(Technische) Uitleg
- ‘From Eliza to ChatGPT: the stormy development of language models’ EN (20 dec.) en ‘Van Eliza naar ChatGPT: de stormachtige ontwikkeling van taalmodellen’ NL (17 jan.) door SURF’s AI-experts Thomas van Osch en Vivian van Oijen waarin ze taalmodellen uitleggen, de risico’s bespreken en een stukje de toekomst in kijken.
- ‘ChatGPT: Het revolutionaire taalmodel dat onderwijs naar een hoger niveau tilt’ (18 jan.) verslag van het praatje van Thomas van Osch tijdens seminar van 12 jan. door SIG AIED.
- video ‘How artificial intelligence has the potential to disrupt student assessment’ (13 dec.) door Jisc met Michael Webb en de bijbehorende blogpost ‘AI and Assessment Webinar Report and Reflections’.
In het webinar bespreken ze de positieve en negatieve kanten hoe AI het onderwijs kan veranderen. Ze leggen GPT-3 kort uit en er wordt prachtig uitgelegd dat de techniek achter ChatGPT niet bestaande tekst herformuleerd, maar alleen het volgende woord voorspelt; het heeft dus geen notie van waarheid. Verder zetten ze ChatGPT graag in als creatieve assistent en op hun website kun je de verschillende ‘generators’ uittesten. - ‘My Projects at OpenAI’ (28 nov.) over het toevoegen van een watermerk aan generatieve AI tekst door Scott Aaronson en Hendrik Kirchner die bij OpenAI werken.
Ze hebben al een werkend prototype die door het watermerk kan detecteren of een tekst geschreven is door GPT, zelfs als je een aantal woorden toevoegt of weglaat. Echter ze melden ook de kwetsbaarheden, zoals het laten herformuleren van de tekst door een andere AI waardoor het niet meer detecteerbaar is. - ‘Is ChatGPT de volgende gamechanger voor het onderwijs?’ (21 dec.) door Kennisnet.
- ‘The unequal treatment of demographic groups by ChatGPT/OpenAI content moderation system’ (2 feb.) door David Rozado. Uitleg hoe bias voorkomt in het model.
- Video ChatGPT & Onderwijs van Hogeschool Inholland
- Paper ‘Talking About Large Language Models’ (11 dec) door Murray Shanahan. Dit paper geeft nuchter weer hoe Large Language Models (waar ChatGPT een voorbeeld van is) werken. Woorden zoals ‘weten’, ‘geloven’ en ‘denken’ worden ten onrechte gebruikt bij het beschrijven van taalmodellen.
- Large Language Models like ChatGPT say The Darnedest Things (10 jan.) door Ernest Davis en Gary Marcus. Ze hebben een archief gemaakt met alle fouten die ChatGPT maakt. Dit geeft goed weer dat ChatGPT geen kennis heeft van de wereld, maar alleen (heel goed) woorden kan voorspellen. Zie het archief hier: ChatGPT/LLM Errors (5 jan.)
- Huggingface is een Amerikaans bedrijf dat een platform heeft waar ML modellen en datasets kunnen worden gedeeld voor het bouwen van applicaties. Er verschijnen veel papers op deze site en je kan er uiteenlopende applicaties testen.
Chat-GPT voor onderwijs
- ‘Chatten met AI’ (4 dec.) door Frank Benneker (SIG AIED ) die ChatGPT uittest.
- ‘This article on the future of education was written by an AI’ (7 dec.) door ErasmusX die ChatGPT zelf een artikel liet genereren.
- ‘How big can the impact of Language Models on Education be?’ (8 dec.) door Duuk Baten (SURF) om te onderzoeken wat de impact van ChatGPT op het onderwijs kan zijn.
- ‘A teacher allows AI tools in exams – here’s what he learned’ (30 okt.) door the Decoder over een Duitse school die gebruik van generatieve AI toestond tijdens examens.
- ‘Hoe ga je als docent om met ChatGPT’ (19 dec.)door VU.
- ‘Dit is niet geschreven door AI. Het gaat over de impact van AI op ons onderwijs.’ (8 dec.) door Erdinç Saçan (ROC Tilburg en Fontys Hogescholen) brengt meningen uit het veld in kaart.
- video ‘What might ChatGPT mean for higher education? ( 17 dec.) is een online discussie door Brayan Alexander (futurist).
