Ga naar 'Media & Education'

Alle artikelen van Media & Education

293 artikelen

  1. Call for Proposals SURF Onderwijsdagen staat open

    Jij bent aan zet! De call for proposals voor de Onderwijsdagen 2025 is open en dat betekent dat je jouw ideeën in kunt dienen voor een presentatie, birds-of-a-feather sessie, een panelgesprek of een workshop.

  2. Join us at National XR Day 2025!

    Are you working on XR in education or research? And would you like to discover new developments in the field of immersive technologies? Then come to the National XR Day 2025 at Erasmus University in Rotterdam on 2 July.  Be inspired by innovative XR applications, sessions and speakers and meet like-minded people with an interest in immersive technology. Together we can shape and create new realities! Discover some highlights of the program below, or check the full program. You can register via this page.

  3. Reis door de tijd met AI - Media toen, nu en straks

    Een man die verliefd wordt op zijn computer, met haar mooie stem en menselijke eigenschappen, is dat fictie of inmiddels werkelijkheid? De SIG Media & Education organiseerde op 17 maart een bijeenkomst waarin deelnemers meegingen op reis door de tijd met AI – langs media toen, nu en straks. 

  4. AI Maturity in Education Scan (AIMES) - SURF SIG Media & Education 17.3.35

    At the invitation of Erik Boon (chair SURF SIG Media & Education), I provided a presentation on March 17 to explain the AI Maturity in Education Scan (AIMES).  Below more info on AIMES, and/or consult these slides . Would you like to stay informed about AIMES developments and/or contribute to the AIMES expert group? Please let us know using the AIMES interest form.  Thanks in advance.  Luuk Terbeek, Strategic Advisor Digital Transformation in Education (VU Amsterdam)

  5. Studenten podcasts en video’s laten maken: de didactische meerwaarde en de uitdagingen

    Studenten zelf podcasts of video’s laten maken als studieopdracht kan een krachtig didactisch effect hebben, weet dr. Anouk den Hamer. Ze deed literatuuronderzoek naar de didactische meerwaarde van podcasts. Als onderwijsadviseur bij de Universiteit Utrecht adviseert en ondersteunt ze docenten die podcasts of video’s in willen zetten als studieopdracht. Tijdens een workshop op het UU-Onderwijsfestival besprak ze de belangrijkste voorwaarden voor didactisch succes én de uitdagingen van mediaopdrachten.

  6. Waarom studenten liever een menselijke docent in kennisclips zien

    Stel je voor: je zet een kennisclip aan en in plaats van een echte docent, verschijnt er een AI-avatar op het scherm. De inhoud is helder, de animaties zijn strak, maar toch voelt het… anders. Minder persoonlijk. Dit is precies wat een recente studie laat zien (Netland et al., 2025): studenten leren evenveel van AI-gegenereerde kennisclips als van menselijke docenten, maar ze genieten er minder van.

  7. Dien je voorstel in voor National XR Day 2025!

    Is jouw XR initiatief of project een inspirerend voorbeeld voor anderen? Ben je op zoek naar partners om mee samen te werken? Heb je een actueel vraagstuk of onderwerp dat je graag met deelnemers wilt bespreken? Dan nodigen we je van harte uit om een sessievoorstel in te dienen voor National XR Day 2025!

  8. AI Toolbox – Vrije Universiteit: Deze AI-tools helpen je je leermaterialen sneller en beter te ontwerpen

    Met GenAI-tools kunnen docenten efficiënter lesmateriaal ontwerpen, en ook meer gevarieerd lesmateriaal, zegt Stephan Eltink. Hij geeft bij het VU Centre for Teaching and Learning (VU TLC) AI-workshops  aan docenten. Samen met Nienke Stumpel maakte hij de AI-toolbox 'Design your course (and more) with AI tools'. De AI-tools variëren van educatieve prompts tot en met apps voor het creëren van beelden en video’s of een avatar van jezelf.

  9. Verslag webinar ‘AI inzetten bij het maken van audiovisuele leermiddelen’: “AI-tools besparen veel tijd en versterken het eindproduct”

    “AI-tools zijn laagdrempelig, besparen veel tijd en versterken het eindproduct, vertelde Jamie de Vré tijdens het webinar ‘AI inzetten bij het maken van audiovisuele leermiddelen’. Hij liet verschillende AI-tools zien, die het ROC van Amsterdam gebruikt of test. Daarnaast vertelden Erik Boon en Stephan Eltink van de Vrije Universiteit over hun experimenten met AI-gegeneerde avatars van docenten.

  10. Kunnen AI-gegenereerde onderwijsvideo’s menselijke docenten vervangen?

    Met de opkomst van generatieve AI stellen steeds meer onderwijsinstellingen zichzelf een belangrijke vraag: kunnen AI-tools effectief en efficiënt educatieve content creëren? Het recente onderzoek van Netland et al. (2025) onderzoekt precies deze vraag door AI-gegenereerde onderwijsvideo’s te vergelijken met traditionele, door docenten gemaakte video's. De uitkomsten zijn niet alleen relevant voor de onderwijswereld, maar ook voor de bredere discussie over de rol van AI in het onderwijs.