Kennisclips waar jouw studenten blij van worden: tips!

Na bijna een jaar online onderwijs zijn kennisclips niet meer weg te denken uit het onderwijs. Student en docentondersteuner Charlotte zag kennisclips langskomen in alle soorten en maten. De één wat effectiever dan de ander. Met deze tips vanuit studentenperspectief maak je kennisclips die jouw studenten activeren en motiveren.

“Wat had ik graag gehad dat er meer video’s van mijn colleges (het liefst in de vorm van kennisclips) beschikbaar waren geweest. Dat had mij als student zoveel geholpen en zoveel van mijn frustraties weg kunnen nemen. Dan had ik studeren leuker gevonden en meer motivatie gehad.”

#1: Ga voor interactieve kennisclips

Studenten snakken naar meer sociaal contact. Het zou fijn zijn als dat meer is ingebouwd in de lessen, zegt Charlotte. Wist je dat je ook kennisclips interactief kunt maken?

Daar gebruikt Charlotte zelf Feedbackfruits voor. Met deze tool plaatsen studenten vragen en opmerkingen rechtstreeks in een video. Andere studenten zien dit en kunnen reageren. Dat is fijn omdat studenten zo niet tot het live moment hoeven te wachten met het stellen van vragen. En interessant, want hierdoor start de discussie al voor het college en wordt voorkennis geactiveerd.

De interactie vooraf is ook handig voor docenten. Je krijgt zo een beter beeld van waar jouw studenten staan en hier kun je de live les op aanpassen.

Meer tips voor een interactieve kennisclip? Bekijk het blog en de kennisclip van Charlotte

#2: Activeer je studenten met vragen

Hoe kijken studenten naar jouw kennisclip? Het valt Charlotte op dat veel kennisclips best passief zijn. Door vragen toe te voegen in je kennisclips krijg je studenten in een actieve houding.

Vragen voeg je toe met tools als Kaltura en Feedbackfruits Interactive Video. Voordeel van deze specifieke tools: je kan studenten vragen laten beantwoorden voordat ze verder kunnen kijken én ze kunnen rechtstreeks in de video antwoorden. Maar je kunt het ook heel simpel houden. Met alle video-editingprogramma’s voeg je eenvoudig een titelscherm met een vraag toe aan je kennisclip.

Wat voor type vragen stel je dan? Charlotte raad af om pure kennisvragen over de inhoud toe te voegen. Je wilt dat studenten actief gaan nadenken over de inhoud van je video. Stel bijvoorbeeld een reflectievraag, of vraag om een (actueel) voorbeeld bij de inhoud van de clip. Van dit soort diepere vragen leer je meer.

Meer tips voor een activerende kennisclips? Bekijk het blog en de kennisclip van Charlotte.

#3: Creëer binding met een persoonlijke kennisclip

Te vaak nog zijn kennisclips lange ingesproken PowerPointpresentaties zonder dat de docent in beeld komt. Gemiste kans!, vindt Charlotte. Maak je kennisclip juist persoonlijk om je studenten te motiveren en meer binding te creëren.

Pak daarvoor direct in het begin van de video je kans. Vertel even waarom jij enthousiast wordt van het onderwerp. Jouw enthousiasme nemen studenten over en dat werkt motiverend. En denk bij een kennisclip niet alleen aan een video over de inhoud van het vak. Maak ook eens een instructievideo aan het begin van een vak. Vertel wat over jezelf en over de opzet van het vak.

Het voelt misschien wat ongemakkelijk om je gezicht te laten zien. Maar daardoor voelen je studenten zich meer met je verbonden. Dat zorgt ervoor dat ze zich beter voelen en beter presteren! En ga niet uren zitten editen om al die foutjes eruit te halen! Want foutjes en uuuh zeggen, maken een video ook persoonlijker.

Meer tips voor een persoonlijke kennisclips? Bekijk het blog en de kennisclip van Charlotte.

#4: Speel in op verschillen, differentieer met je kennisclips!

Hoe ga je als docent om met al die verschillen tussen studenten? Ook met je kennisclips kan je differentiëren. Er zijn verschillende manieren om dat te doen.

Maak om te beginnen niet één lange video, maar meerdere korte. Studenten kunnen er dan voor kiezen om een kennisclip over te slaan. Het werkt demotiverend om naar een kennisclip te kijken waarvan je de inhoud al (deels) kent. Of ga een stapje verder. Maak eens basisvideo met de algemene uitleg, een extra video met meer uitleg en voorbeelden voor studenten die dat nodig hebben en/of maak een extra verdiepingsvideo die graag een stapje verder willen gaan.

Zo kunnen studenten meer hun eigen tempo bepalen. Die autonomie werkt motiverend!

Meer tips om te differentiëren met kennisclips? Bekijk het blog en de kennisclip van Charlotte.

Tot slot: zo maakt Charlotte haar video’s in 7 stappen

Maar hoe maak je nou een kennisclip? Welke tools gebruik je? Welke apparatuur heb je nodig? Waar moet je op letten? Charlotte heeft ook een kennisclip gemaakt waarin ze stap voor stap laat zien hoe zij zelf vanuit huis een kennisclip maakt. De technische kant. 

Bekijk hier hoe Charlotte zelf haar kennisclips maakt.

Over Charlotte Meijer

"Ik ben Charlotte, student aan de VU. Daarnaast ben ik student-assistent bij de VU Onderwijswerkplaats, waar ik docenten help hun onderwijs te verbeteren. Dit doe ik o.a. vanuit het perspectief van de student: wat voor effect hebben jouw lesmethoden nou op mij als student?"

Author

Comments

Dit artikel heeft 0 reacties