Ga naar 'Media & Education'

Alle artikelen van Media & Education

106 artikelen

  1. Herman Miller webinar: The Living Campus for Higher Education, 3 juni 2020

    Herman Miller  organiseert een webinar die interessant kan zijn voor de volgers van de SIG Learning Spaces. Webinar The Living Campus for Higher EDucation wordt op woensdag 3 juni georganiseerd op 2 tijdstippen: voor NL om 12 uur en om 15 uur.  Herman Miller was een van de bedrijven die deelnamen aan de SURF Challenge day in maart die gecanceld werd vanwege de corona. Zij zouden een bijdrage verzorgen voor de  Challenge 2 (Persoonlijke, fysieke en technologierijke leeromgeving). 
    Herman Miller webinar Living Campus
  2. Full text search voor het zoekportaal open leermaterialen

    In de vorige blogpost over dit onderwerp las je al over de projecten die we bij SURF doen om het zoeken in open leermaterialen makkelijker te maken, zodat je sneller de materialen vindt die je kunt gebruiken voor je eigen onderwijs. Daar kondigden we ook full text search aan als methode om dat te bereiken. Inmiddels hebben we op dat gebied een uitgebreide verkenning gedaan, die we eind 2019 hebben afgerond. Welke resultaten liet die verkenning zien? Is full text search goed genoeg voor het zoekportaal open leermaterialen dat we bij SURF aan het ontwikkelen zijn?
    Hooiberg
  3. SURF Studiereis ELI 2020

    Op zondag 1 maart vertrok een groep van 47 mensen naar Bellvue (USA) voor de ELI 2020 conferentie. In het vliegtuig naar Seattle vernamen de deelnemers, afkomstig van Nederlandse en Belgische MBO’s, HBO’s en universiteiten, dat de conferentie vanwege het Corona-virus was afgelast. Ondanks dat de conferentie was afgelast was het een waardevolle studiereis. Hier een kleine opsomming van de activiteiten die we toch hebben ondernomen. Binnenkort zullen meerdere inhoudelijke verslagen worden gedeeld.
    Mascotte Ed, leeuw, in zijn rompertje voorzien van SURFlogo en ELI 2020
  4. Oproep sessies SURF Onderwijsdagen 2020

    Allereerst mijn complimenten voor het adaptief vermogen van iedereen op hogescholen, universiteiten en mbo-instellingen: ik vind het indrukwekkend wat er allemaal op poten wordt gezet. In deze tijd blijkt meer dan ooit dat technologie ons veel kansen biedt. Maar het roept ook vragen op: hoe zit het met privacy, eigenaarschap en toegankelijkheid? De SURF Onderwijsdagen zijn al tientallen jaren dé inspiratiebron op het gebied van onderwijsvernieuwing met ICT in Nederland. Juist dit jaar vind ik het van belang om samen te navigeren en antwoorden op de vragen van deze tijd te zoeken. Hoewel de vorm nog onzeker is, weten wij dan ook zeker dat we de SURF Onderwijsdagen gaan organiseren. Doe jij mee? Samen navigeren Hoe navigeren we samen in het snel veranderende onderwijslandschap? Dat is de vraag die centraal staat op de SURF Onderwijsdagen 2020. Op verschillende manieren gaan we deze vraag beantwoorden: met inspirerende keynotes, in talkshows en door lezingen, interactieve sessies en workshops. Het belang en de kracht van samenwerking in de digitale transformatie staan daarbij centraal. We zijn dan ook op zoek naar inspirerende casussen, prangende vraagstukken of mooie praktijkvoorbeelden die laten zien hoe onderwijsinstellingen navigeren in het digitale onderwijslandschap. Navigeer jij mee? Dus heb je iets vanuit jouw instelling dat je met anderen in het wo, hbo en mbo wilt delen in een sessie? Dien dan uiterlijk 29 mei je sessievoorstel in. Ik hoop jullie te ontmoeten op de SURF Onderwijsdagen 2020! Tot die tijd: weet SURF te vinden, maar blijf bovenal gezond en houd vol! Vragen of meer informatie? Alle informatie over de SURF Onderwijsdagen voor mbo, hbo en wo vind je op www.surf.nl/onderwijsdagen. Volg de SURF Onderwijsdagen op Twitter en de #OWD20 voor het laatste nieuws. Neem contact op met owd@surf.nl.
    Onderwijsdagen 2020 Samen navigeren
  5. Twee winnaars uit SURF Learning Spaces community bij EUNIS Award AV-enabled Education Space

