AI Toolbox – Vrije Universiteit: Deze AI-tools helpen je je leermaterialen sneller en beter te ontwerpen

Met GenAI-tools kunnen docenten efficiënter lesmateriaal ontwerpen, en ook meer gevarieerd lesmateriaal, zegt Stephan Eltink. Hij geeft bij het VU Centre for Teaching and Learning (VU TLC) AI-workshops  aan docenten. Samen met Nienke Stumpel maakte hij de AI-toolbox 'Design your course (and more) with AI tools'. De AI-tools variëren van educatieve prompts tot en met apps voor het creëren van beelden en video’s of een avatar van jezelf.

Tijdens de AI-workshops laten de VU TLC-trainers deze AI Toolbox in Padlet zien , vertelt Stephan. “Docenten zijn blij met dit overzicht, omdat ze zo alle tools nog eens rustig kunnen bekijken. In de toolbox zitten ook nieuwsbrieven en podcasts, waarmee ze de ontwikkelingen kunnen blijven volgen.”

Padlet: online, interactief prikbord

Docenten maken zo tegelijkertijd kennis met Padlet, een handige tool voor je onderwijs, aldus Stephan. “Veel docenten zijn enthousiast als ze zien wat je met Padlet kunt. Het is een online, interactief prikbord, waarop je documenten, video's, foto’s en opdrachten met anderen kunt delen die daar weer op kunnen reageren.”

Generatieve AI kan docenten onder meer helpen bij:

  • het formuleren van leerdoelen; 
  • het ontwerpen van cursussen, lesplannen, rubrics, toetsvragen;
  • het ontwikkelen van leermaterialen, bijvoorbeeld video’s en PowerPointpresentaties;
  • het creëren van chatbots die studenten helpen bij het vinden van informatie over het vak en bij het stellen van vragen over de stof.

De tools die je hier zoal voor kunt gebruiken, staan op de VU AI Toolbox Padlet.

De AI toolbox van de VU Amsterdam is onderverdeeld in de volgende categorieën:

  • Chatbots 
    o.a. Anthropic Claude, Perplexity.
  • Cursussen ontwerpen en lesgeven met AI 
    Hier vind je bijvoorbeeld Eduaide.ai.: een tool die helpt met plannen en structureren van je cursus en met student feedback.
  • Multimedia Diffusion AI tools 
    Hier vind je AI-tools die beelden maken, tekst omzetten naar spraak, video’s editen en video’s vertalen.
  • Nieuwsbrieven en podcasts over GenAI
  • Tools voor onderzoek
    Bijvoorbeeld: AI-tools voor literatuuronderzoek, citeren en GPTs voor consensus.
  • Efficiënt werken
    Bijvoorbeeld NoteGPT waarmee je podcasts en YouTube video’s kunt samenvatten; en Keep it shot om je afbeeldingen te organiseren.
  • Creatieve AI-tools om video’s te creëren of Hume AI
    Met Hume AI kun je een authentieke dialoog hebben met een realistisch klinkende AI- stem.

AI-Tools die docenten handig vinden 

Volgens Stephan zijn docenten enthousiast over bijvoorbeeld de volgende tools.

  • Ideogram: zet tekstomschrijvingen om in afbeeldingen. Zo kun je afbeeldingen maken die aansluiten bij je onderwijs.
  • Napkin: maakt van tekst visuals zoals infographics en (stroom) diagrammen.
  • Google AI Studio: biedt hulp als je bijvoorbeeld Photoshop wilt leren. Je kunt je scherm delen en ‘praten’ met de tool.
  • AI for education: een promptbibliotheek voor docenten 
  • Prompt patterns: helpt bij het maken van effectieve prompts.
  • Elevenlabs: zet tekst om in spraak.

Heb je tips voor AI-tools? Stephan houdt het overzicht actueel en ontvangt graag suggesties. Ken je een voor het onderwijs handige tool die nog ontbreekt? Laat het hem weten!

