THEMA | Digitale didactiek

In dit thema vind je veel gestelde vragen over didactiek. We verwijzen naar interessante artikelen en verwerken handige informatie en tips die we binnenkrijgen zo snel mogelijk in dit overzicht. 

    Practische tips en overzichten

    • UvA Teaching & Learning Centre publiceerde een online versie van Kevin Yee's Interactive Teaching Techniques
    • Avans verzamelde in de eerste weken van de Corona-crisis praktische en didactische tips vanuit verschillende bronnen.  De tips zijn in dit document op een rij gezet. Ze staan in volgorde van praktisch en direct toepasbaar tot tips die meer tijd en ervaring vragen bij didactisch verantwoord gebruiken van leertechnologie en het ontwerpen van online onderwijs.

      ICTO-coaches en onderwijskundigen van Avans hebben de tips omgezet in een stappenplan en uitgangspunten voor afstandsonderwijs binnen hun academie. Deze vind je aan het einde van het document.

    • Hogeschool Rotterdam publiceerde een online magazine met alternatieve didactische werkvormen.

    • Zes experts betogen gezamenlijk dat juist in deze tijd bezinning op je onderwijsdoel essentieel is. En: focus, focus, focus. Lees het volledige artikel. Marian Kat-De Jong schreef een overzichtelijke samenvatting.
    • De OU heeft een webgids voor digitale didactiek.
    • Tony Bates, e.a. bieden via EDEN (European Distance & E-learning Network) iedere week op maandag 17.00 uur een webinar, zie Education in time of a pandemic #onlinetogether #covid19

    Hoe houd ik mijn studenten betrokken?

    Wat zijn ervaringen van studenten?

    Lees hier de blogs van student Hugo Hegeman

    Hoe verzorg ik practicumonderwijs op afstand?

    • Het daadwerkelijke practicum vervangen zal niet altijd mogelijk zijn. Wel zijn er voorbeelden vanuit de praktijk van blended onderwijs. Voor een goed HO practicum onderwijs is flipped classroom didactiek een natuurlijke aanpak – de studenten moeten zich van tevoren goed voorbereiden en na afloop erop reflecteren en verder verdiepend aan werken. Natasa Brouwer (UvA, SIG Blended learning) verwijst in dit verband naar Labbuddy, een digitale tool die je kunt inzetten voor de efficiente voorbereiding, experimenten plannen (research based) en uitwerking van data bij HO practica. Met reeds bestaande data kunnen studenten in het systeem oefenen.  De UvA organiseerde in augustus 2019 in samenwerking met Labbuddy een Symposium over research based practica: Present day practicals in samenwerking:  https://www.presentdaypracticals.nl/ (EN).

    Laatst bijgewerkt door Annette Peet, 19 mei 2020 om 18.00 uur.

    Author

    Comments

    Dit artikel heeft 0 reacties