Ga naar 'Digitaal certificeren'

Alle artikelen van Digitaal certificeren

17 artikelen

  1. Van open education naar open recognition: bezoek aan het het ePIC congres

    Eind oktober 2025 heb ik samen met mijn collega Lydia Doornebos mogen deelnemen aan het ePIC ongres in Parijs. ePIC staat voor ePortfolio & Identity Conference (niet te verwarren met het EPIC congres van het Versnellingsplan een paar jaar geleden). We hebben daar zelf een presentatie gegeven over onze aanpak met betrekking tot het erkennen en waarderen van het werken met digitale leermaterialen. Maar we hebben vooral ook weer veel geleerd en delen graag met jullie in deze blog post de drie belangrijkste geleerde lessen en zaken die we vanuit daar meenemen naar onze eigen instelling binnen het verandertraject ADL. Met onder andere aandacht voor een raamwerk rondom erkennen en waarderen (van een schouderklopje tot microcredentials), het waarderen van skills, informeel leren en het erkennen en waarderen ecosysteem.

  2. Studenten pleiten voor leerroutes zonder drempels: “De ontwikkeling van studenten moet centraal staan, niet het afstudeerrendement”

    Het moet makkelijker worden voor mbo-, hbo- en wo-studenten om hun eigen leerroutes samen te stellen, vinden studenten Salih Erdal en Giovanni Meijer. Er zijn nu veel barrières als studenten willen doorstromen of een eigen leerroute willen kiezen, weten ze. Giovanni: “Het draait nu te veel om het afstudeerrendement, in plaats van om hoe een student zich het best kan ontwikkelen.” Salih en Giovanni zijn enthousiast over de nieuwe, drempelvrije leerroutes die Npuls voorstelt.

  3. Eerste SURF edubadge uitgereikt voor TRANSITS I-training

    SURF ontwikkelt diensten voor onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Als het kan gebruikt SURF deze diensten zelf ook. In dit artikel meer over de eerste edubadge die door SURFzelf uitgereikt is aan een deelnemer van een door SURF georganiseerde training. Edubadges is het platform voor digitale certificaten, waaronder microcredentials, voor het Nederlandse onderwijs. Met een edubadge geef je lerenden een digitaal bewijs van de kennis en vaardigheden die ze tijdens een training of opleiding hebben opgedaan.  

  4. Erkennen en waarderen van digitale en open leermaterialen

    Welke manieren van erkennen en waarderen kan je in je instelling inzetten om docenten duurzaam te motiveren aan de slag te gaan met digitale en open leermaterialen? Monique Meutstege, Lydia Doornebos en ikzelf zochten het uit in het kader van het HAN verandertraject Aanpak Digitale Leermaterialen. In deze blog, Erkennen en waarderen van het werken met digitale en open leermaterialen, (en bijbehorend rapport) lees je onze bevindingen.

  5. 📣 Call for participants: squad on futuring by European Digital Education Hub!

    🌐 The landscape of digital education is rapidly evolving, driven by advancements in technology and changing societal needs. As we look towards the future, the concept of futuring, closely related to the concepts of future studies and strategic foresight, becomes essential in anticipating and preparing for emerging trends that will shape the educational experiences of tomorrow.

  6. Terugblik van het Webinar “Npuls, wendbaar georganiseerd onderwijs”

    We hebben de webinar reeks Flexibilisering, weten we al wat studenten willen? weer hervat in het nieuwe jaar. Op woensdag 24 januari 2024 hebben we het 8e Webinar “Npuls, wendbaar georganiseerd onderwijs” georganiseerd.

  7. Een leven lang ontwikkelen met microcredentials | Lees het gratis magazine

    Vraag jij je af hoe de toekomst van microcredentials eruitziet? Of wat de meerwaarde is van microcredentials? Npuls legt de beweging rondom microcredentials in het mbo, hbo en wo vast in een fraai magazine en geeft daarmee antwoord op veel vragen! Laat je inspireren door de bijna vijftig pagina’s aan interviews, columns, infographics en meer. Lees hier het magazine

  8. Webinar Npuls, wendbaar georganiseerd onderwijs

    Op woensdag 24 januari van 12.00 uur tot 13.00 uur organiseren we het webinar: “Npuls, wendbaar georganiseerd onderwijs”. Dit is het 8e webinar in een 9-delige reeks over Flexibilisering: “weten we al wat studenten willen?” In deze reeks gaan we dieper in op de impact van flexibilisering op onderwijs vanuit onderwijskundig en organisatorisch perspectief.

  9. Dit lees je op LinkedIn over… microcredentials

    Steeds meer onderwijsinstellingen reiken microcredentials uit. Een microcredential is een erkend, digitaal certificaat waarmee je als professional kunt aantonen welke kennis en vaardigheden je hebt opgedaan na succesvolle afronding van een kortere onderwijseenheid. Op LinkedIn wordt er veel over gepost. Wij selecteerden 15 berichten die in de maanden oktober en november op LinkedIn verschenen. Zo ben jij in een paar minuten weer helemaal up-to-date.

  10. Terugblik van het Webinar: “Voltijd Verleden Tijd?!”

    Op 3 oktober 2023 hebben we het 5de Webinar “Voltijd Verleden Tijd?!” van de reeks Flexibilisering, weten we al wat studenten willen? georganiseerd. Onderwijsinstellingen breiden steeds meer hun LLO aanbod uit. Daardoor wordt onderwijs steeds toegankelijker voor professionals die al een opleiding hebben afgerond en hun kennis willen verdiepen of juist willen verbreden.