AI effectief en verantwoord inzetten in je onderwijs

In de verschillende AI-workshops van VU TLC leggen Stephan en zijn collega’s uit hoe je sneller en beter cursussen ontwerpt met Gen AI, hoe je het verantwoord en effectief inzet; en hoe je krachtige prompts maakt. Veel docenten die naar de AI-workshops komen, weten vrijwel niets van AI en zijn erg onder de indruk, aldus Stephan. “Sommigen denken zelfs dat het hen als docent overbodig gaat maken. Maar AI is een aanvulling. Het biedt juist kansen. Je kunt er tijd mee besparen en het kan helpen je cursussen te verbeteren. Dus mijn advies is: omarm het en zorg dat je op de hoogte blijft, want je ontkomt er niet aan en je studenten gebruiken het ook!”

"AI is een aanvulling en biedt juist kansen voor docenten. Je kunt tijd mee besparen en het kan helpen je cursussen te verbeteren"

Pilot met avatars van docenten in het onderwijs

Stephan is zelf enthousiast over de avatar-app HeyGen, waarmee je een realistische digitale versie van een docent kunt creëren. “Ik neem een kort filmpje op van een docent en maak daarmee de avatar. Dat is handig voor onderwijs op afstand. Als de docent dan een kennisclip wil maken, hoeft hij alleen de tekst in te typen en niet meer naar de studio te komen. Die tekst wordt omgezet naar spraak en uitgesproken door de avatar. Zo kost het docenten minder tijd om een kennisclip te maken. Je kunt met de avatar als docent bijvoorbeeld ook opdrachten inspreken of motiverende filmpjes in de leeromgeving zetten. Studenten vinden filmpjes heel tof, zeggen ze, ook deze avatarfilmpjes.”

"Als de docent een avatar heeft en een kennisclip wil maken, hoeft hij alleen de tekst in te typen en niet meer naar de studio te komen"

De VU heeft een pilot-abonnement op de avatar-app HeyGen, aldus Stephan. “We maken vanuit het VU TLC een contract met de docent waarin we zaken vastleggen als wat we nog mogen doen met de avatar als een docent uit dienst gaat."

Filmpje over de avatar van VU-docent Geert Buijtenweg

In dit filmpje vertelt VU-docent hoe dat gaat het laten maken van een 'digitale kloon' van jezelf en vertellen studenten hoe zij het ervaren om les te krijgen van een avatar.

Verantwoord gebruik van AI in het onderwijs

Bovenaan het Padlet-overzicht van AI-tools staat ChatGPT. Mogen VU-docenten ChatGPT gebruiken? Stephan: “VU-docenten mogen om inspiratie op te doen alle AI-tools gebruiken die ze willen. We vragen ze wel om altijd het algemene advies op te volgen om geen persoonsgegevens of gevoelige gegevens daarin up te loaden. En ze mogen studenten niet verplichten om AI te gebruiken. De VU adviseert Copilot van Microsoft. En we richten onze pijlen op het SURF/Npuls EduGenAI platform als toekomstig veilige platform voor het onderwijs. Samen met de UvA hebben we een checklist  voor verantwoord gebruik van AI in het onderwijs opgesteld. Daarnaast hebben we een Generatieve AI richtlijn voor studenten . Verder is de afspraak dat alle AI in het onderwijs initiatieven via het VU TLC moeten verlopen. Wij zorgen er dan voor dat dit veilig gebeurt.”

Meer lezen over GenAI in het onderwijs? Lees:

- Verslag webinar ‘AI inzetten bij het maken van audiovisuele leermiddelen’: “AI-tools besparen veel tijd en versterken het eindproduct” | SURF Communities

- AI in het onderwijs: “We moeten studenten leren hoe ze de Human In The Loop kunnen zijn” | SURF Communities

- Taskmaster: een GPT Chatbot die alle opdrachten leuk maakt en studenten motiveert | SURF Communities

AI in het onderwijs Toolbox Vrije Universiteit Amsterdam
AI in het onderwijs Toolbox Vrije Universiteit Amsterdam

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties