar net zo vaak gewoon in een lokaal met een extra scherm en microfoon. Hybride onderwijs wordt dus steeds normaler, een goede ontwikkeling voor de toegankelijkheid en inclusiviteit van het onderwijs. Maar hybride onderwijs biedt ook kansen voor flexibilisering en internationalisering, denk bijvoorbeeld aan studenten die zo makkelijker elders een vak of minor kunnen volgen.

Meer werkvormen nodig voor hybride onderwijs

Activerende werkvormen spelen een belangrijke rol bij hybride onderwijs, door de splitsing in twee groepen: de groep studenten die fysiek aanwezig is en de groep die online meedoet. Idealiter werken deze twee groepen met elkaar samen, zodat iedereen actief is en iedere student zich betrokken voelt. Hoewel hybride onderwijs sterk in opkomst is sinds de coronapandemie, zijn er nog weinig activerende werkvormen te vinden. Veel docenten gaan creatief te werk en bedenken variaties op bestaande werkvormen. Formats van tv-programma’s werken bijvoorbeeld verrassend goed. Tips en aandachtspunten bij het ontwikkelen van hybride werkvormen vind je in het verslag van de sessie tijdens de Onderwijsdagen 2022: Nieuwe werkvormen voor hybride onderwijs.

Sneller geschikte werkvormen vinden

Len Dijstelbloem (UU), Jet Bierman (UvA) en Michel Jansen (SURF) van de SIG Learning Spaces hebben alle activerende werkvormen uit de toolkit voor je onder de loep genomen. Speciaal voor docenten die hybride onderwijs geven, staat nu op alle 200 kaarten in de toolkit 'Blend je onderwijs' vermeld of de werkvorm geschikt is voor hybride onderwijs. En er zijn vier nieuwe werkvormen toegevoegd aan de toolkit, specifiek bedoeld voor hybride onderwijs; een unicum!

De hybride werkvormen van de vier toegevoegde kaarten:

  • Weekend Miljonairs
  • Grey’s anatomy
  • Perspective matters
  • TeleThee

Je vindt de toolkit ‘Blend je onderwijs’ op de website van het Versnellingsplan. Onder Aan de slag met activerende werkvormen vind je de werkvormkaarten (pdf).

aan afbeelding van de hybride werkvormkaart Weekend Miljonairs
De hybride werkvorm Weekend Miljonairs

Auteur

| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen…

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties