Ga naar 'Digitaal Toetsen'

Alle artikelen van Digitaal Toetsen

173 artikelen

  1. Met plezier 2 uur in de auto voor een bijeenkomst over toetsen en aanbesteden

    Alwin Wullink en Erwin Scholte van Hogeschool Saxion waren al vroeg op pad op donderdag 1 februari. Om half 10 reden ze de TU/e campus op om 20 collega’s van andere instellingen en SURF te ontmoeten.

  2. e-Portfolio in de praktijk | Highlights uit het webinar

    Wat zijn de mogelijkheden van e-portfolio? Hoe kun je het als ondersteunend instrument inzetten bij het volgen en beoordelen van studenten? Tijdens het eerste deel van de reeks webinars over e-portfolio deden deelnemers nieuwe inzichten op en kregen ze de kans kennis te delen met andere onderwijsprofessionals. Heb jij het webinar gemist? Lees dan snel het verslag of kijk het webinar terug.

  3. Webinarreeks 'e-Portfolio in de praktijk'

    Heb jij interesse in de mogelijkheden van e-portfolio? Wil jij weten hoe je het als ondersteunend instrument kunt inzetten bij het volgen en beoordelen van studenten? En ben je benieuwd hoe andere instellingen dit aanpakken? Tijdens deze reeks webinars doe je nieuwe inzichten op en krijg je de kans kennis te delen met andere onderwijsprofessionals. Je kunt je onderaan deze pagina voor elk webinar afzonderlijk inschrijven. 

  4. Wat betekent AI voor toetsing?

    Een jaar geleden zette ChatGPT de onderwijswereld op zijn kop. En ontstonden binnen instellingen zorgen rondom toetsing. Veel onderwijsinstellingen zijn afgelopen jaar dan ook druk bezig geweest met het schrijven van beleid en het bedenken van handvatten rondom ChatGPT en toetsing. Op 18 november organiseerde SURF een webinar over generatieve AI en toetsing om op te halen wat de huidige stand van zaken binnen de instellingen is en welke behoeften er zijn rondom het onderwerp. De opname en de slides van het webinar zijn te vinden in de Teams-omgeving van de SIG Digitaal Toetsen. Meer informatie daarover vind je hieronder. 

  5. Veilig en flexibel digitaal toetsen: wat zijn de uitdagingen en hoe kunnen we hierin samenwerken?!

    Steeds meer onderwijsinstellingen willen op grote schaal veilig en flexibel digitaal toetsen mogelijk maken. Hoe realiseer je voldoende toetswerkplekken? Hoe zorg je voor voldoende beveiliging? Hoe kun je andere applicaties integreren in de toets? Welke inrichtingskeuzes kun je maken als instelling?  Lees erover in dit verslag.

  6. ChatGPT & (A)I: Zoveel publicaties, maar wat moet IK ermee in mijn toetsing?

    Er is al zoveel geschreven over ChatGPT & AI en toetsing. Maar wat moet ik er zelf mee? Moet ik er überhaupt iets mee? Wat vind ik ervan als studenten gebruikmaken van AI? Hoe zorg ik er voor dat studenten leren wat ze moeten leren en wat betekent het voor mijn lesactiviteiten en voor mijn toetsing? En hoe sta ik er als lid van de examencommissie in als studenten, of docenten, ChatGPT/AI gebruiken?

  7. Toegankelijk toetsen: gelijke kansen met alternatieve vormen

    Het onderwijs staat voor de uitdaging om ervoor te zorgen dat alle studenten, ongeacht hun achtergrond of beperkingen, gelijke kansen krijgen om hun vaardigheden en kennis te laten zien. Een cruciaal onderdeel van het onderwijsproces is toetsing en examinering. Maar hoe zorgen we ervoor dat ook studenten met een functiebeperking of andere ondersteuningsvraag volledig hieraan kunnen deelnemen?

  8. EMBED gebruikers gezocht

    Voor een eventueel vervolgproject van EMBED (the European Maturity Model for Blended Education) zijn we opzoek naar gebruikers van dit model.

  9. Kernteam SIG Digitaal toetsen zoekt versterking!

    Vind jij het leuk om samen met collega’s uit andere instellingen samen te werken en kennis te delen? En ben je in de dagelijkse praktijk actief op het terrein van digitaal toetsen en beoordelen? De SIG digitaal toetsen is op zoek naar twee nieuwe kernteamleden. Graag willen we expertise vanuit het MBO binnenboord halen en ook willen we meer aandacht besteden aan formatief evalueren. 

  10. De toekomst van leren en beoordelen | Highlights uit het webinar van 21 april

    Houd jij je bezig met visieontwikkeling op toetsen? Of wil je dat gaan doen? In het webinar van 21 april 2023 werd besproken hoe je met collega’s aan de slag kunt om een visie op toetsen te ontwikkelen. Daartoe heeft de werkgroep Toetsen op afstand het 'Toekomstperspectief op (digitaal) toetsen' ontwikkeld, en een bijbehorende Visietool in Mentimeter. De Visietool helpt om het gesprek te voeren over de inkleuring van de vijf dimensies binnen jouw organisatie(onderdeel). Lees hier de samenvatting of kijk het hele webinar terug.