Ga naar 'AI in Education'

Alle artikelen van AI in Education

165 artikelen

  1. Taskmaster: een GPT Chatbot die alle opdrachten leuk maakt en studenten motiveert

    Studenten vinden studieopdrachten vaak saai, omdat ze onvoldoende aansluiten bij hun belevingswereld. Daarom stelden docenten Sander de Groot en Martijn Brouwer zich ten doel “een robot te bouwen die alle opdrachten leuk maakt, zodat studenten actief meedoen”. De GPT Chatbot ‘Taskmaster’ die opdrachten personaliseert is het resultaat.

  2. De 10 best gelezen Vraagbaak-artikelen van 2024: “AI rules!"

    In 2024 stonden artikelen over Gen AI in het onderwijs met stip bovenaan de lijst van de meest gelezen Vraagbaak-artikelen. De artikelen in de top 3 gaan over: lesmaterialen over AI voor docenten en studenten, handige en tijdbesparende AI-tools voor docenten, en de invloed van AI op toetsen. Ook onze artikelen over blended onderwijs trokken weer veel lezers. Wil je deze top 10-artikelen nog eens lezen of heb je ze gemist? Hieronder vind je het overzicht. 

  3. AI-Waaier ROC van Twente: duidelijkheid voor studenten en stimulans voor AI-geletterdheid

    Bas Heerink, Adviseur Educatieve Technologie bij ROC van Twente, ontwikkelde de “AI-Waaier”. Deze tool is gebaseerd op het AI Assessment Scale van Leon Furze (2023). De AI-Waaier biedt studenten duidelijkheid of, en zo ja hoe, ze AI mogen gebruiken voor een opdracht. Het mooie is, zegt Bas, dat de AI-waaier docenten ook aanzet om kritisch naar hun opdrachten te kijken en na te denken over AI-geletterdheid. Hoe is de AI-waaier ontstaan en hoe werkt het?

  4. Ethics Game Day - A Day of Play, Reflection, and Responsible Tech

    On November 20, the SURF office in Amsterdam transformed into a hub of interactive learning and ethical reflection for our Ethics Game Day. Educators, tech developers, and responsible tech enthusiasts came together to engage with five unique, member-driven games designed to explore public values and ethical dilemmas in technology and education. 

  5. Zo oefenen studenten levensechte, lastige gesprekken met VR of een virtuele AI-avatar

    EdTech-tools zoals VR, Mixed Reality en AI spelen een steeds grotere rol in het verbeteren van het onderwijs. Dit werd duidelijk tijdens de ‘Show & Share’ EdTech experience bij Inholland op 29 november. Diverse Inholland-opleidingen en gasten lieten zien hoe zij deze technologieën inzetten in hun onderwijs. Zo kunnen PABO-studenten "levensechte" oudergesprekken oefenen met een virtuele AI-avatar, en studenten van het MBO College Airport met hulp van VR trainen voor noodsituaties in het vliegtuig. 

  6. Hoe beïnvloedt GenAI opleidingsdoelen en toetsen? Tijd voor een AI-proof toetsplan!

    GenAI heeft ingrijpende gevolgen voor opleidingsdoelen en voor toetsen... Want als AI zoveel voor studenten kan doen, hoe valide zijn je toetsen dan nog? Welke vaardigheden moeten studenten nog wel of niet meer beheersen als AI het ook voor ze kan doen? Laura Koenders en Steven Raaijmakers, beiden onderwijskundig adviseur/trainer aan de Universiteit Utrecht, vinden het tijd voor een AI-proof toetsplan. Ze gaan met acht UU-opleidingsdirecteuren plannen maken. Hoe doen ze dat?

  7. Workshop: Het verrijken van AI-curricula

    Als onderdeel van het door de EU gefinancierde AI4VET4AI project, het onderzoeksteam organiseren volgende week donderdag (24th) van 15:00-17:00 op de Amsterdam Business School een bijeenkomst over het verrijken van curricula in het beroepsonderwijs met AI-leerdoelen die toegespitst zijn op de vraag uit de arbeidsmarkt. Zie voor meer informatie & registratie: Link

  8. Fontys ICT-experiment: Kan GenAI de kwaliteit van feedbackgesprekken verbeteren?

    Kan GenAI studenten en docenten helpen om formatieve feedbackprocessen te verbeteren? Die vraag staat centraal in een experiment dat docenten/ onderwijsinnovators Ruud Huijts en Koen Suilen van Fontys ICT doen. In de workshop ‘Innovatieve feedbackstrategieën met GenAI’ vertelden ze over de opzet van hun experiment en deelden ze hun eerste bevindingen.

  9. UvA doet AI-onderwijspilots in eigen beveiligde omgeving: “Het systeem is dienend aan de leerdoelen”

    De Universiteit van Amsterdam (UvA) heeft veel interesse in de mogelijkheden van GenAI. Maar studenten mogen het vooralsnog niet gebruiken. Dat weerhoudt onderwijsinnovators binnen de universiteit er niet van om alvast met de technologie te experimenteren binnen een beveiligde omgeving. “Je wilt dat er al kennis en kunde is op het moment dat we GenAI wel mogen inzetten”, zegt Sabine Uijl, interim senior onderwijsinnovator bij de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI).

  10. AI en gelijke kansen in het onderwijs - panelgesprek Nederlandse AI Coalitie

    "Niet alle studenten beginnen vanuit dezelfde startpositie aan het vervolgonderwijs. Hebben we daar onvoldoende aandacht voor dan wordt de kloof tussen studenten alleen maar groter door AI.” In een panelgesprek van de werkgroep Onderwijs van de Nederlandse AI Coalitie gingen experts en andere betrokkenen daarom in gesprek over de vraag: Hoe kan AI bijdragen aan meer gelijke kansen in het onderwijs? Welke risico's kleven daaraan en hoe kunnen we die risico’s het beste tegengaan?