Dit zijn de best gelezen artikelen

We selecteerden de vijf best gelezen artikelen die het afgelopen half jaar gepubliceerd werden op de Vraagbaak Online Onderwijs. Het thema Blended onderwijs blijkt favoriet bij jullie. Lees de verhalen en laat je inspireren voor het komend studiejaar!

1. Blended onderwijs in de praktijk: de 6 belangrijkste conclusies

Hoe ziet blended onderwijs eruit in de praktijk? Hoe geven docenten dat vorm? We verkenden een reeks inspirerende voorbeelden van blended onderwijs in de praktijk en delen de zes belangrijkste tips en conclusies.

Lees hier het artikel

2. Tien modellen voor blended onderwijsontwerp. Deel 1: Carpe Diem-model

Er zijn tientallen modellen voor blended onderwijsontwerp. Allemaal zijn ze weer net anders, maar met hetzelfde doel: goed doordacht blended onderwijs ontwikkelen. Wil je aan de slag met onderwijsontwerp, maar zie je door de bomen het blended bos niet meer? In dit artikel lichten we het Carpe Diem-model uit.

Lees hier het artikel

 

Man achter laptop bij tent
Foto: Dziana Hasanbekava via Pexels

3. Het geneesmiddel van de week – hoe studenten leren van korte video’s

Hoe kunnen artsen in opleiding gestaag geneesmiddelenkennis opbouwen? Ze studeren ‘medicijnen’ maar hebben vaak toch onvoldoende kennis over medicijnen, of vinden het lastig die kennis op te doen. Vijf jaar geleden ontstond er een mooi plan. ‘Het geneesmiddel van de week’: een serie korte video’s. Het Erasmus MC neemt je mee in hun aanpak en vertelt wat het heeft opgeleverd.

Lees hier het artikel

4. Kritisch reflecteren tijdens stage versterken met gedeelde online leeromgeving

Hoe kun je studenten optimaal begeleiden bij het kritisch reflecteren tijdens hun stage? Voor de bacheloropleiding Social Work ontwikkelde Saxion Hogeschool een gedeelde online leeromgeving voor student, docent en praktijkbegeleider. De eerste ervaringen laten positieve resultaten zien. De leeromgeving met ondersteunende materialen is nu beschikbaar voor andere instellingen ter inspiratie.

Lees hier het artikel

5. De wetenschap achter blended onderwijs | Deel 1: docentstrategieën voor studentbetrokkenheid

Er wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning, en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar waar haal je de tijd vandaan om die kennis tot je te nemen? Wij bieden op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. In dit artikel wordt een onderzoek besproken over strategieën die docenten uit verschillende vakgebieden inzetten om de betrokkenheid van studenten in blended onderwijs te vergroten. 

Lees hier het artikel

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties

Gerelateerde artikelen