Ga naar 'Online binding'

Alle artikelen van Online binding

136 artikelen

  1. Inclusief online afstudeercafé

    De Hogeschool van Amsterdam heeft met de online leer- en ontmoetingsruimte, het afstudeercafé, een werkwijze ontwikkeld voor studenten pedagogiek in de afstudeerfase. Deze leer- en ontmoetingsruimte biedt wekelijkse online meetings in kleine groepen, wat een waardevolle structuur en ondersteuning biedt aan studenten. Een toegewijde docent fungeert als online coach en begeleider, wat cruciaal is voor het succes van de studenten. Dit artikel belicht de werking, voordelen en kernattitudes van de docent voor deze benadering.

  2. Grenzen verleggen met hybride onderwijs

    Bij een gemiddelde joint master komen studenten of docenten van de ene onderwijsinstelling naar de ander toe. Maar wat als een masterprogramma simultaan vanaf verschillende locaties te geven en te volgen is? Dat is wat de European University Alliance CHARM-EU mogelijk maakt, met behulp van zogeheten ‘hybrid classrooms’. De Universiteit Utrecht is enthousiast: “Voor internationaal onderwijs zijn hybride classrooms een ontzettend waardevol hulpmiddel”.

  3. Online afstudeercafé helpt studenten over de eindstreep

    Hoe kun je studenten de steun én flexibiliteit bieden om hun opleiding - ondanks eventuele vertraging - te voltooien? Judith ten Hagen dacht na over een format en sleutelde daar jarenlang aan. Het resultaat is een online afstudeercafé waar studenten in hun eigen tempo de eindstreep kunnen halen.

  4. Meer saamhorigheid creëren in je online onderwijs? Deze drie strategieën helpen

    Een gevoel van saamhorigheid onder studenten en tussen studenten en docenten is belangrijk voor goed onderwijs. Dat geldt ook voor online onderwijs. Maar wanneer je elkaar alleen op het beeldscherm ziet, is die saamhorigheid vaak helemaal niet vanzelfsprekend. Hoe breng je daar als docent verandering in?

  5. EMBED gebruikers gezocht

    Voor een eventueel vervolgproject van EMBED (the European Maturity Model for Blended Education) zijn we opzoek naar gebruikers van dit model.

  6. Hoe virtual reality (VR) kan bijdragen aan inclusief onderwijs

    Participatie is belangrijk voor studenten met een fysieke beperking. Ongeacht of je het sociale model onderschrijft, blijven er barrières die deze studenten ervan weerhouden om deel te nemen en zich opgenomen voelen tijdens hun onderwijservaring. VR-headsets met 3D-omgevingen kunnen barrières slechten en de integratie van studenten bevorderen door ze toegankelijk te maken en ruimte te bieden voor participatie. Wat zijn deze barrières en hoe kan VR daarbij helpen?   

  7. De toekomst van de campus: We need you!

    Heb jij ideeën over de toekomst van de campus in het mbo, hbo en wo? En wil jij hier graag over meedenken en praten? Dan hebben wij goed nieuws! Het SURF Future Campus project organiseert in mei en juni vier regiobijeenkomsten door heel Nederland, waarin we samen werken aan het creëren van diverse toekomstscenario's.

  8. COVID-19 forced remote teaching and university education after it

    The COVID-19 outbreak in 2020 disrupted students' and teachers' learning and teaching activities worldwide as it led to a quick transition from education, including face-to-face interaction to emergency remote teaching (ERT). During this ERT period monitoring research on the experiences and innovation needs was done at Wageningen University & Research. This was supplemented with teacher and student group consultations. The results show that a focus on student well-being is needed in the years ahead. The ERT was appreciated as it kept education going on. Still, students indicated lack of sense of connectedness and a strong desire to have face-to-face education as part of the Teaching and Learning Activities (TLA). For the following years, online versions of most courses should be available to stay prepared for online education when needed. That includes online alternatives for vulnerable TLA's like labs and excursions. The ERT courses hastily developed in 2020 can be redesigned in combination with a blended learning curriculum for less restricted times. This requires a well-designed mix of TLA's to activate students, rather than simply flipping one kind of TLA for another. In combination with the (re)design of courses geared to sense of connectedness, this might add up to the resilient curricula we need for the following years.

  9. Open Pedagogy: van Theorie naar Praktijk

    De laatste jaren is er veel geschreven over Open Pedagogy waarbij er vooral veel aandacht is geweest voor de definitie, de karakteristieken en de invloed van Open Pedagogy op studentbetrokkenheid en motivatie. Echter, ondanks te rijkelijke theoretische aandacht voor Open Pedagogy wordt Open Pedagogy in de praktijk nog niet veel toegepast. Voor het bouwen van de brug tussen de theorie van Open Pedagogy naar de praktijk, heeft de SIG Open Education twee nieuwe blogs geschreven. Daarmee hopen we een breder perspectief te geven aan Open Pedagogy en de maatschappelijke waarde die het met zich meebrengt en hopen we dat we gemakkelijker kunnen aansluiten bij de onderwijspraktijk. Lees beide blogs hier: https://blog3.han.nl/hanicto/open-pedagogy-van-theorie-naar-praktijk-1/ https://blog3.han.nl/hanicto/open-pedagogy-van-theorie-naar-praktijk-2/  

  10. Weg corona, weg studenten! | De Vraagbaak blikt terug

    De coronamaatregelen werden in maart grotendeels afgeschaft, maar studenten keerden niet allemaal terug naar de campus. Het hield velen van ons bezig dit voorjaar, in Nederland en daarbuiten. Met de vakantie voor de deur kijken we nog eens terug. In augustus staat er immers weer een nieuwe lichting studenten voor de deur. Hoe gewoon is het voor deze studenten om vooral fysiek onderwijs te volgen?