    Voor het eerst is er een EUNIS Award for AV-enabled Education Space uitgeroepen. We zijn trots dat er vanuit ons netwerk instellingen een inzending hebben ingediend. En nog trotser zijn we dat 2 instellingen een Award hebben gewonnen. Hieronder de officiële aankondiging van Eunis. We zullen binnenkort een artikel schrijven over de  2 winnende innovatieve learning spaces. 
    EUNIS award for best AV enabled learning space 2020
  6. Autoriteit Persoonsgegevens: zorgen om dataverzameling bij thuisonderwijs

    Tijdens de coronacrisis krijgt een groot deel van alle leerlingen en studentenin Nederland digitaal thuisonderwijs. Dit gebeurt onder meer via beeldbellenen proctoring (digitale surveillance bij tentamens of toetsen). Het gebruik van deze digitale middelen kan grote impact hebben op de privacy van leerlingen, studenten en docenten. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) geeft daarom tips aan onderwijsinstellingen die beeldbellen en proctoring(willen) inzetten.
    AP
  7. Video

    In dit thema verzamelen we links naar informatie over het maken en inzetten van video in het onderwijs. We verwijzen naar de belangrijkste artikelen op het forum en verwerken informatie en tips die we binnenkrijgen zo snel mogelijk in dit overzicht.  Deze pagina wordt dus regelmatig bijgewerkt.
    videocamera
  8. Mind-expanding substances

    First, apologies for the ugly and confusing title. I couldn't come up with a worthy literal English translation for the Dutch "geestverruimende middelen" that had the same pun to it for the topic below, in these times of being pretty much locked up at home. So I used the next best thing. This post isn't about drugs. It could have been, as I live and work in Amsterdam and apparently getting weed online is a thing now that the coffee shops are closed. Instead, this blog is about virtual reality (VR) and more specifically the IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (IEEE VR) that was held last week. It was one of the many conferences that was forced to move online due to the corona crisis. One of the side-effects of the current corona situation was that the full online conference could now be attended for free, while it normally costs hundreds of dollars to attend and get access to the proceedings. It was to be hosted in the US this year so attending it online from home was also much more convenient. The topic of this conference might seem a bit lightweight and hobby-like, but the research presented is very much grounded in science, with many papers using rigid evidence-based methodologies (hypotheses, experiments with subjects, statistical analysis ... the works). And as this was a conference on virtual (and augmented) reality the organizers took the opportunity to host it partly within a virtual world. This turned out be an interesting experiment.
    One of the social rooms in VR
  9. Review: webinar on moving education online

    On Wednesday 18 March , the Special Interest Group (SIG) Media & Education organised a webinar about organising online education. Not only did the speakers share useful information, a lively discussion took place among participants in the chat. Some participants included links and materials in these discussions. In this article we look back at the webinar and chat.  
    Screenshot webinar with Zac Woolfitt
  10. Leestip: Toolgericht of doelgericht? Drie wijze lessen voor afstandsonderwijs.

    In de snelle transitie naar online of afstandsonderwijs die docenten(teams), opleidingen, faculteiten en instellingen nu noodgedwongen doormaken is het verleidelijk om reflectie op didactiek even terzijde te schuiven en te focussen op de techniek. Geen tijd om stil te staan, we moeten online, en als het kan een beetje vlug. Onverstandig, volgens de zes auteurs van 'Toolgericht of doelgericht? Drie wijze lessen voor afstandsonderwijs'.
    Laptop, schrijfboek en koffie