Ga naar 'Publieke Waarden'

Alle artikelen van Publieke Waarden

73 artikelen

  1. Plan B voor Microsoft 365 is in ontwikkeling. ‘Niet alles zelf doen, wel zelf de baas zijn’

    Hoe houden we zelf zeggenschap over onze software? Boris van Hoytema, open source policy officer bij het ministerie BZK, en Wladimir Mufty, programmanager Publieke Waarden bij SURF, hebben daar een concreet antwoord op. Lees het gehele artikel op:  OpenSourceWerken.nl 

  2. Hoe zorgen we ervoor dat onderwijsinstellingen minder afhankelijk worden van techbedrijven..? De best practice van de Universiteit Utrecht

    De rectoren van de Nederlandse universiteiten waarschuwden al in 2019 in de Volkskrant: Nederlandse onderwijsinstellingen zijn te afhankelijk van (big) techbedrijven. Ze vonden het tijd een grens te trekken. De Universiteit Utrecht (UU) pakte de handschoen op. In de aanbesteding voor een nieuw Learning Management System (LMS) maakte de UU ‘publieke waarden’ een apart gunningscriterium. Hoe pakte de UU dat aan? En wat kunnen andere onderwijsinstellingen hiervan leren?

  3. Hoe gebruik je AI verantwoord in je onderwijs? “Denk vooraf altijd na over de mogelijke risico’s!”

    Als  je ICT-systemen of AI in je onderwijs gebruikt, kan dat leiden tot het schenden van grondrechten, zoals bijvoorbeeld het grondrecht privacy. “Denk dus vooraf altijd na over de mogelijke risico’s”, benadrukte Niels Dutij in zijn workshop op de MBO Digitaal Conferentie. Hij gaf een kijkje in de praktijk en tips waar je op moet letten als je AI inzet in je onderwijs. Ook toonde hij een stroomschema dat helpt te bepalen wat je als onderwijsinstelling verplicht bent te doen.

  4. Verkenning naar enquête software

    Op verzoek van RDM zullen we vanuit SURF een verkenning starten naar een mogelijkheid om dienstverlening rondom enquête software op te zetten. 

  5. Ik scheid wel mijn afval maar niet mijn mails!

    Wladimir Mufty en Pascal van de Kaa inventariseren momenteel hoe mbo- ho- en wo-instellingen grip houden op hun Data Storage Footprint. In het kader van Digital Cleanup Day (15 maart jl) verschijnen extra blogs over dit onderwerp. Wil je aansluiten? Mail naar p.vandekaa@rocva.nl

  6. Universiteit Twente ruimt (data storage) op!

    Wladimir Mufty en Pascal van de Kaa inventariseren momenteel hoe mbo- ho- en wo-instellingen grip houden op hun Data Storage Footprint. In het kader van Digital Cleanup Day (15 maart) verschijnen extra blogs over dit onderwerp. Wil je aansluiten? Mail naar p.vandekaa@rocva.nl

  7. Seeing through Smart(er) Glasses in Higher Education

    How do new and upcoming SMART Glasses and AI-Powered Glasses put pressure on our public values as they enter our educational institutions? This is the research question we posed for a group of Applied Ethics Students to write on this last winter. Students from the University of Utrecht tackled this question and others through the lens of public values and ethical analysis. Using the Meta Ray-Ban SMART Glasses as their ‘case’ and the augmented reality ‘Orion’ glasses (also Meta made), their report considers both the technical capabilities and what we can do to prepare for such technologies in our educational domains. Their report, Smart Glasses in Higher Education - A Report on Current and Future Ethical Concerns, is a great start to this big topic. Find this report and other student reports from our Responsible Tech Wiki page: https://wiki.surfnet.nl/x/4AycCQ 

  8. Digital Storage Cleanup (oftewel schoon je data op!)

    In de aanloop naar Digital Cleanup Day zoeken we mbo, ho, wo-instellingen die bewust en structureel bezig (willen-) zijn met het opschonen van hun overtollige data.

  9. Tegenlicht docu: het internet in crisis

    Goede documentaire van #tegenlicht over 'het internet in crisis

  10. Pilot with Nextcloud: AlgoSoc and SURF Collaborate on Digital Sovereignty

    Dutch version From February 2025, SURF and AlgoSoc will join forces in a long-term pilot with Nextcloud, an open-source collaboration platform. This partnership provides users with full control over their data, contributes to autonomy, and strengthens a healthier digital ecosystem. If successful, this initiative will offer an additional alternative in a market dominated by Big Tech, promoting digital choice within education and research. This blog is a further explanation of the background article (in Dutch):"Onderzoekers kiezen voor een alternatieve cloud: ‘Ik wil zelf kunnen kiezen met wie ik mijn bestanden deel"  (NRC, 31 december 2024).