The Npuls Best and Worst Practices Learning Analytics team is hoping for your continued feedback in the 2025 Learning Analytics Survey. Please take a moment to complete this seven-minute survey and help us map the evolution of Learning Analytics in the Dutch tertiary education domain. You can do so in English or in Dutch. Your input is much needed to provide an overview.
In de eerste blog in deze serie stonden we stil bij de vraag waarom het belangrijk is om over AI en kansengelijkheid na te denken. De aanleiding is dat als we niets doen, kansengelijkheid voor studenten door AI eerder af- dan toeneemt. Voordat we verder ingaan op de mogelijke positieve of negatieve effecten van studiedata en AI op kansengelijkheid, is het belangrijk om het begrip ‘kansengelijkheid’, ‘AI’ en ‘studiedata’ eerst uit te leggen.
Hoe maak je de maatschappelijke en ethische impact van AI bespreekbaar in het onderwijs? De educatieve live-action roleplay (edu-larp) ‘The Lifetimer’ laat (technische) studenten zelf de invloed van een technologie beleven.
EUNIS25 stond in het teken van digitale vernieuwing in het hoger onderwijs, met keynotes, workshops en awards voor impactvolle projecten. Wie gingen er naar huis met de EUNIS Awards?
Hoe goed kan een AI-tool feedback geven op bachelorscripties, en hoe ervaren studenten zo’n tool? De Expertisegro ep GenAI in het Onderwijs van UMC Amsterdam ontwikkelde de AI4feedback-tool en test deze nu. Onderwijskundig adviseur Floor van der Steijle vertelde in het Vraagbaak-webinar waarom en hoe de tool is gemaakt - en wat de eerste bevindingen zijn.
Al snel nadat AI opkwam, besloot de HvA-opleiding Human Resource Management om AI te omarmen. Het was volgens docenten Eva Kunst en Renske van Geffen niet de vraag of maar hoe ze met AI in het HRM-onderwijs aan de slag zouden gaan. De opleiding stelde een visie op. AI is nu in het hele HRM-curriculum geïntegreerd en toetsen zijn zo nodig aangepast. Hoe pakte de opleiding dit aan?
“Je kunt niet vrij zijn als je niet zelfstandig kunt denken”, zegt docent Vincent Hernot. Nu studenten AI kunnen gebruiken voor het schrijven van essays en veel informatie tot ons komt via social media, is kritisch denken belangrijker dan ooit. Daarom ontwikkelt Vincent met een Comenius Teaching Fellow beurs een module kritische vaardigheden voor de hbo-master eerstegraads lerarenopleiding. Hoe geeft hij dit vorm?
Eind 2024 publiceerde Npuls de visie ‘AI en kansengelijkheid’. De belangrijkste boodschap van de visie: als we niets doen, neemt kansengelijkheid voor studenten door AI eerder af dan toe. Er is dus werk aan de winkel. In deze blogserie nemen we je mee in de manier waarop AI kan bijdragen aan eerlijke kansen in het onderwijs. En ook hoe onderwijsinstellingen AI kunnen gebruiken om studenten beter te begrijpen en te ondersteunen. Met aandacht voor de risico’s en praktische stappen voor instellingen om AI op een zorgvuldige en ethische manier toe te passen. Dit is deel 1 in de serie.
“Studenten gebruiken AI nu vooral als hulpmiddel bij het studeren, nog niet als een transformatieve technologie. Het potentieel wordt onderbenut”, zegt pabo-docent-onderzoeker Klaas-Jan Lammers (Inholland). Hij onderzoekt met collega-onderzoekers wat nodig is om docenten en studenten AI-geletterd te maken. Ze doen onderzoek, organiseerden pre-AI-hackatons, en maakten deel uit van het team dat met reflectiechatbot ‘Holli’ de AI Hackaton 2025 won. Wat zijn de eerste onderzoeksbevindingen?