Ga naar 'Media & Education'

Alle artikelen van Media & Education

290 artikelen

  1. AI Maturity in Education Scan (AIMES) - SURF SIG Media & Education 17.3.35

    At the invitation of Erik Boon (chair SURF SIG Media & Education), I provided a presentation on March 17 to explain the AI Maturity in Education Scan (AIMES).  Below more info on AIMES, and/or consult these slides . Would you like to stay informed about AIMES developments and/or contribute to the AIMES expert group? Please let us know using the AIMES interest form.  Thanks in advance.  Luuk Terbeek, Strategic Advisor Digital Transformation in Education (VU Amsterdam)

  2. Studenten podcasts en video’s laten maken: de didactische meerwaarde en de uitdagingen

    Studenten zelf podcasts of video’s laten maken als studieopdracht kan een krachtig didactisch effect hebben, weet dr. Anouk den Hamer. Ze deed literatuuronderzoek naar de didactische meerwaarde van podcasts. Als onderwijsadviseur bij de Universiteit Utrecht adviseert en ondersteunt ze docenten die podcasts of video’s in willen zetten als studieopdracht. Tijdens een workshop op het UU-Onderwijsfestival besprak ze de belangrijkste voorwaarden voor didactisch succes én de uitdagingen van mediaopdrachten.

  3. Waarom studenten liever een menselijke docent in kennisclips zien

    Stel je voor: je zet een kennisclip aan en in plaats van een echte docent, verschijnt er een AI-avatar op het scherm. De inhoud is helder, de animaties zijn strak, maar toch voelt het… anders. Minder persoonlijk. Dit is precies wat een recente studie laat zien (Netland et al., 2025): studenten leren evenveel van AI-gegenereerde kennisclips als van menselijke docenten, maar ze genieten er minder van.

  4. Dien je voorstel in voor National XR Day 2025!

    Is jouw XR initiatief of project een inspirerend voorbeeld voor anderen? Ben je op zoek naar partners om mee samen te werken? Heb je een actueel vraagstuk of onderwerp dat je graag met deelnemers wilt bespreken? Dan nodigen we je van harte uit om een sessievoorstel in te dienen voor National XR Day 2025!

  5. AI Toolbox – Vrije Universiteit: Deze AI-tools helpen je je leermaterialen sneller en beter te ontwerpen

    Met GenAI-tools kunnen docenten efficiënter lesmateriaal ontwerpen, en ook meer gevarieerd lesmateriaal, zegt Stephan Eltink. Hij geeft bij het VU Centre for Teaching and Learning (VU TLC) AI-workshops  aan docenten. Samen met Nienke Stumpel maakte hij de AI-toolbox 'Design your course (and more) with AI tools'. De AI-tools variëren van educatieve prompts tot en met apps voor het creëren van beelden en video’s of een avatar van jezelf.

  6. Verslag webinar ‘AI inzetten bij het maken van audiovisuele leermiddelen’: “AI-tools besparen veel tijd en versterken het eindproduct”

    “AI-tools zijn laagdrempelig, besparen veel tijd en versterken het eindproduct, vertelde Jamie de Vré tijdens het webinar ‘AI inzetten bij het maken van audiovisuele leermiddelen’. Hij liet verschillende AI-tools zien, die het ROC van Amsterdam gebruikt of test. Daarnaast vertelden Erik Boon en Stephan Eltink van de Vrije Universiteit over hun experimenten met AI-gegeneerde avatars van docenten.

  7. Kunnen AI-gegenereerde onderwijsvideo’s menselijke docenten vervangen?

    Met de opkomst van generatieve AI stellen steeds meer onderwijsinstellingen zichzelf een belangrijke vraag: kunnen AI-tools effectief en efficiënt educatieve content creëren? Het recente onderzoek van Netland et al. (2025) onderzoekt precies deze vraag door AI-gegenereerde onderwijsvideo’s te vergelijken met traditionele, door docenten gemaakte video's. De uitkomsten zijn niet alleen relevant voor de onderwijswereld, maar ook voor de bredere discussie over de rol van AI in het onderwijs.

  8. De oogst van 10 jaar regeling Open en Online Onderwijs: aanbevelingen voor het ‘mainstream’ maken van open leermaterialen!

    Voormalig minister van OCW Jet Bussemaker had in 2015 een grootse ambitie: ‘in 2025 stellen alle docenten aan Nederlandse HO-instellingen hun onderwijsmateriaal open beschikbaar’. Om dit te ondersteunen verstrekte OCW via de regeling Open en Online Onderwijs (OOO) subsidie om te experimenteren met open en online onderwijs. Bussemakers ambitie is nog niet bereikt, maar de regeling leverde wel 103 inspirerende projecten op. Een mooie oogst! Hoe zorgen we ervoor dat iedereen hiervan de vruchten kan blijven plukken?

  9. Education Spaces Viewer van de TU Delft beschikbaar voor derden middels licentie

    De TU Delft heeft een online zaalcatalogus in gebruik zodat docenten vooraf het college kunnen inzien hoe een onderwijszaal is ingedeeld en welke faciliteiten daarin beschikbaar zijn. De opzet van deze applicatie werd onder andere ingegeven door een docent die in 2014 was ingeroosterd in een niet-bij-de-werkvorm-passende onderwijsruimte, zie [Column] Baalzaal.

  10. Verslag bijeenkomst Gebruik media-opdrachten als toetsinstrument

    Geschreven essays niet meer van deze tijd? Probeer eens wat nieuws door studenten media-opdrachten te geven. Op 30 september kwam de SIG Media & Education bij elkaar, tijdens deze bijeenkomst kon je inspiratie en kennis opdoen door presentaties met aandacht voor didactiek, ervaringen en voorbeelden van toepassingen rondom dit thema.