Ga naar 'AI in Education'

Alle artikelen van AI in Education

150 artikelen

  1. Exploring infrastructure for Dutch speech recognition

    Recent advancements in AI have reshaped the landscape of automatic speech recognition (ASR). Models like Whisper are praised for their accurate transcriptions. However, questions remain about their performance under atypical conditions. How effective are these systems with dialects, or when capturing speech from children, or non-native speakers? What is their accuracy in environments with multiple speakers or significant background noise? Additionally, handling large volumes of speech data can be challenging in terms of infrastructure. What are the optimal strategies for managing these large-scale transcription tasks in a structured and efficient manner?

  2. Hackathon AI: Professionalisering done right

    Stel je voor: een zaal vol gedreven onderwijsmensen die drie dagen lang hun tanden zetten in de vraag hoe AI het onderwijs kan verbeteren. Klinkt als een recept voor innovatie, toch? Welnu, dat is precies wat er gebeurde tijdens de recente AI Hackathon van de Universiteit Twente en de Nederlandse AI Coalitie. Ik mocht er een inspiratiesessie geven, wat erg leuk was om te doen.

  3. Tien keer terugblikken: Lees mee over AI, tools, blended learning en meer

    Nu de vakantieperiode weer aanbreekt, blikken we als Vraagbaak Online Onderwijs terug en zetten we de meest gelezen artikelen op een rij. Het ging het afgelopen half jaar veel over AI, tools, blended learning en toetsen. Maar ook over interactieve lesmethodes, leermaterialen en ontwerpmethodieken. We lichten al deze artikelen nog eens kort voor je uit.

  4. Virtuele werelden op de universiteit: “Vooruit in technologie, terug in methodologie”

    Een brutaal gebouw, zo kun je het Erasmusgebouw op de campus van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) omschrijven. Op de tweede verdieping zetelt het bestuur. Ik ben te vroeg voor het interview met Ed Brinksma, voorzitter van het College van Bestuur. We praten straks over het Immersive Tech Space en virtuele werelden. Eerst dwaal ik nog wat rond in deze indrukwekkende fysieke omgeving.

  5. Werkagenda 'samen waardengericht onderweg' beschikbaar

    Binnen onderwijs en onderzoek werken we met elkaar aan een veilige digitale omgeving. Hoe borgen we autonomie, rechtvaardigheid en menselijkheid in een wereld van toenemende digitalisering en afhankelijkheid van leveranciers? Publieke waarden leiden ons daarin om de juiste beslissingen te nemen. Maar hoe maak je dat concreter? De werkagenda 'samen waardengericht onderweg' helpt daarbij.

  6. AI-ontwikkelingen gaan hard, welke verdienen na de zomer écht je aandacht?

    Kunstmatige intelligentie heeft in het afgelopen academisch jaar opnieuw flinke sprongen gemaakt. Nu de zomervakantie voor de deur staat, is het een goed moment om eens te reflecteren: waar moet je na de vakantie écht mee aan de slag als docent?

  7. Van brilliant mistakes naar best practices voor generatieve AI in het onderwijs

    AI wordt steeds meer en meer gebruikt in het onderwijs. Van automatische feedback systemen tot persoonlijke tutors voor studenten. We krijgen vaak de vraag “Wat doen anderen?” want we zijn allemaal op zoek naar goede voorbeelden. Maar het toepassen en experimenteren met AI in het onderwijs loopt niet altijd vlekkeloos. De Vraagbaak AI in het onderwijs ging opzoek naar brilliant mistakes van AI toepassingen in het onderwijs om zo opzoek te gaan naar best practices. Met het eerste brilliant mistake bij onszelf; de oproep om voorbeelden te delen werd volop gedeeld, maar helaas liet er niemand zijn voorbeeld of experiment achter. Dus in dit blog gebruiken we voorbeelden die de Vraagbaak zelf heeft verzameld om de discussie aan te gaan over hoe je AI kunt inzetten in het onderwijs. Door de voorbeelden te delen en in te gaan op de best practices die hieruit komen.

  8. 📣 Call for participants: squad on futuring by European Digital Education Hub!

    🌐 The landscape of digital education is rapidly evolving, driven by advancements in technology and changing societal needs. As we look towards the future, the concept of futuring, closely related to the concepts of future studies and strategic foresight, becomes essential in anticipating and preparing for emerging trends that will shape the educational experiences of tomorrow.

  9. ‘AI opent deuren, maar onderwijswaarden moeten leidend zijn’| Podcasttip van de maand

    Slimme AI-oplossingen om het onderwijs beter te maken en docenten doelgericht te ondersteunen - dat klinkt menigeen als muziek in de oren. De mogelijkheden die AI biedt voor onderwijsprofessionals zijn steeds veelbelovender, hoewel enige voorzichtigheid op zijn plaats is. In deze maand van AI daarom een luistertip: aflevering 15 van de podcast ‘De kracht van onderwijs’ van onderwijsinstelling Curio.

  10. ‘ICT en AI kunnen toetsen efficiënter maken en het leerproces verbeteren!’

    Silvester Draaijer, begon met digitaal toetsen toen er nog maar nauwelijks computers in het onderwijs waren. Nu - bijna dertig jaar later – onderzoekt hij wat AI kan betekenen voor digitaal toetsen. Silvester is lid van het Kernteam SURF Community Digitaal Toetsen. Waarom zet hij zich in voor digitaal toetsen?