Hier worden interessante punten opgeworpen zoals “Wat verlies je tijdens het leerproces als je dingen niet zelf uitschrijft?”. En het voorstel om studenten juist te laten experimenteren met chatGPT en ze de limitatie’s en voordelen ervan te laten uitvinden. “Wat kan jij beter dan chatGPT?”. Tot slot de opmerking dat nieuwe technieken ons dwingt na te denken over het huidige onderwijs beoordelingssysteem. - ‘Wat betekent de komst van ChatGPT voor onderwijs in digitale geletterdheid?’ (dec.) discussie door Remco Pijpers (Kennisnet-adviseur) .
- ‘Gaat de nieuwste AI-innovatie 'ChatGPT' de communicatiewereld op zijn kop zetten? ’ (dec.) door NLAIC .
- ‘Ai ai ai’ (15 dec.) Collum van Philippe Raets van Avance Hogeschool.
- ‘ChatGPT - Wat ga je voor ons doen in het onderwijs?’ (21 dec.) door Nick van Breda .
- ‘Tips For Teachers on AI Generated Text’(19 dec.) door DataEthics.
- ‘AI bot ChatGPT writes smart essays — should professors worry?’ (9 dec.) in Nature.
- 'ChatGPT ‘a powerful tool for education if used correctly’' (19 dec.) in THE
- ‘ChatGPT Explains Why AIs like ChatGPT Should Be Regulated’ (28 dec.) bij Scientific American.
- video ‘What might ChatGPT mean for higher education, continued ( jan.) Vervolggesprek door Brayan Alexander.
- 'Zet ChatGPT in om innovatie binnen organisaties te stimuleren' (10 jan.) door Radboud Universiteit.
- Podcast ‘Hoe het onderwijs door ChatGPT ingrijpend verandert’ (11 jan.) met Rens van der Vorst (Fontys ICT en techfilosoof).
- ‘ChatGPT te lijf met pen en papier’ (13 jan.) in ScienceGuide.
- 'Stop feeding the hype and start resisting' (14 jan.) door Iris van Rooij (RU). Mooi stuk over de academische wereld niet mee moet gaan met de hype(s) maar zelf moet sturen in AI gebruik.
- ‘Onderwijsexperts discussiëren over ChatGPT: “Er is een extra klasgenoot bij gekomen”’(18 jan.) verslag van de stellingen en vragen tijdens het seminar van 12 jan door SIG AIED.
- ChatGPT schudt onderwijs wakker: ‘Tijd voor betekenisvolle dialoog’ (20 jan.) in Bron van Fontys en EN ChatGPT shakes up education: 'Time for meaningful dialogue' door Erdinç Saçan
- Video 'Kennissessie over ChatGTP' (24 jan.) door HvA. In deze sessie wordt de techniek van ChatGPT erg laagdrempeling uitgelegt, gevolgd door een interresante paneldiscussie.
- ‘Hoe ChatGPT jouw werk als docent makkelijker maakt | SURF Communities ‘ (27 jan.) van Lotte Kips
- 'ChatGPT Is Coming for Classrooms. Don't Panic' (26 jan.) in Wired
- Webinar 'What is the role of chatbots in tertiary education?' (27 jan.) door JISC
- 'What is ChatGPT capable of, and what are its limitations?' Informatiepagina door de UU
- 'ChatGPT & Onderwijs' (3 feb.) Folder door Practoraat Interactieve Technologie van ROC Tilburg
- Padlet van webinar over 'Pedagogy and Practice when Teaching and Learning Online' (8 feb.) bijeenkomst over ChatGPT van Univeriteit van Kent waarbij iedereen vragen kan beantwoorden zoals Wat zijn de voor- en nadelen van ChatGPT, hoe kan je het begruiken en hoe betrek je studenten. Er is ook een lijst van resources.
-
'Introducing Duolingo Max, a learning experience powered by GPT-4' (14 mrt) door Duolingo
- 'Learning nonprofit Khan Academy is piloting a version of GPT called Khanmigo' (5 april) in FastCompany.
-
'Het toepassen van ChatGPT in het onderwijs' (19 mei) voorbeelden hoe je ChatGPT kan inzetten in je les door MeesterRalph
In het nieuws
- ‘Full-on robot writing’: the artificial intelligence challenge facing universities’ (18 nov.) door The Guardian .
- ‘Een moordscène à la Nicci French gemaakt met kunstmatige intelligentie, én meer: ‘Iedereen is verbijsterd over de kwaliteit’’ (5 dec.) in De Volkskrant.
- ‘Mag je deze superslimme chatbot je huiswerk laten maken en wat merkt de docent ervan?’ (16 dec.) Laura Koenders (Universiteit Utrecht) en Willemijn Schot (Universiteit Utrecht) vertellen duidelijk wat er wel en niet mogelijk is met ChatGPT in een krantenartikel in de NRC.
- ‘The Backstory of ChatGPT Creator OpenAI’ (19 dec.) door The Wall Street Journal. “Mr. Altman has acknowledged that the program’s outputs often contained factual errors. “It does know a lot, but the danger is that it is confident and wrong a significant fraction of the time”.” .
- Podcast ‘Dagkoers: De chatbot die ons onderwijs achterhaald maakt’ (23 dec.) door FD.
- 'ChatGPT banned from New York City public schools’ devices and networks' (5 jan.) door NBCnews.
- 'Microsoft werkt aan ChatGPT-integratie in Word, PowerPoint en Outlook' (9 jan.) of ‘Ghost Writer: Microsoft Looks to Add OpenAI’s Chatbot Technology to Word, Email’ (7 jan.) over hoe Microsoft ChatGPT (en Dall-E) zal gaan integreren in bestaande software.
- 'Australische studenten moeten examens weer met pen en papier maken vanwege AI-schrijfbot ChatGPT' (10. jan) in de Volkskrant.
- OpenAI Used Kenyan Workers on Less Than $2 Per Hour to Make ChatGPT Less Toxic (18 jan.)
- ‘AI-kenners moeten hun tekst zelf schrijven als ze naar Hawaï willen - NRC’ (18 jan.) van Sjoerd de Jong
-
'ChatGPT Is Banned in Italy Over Privacy Concerns' (31 mrt) in New York Times.
-
ChatGPT accessible again in Italy (28 april) in BBC news.
-
'OpenAI Could Quit Europe Over New AI Rules, CEO Sam Altman Warns' (25 mei) in TIME, OpenAI (makers van ChatGPT), gaan weg uit EU als de regels te lastig worden.
-
'Deze securityrisico's kan ChatGPT vormen voor tech zelf' (26 mei) in AGConnect. Over de risico's die onstaan bij gebruik van ChatGPT bij programmeren.
Andere GPT tools
- ‘Best Essay Writing Service Reviews: Top 10’ (26 okt.) op Academic Help.
- ‘Replit’s Ghostwriter AI can explain programs to you—or help write them’ (31 okt.)door Arstechnica waarbij de de Ghostwriter tool van Replit uitleggen.
- ‘Detecting and Deterring GhostwrittenPapers: A Guide to Best Practices’ (2016)door David A. Tomar.
- ‘Galactica: A Large Language Model for Science’ (nov.) is een paper over een taalmodel dat in staat was wetenschappelijke artikelen te genereren, maar het model is na drie dagen offline gehaald (nov.) wegens betrouwbaarheids- en biasproblemen.
- ‘GPTZero’ (3 jan.), een app die output van ChatGPT kan detecteren door Edward Tian. Helaas ligt de app eruit door populariteit, zie zijn twitterpost voor een demonstratie.
- ‘Catching a Unicorn with GLTR: A tool to detect automatically generated text’ (sinds 2019) Over de Giant Language model Test Room die ontwikkeld is door MIT-IBM Watson AI lab en Harvard NLP.
- ‘New AI classifier for indicating AI-written text’ (31 jan.) door OpenAI. Ze zetten de limitaties van hun classifier op een rijtje en benadrukken dat het het niet volledig betrouwbaar is. "While it is impossible to reliably detect all AI-written text, we believe good classifiers can inform mitigations for false claims that AI-generated text was written by a human."
- 'AI-generated text detectors: Do they work?' (31 mrt) door Vivian van Oijen.
Meer link collecties
Generatief AI beleid
-
Verantwoord gebruik van Generatieve Artificiële Intelligentie (Academiejaar 2022-2023) (6 jun) door KU Leuven
9 Praat mee