De beste tips voor online binding uit de 'Koffie breaks met...'

Er is behoefte aan meer inspirerende voorbeelden van online binding in het onderwijs. Dat werd wel duidelijk tijdens het webinar Online Binding en de SURF Onderwijsdagen. En of we voorbeelden voor je hebben! Petra Wentzel van de community Online Binding deelt ze iedere woensdag in ‘Een koffie break met…’. En daar komen handige tips uit voor online binding met studenten. Van docenten, voor docenten!  

Tip 1: Wees open en eerlijk over dat je het soms ook niet weet

Als je open en eerlijk bent over wat je niet weet, raak je meer verbonden met je studenten. Het maakt je beter benaderbaar, zegt docent Chemie Ewald Edink van Hogeschool Inholland. Hij betrekt zijn studenten dan ook nadrukkelijk bij het ontwerpen van online onderwijs. En dat werkt heel goed. Studenten zijn bereid om mee te denken en hebben goede tips.

"Blunders helpen ook voor de binding. Dan zien de studenten: het is ook maar een mens. Als je daar met een beetje zelfspot mee omgaat dan verlaag je de drempel waardoor je beter benaderbaar bent."

Tip 2: Organiseer interactie proactief tijdens een online college

Interactie tijdens een online (werk)college komt niet vanzelf op gang. Dat moet je actief organiseren en stimuleren, tipt Aleid Brouwer, docent Betekenisvol Ondernemen aan de Universiteit Groningen. Stel bijvoorbeeld om de 5 minuten een vraag en laat die via de chat beantwoorden. Emoticons zijn hierbij handig. 

"Als ze eenmaal aan het chatten zijn, met emoticons of plaatjes, dan blijven ze dat wel doen. Dan zijn ze betrokken... Steeds meer studenten gingen daardoor de chatfunctie gebruiken om vragen te formuleren."

Tip 3: Knip projecten op in kleinere opdrachten

In online onderwijs moet je op een andere manier structuur bieden. Doe dat bijvoorbeeld door projecten op te knippen in wekelijkse opdrachten met feedback, tipt Marleen Verstege - docent Lifesciences en Studieloopbaanbegeleider bij Hogeschool Inholland. Deze structuur motiveerde haar studenten om actief aan de slag te gaan en de resultaten gingen omhoog. Een bijkomend voordeel: je krijgt als docent meer zicht op het kennisniveau en groeiproces van je studenten.

"Wat ik het mooiste vond aan het opknippen van het onderwijs was dat ik echt die groei veel beter kon monitoren. Ik zag beter dat ze de concepten nu aan elkaar konden knopen."

Tip 4: Maak ook plezier, bijvoorbeeld met spelelementen

Gaming of spelelementen worden nog weinig ingezet in het onderwijs. Terwijl, het kan voor veel plezier en motivatie zorgen, weet Eva den Heijer. Ze is docentenopleider Ludodidactiek aan de Hogeschool voor de Kunsten. Ludodidactiek is onderwijs ontwerpen op basis van gameprincipes. Eva zette haar onderwijsgame dit jaar deels online en deels offline (per post) voort. 

"We moeten nu veel meer inzoomen op plezier hebben met elkaar en het niet zo zwaar maken."

Tip 5: Geef energie en krijg energie terug

Het is belangrijk dat je als docent energie uitstraalt. Dat is een voorwaarde voor actieve studenten, zegt Raimke van den Beemt,  docent Visuele Communicatie bij Avans. Hoe je dat doet? Het begint al bij de start van een online sessie, neem de tijd, begroet ze enthousiast en heb oog voor iedere student.

"Als de student het gevoel krijgt dat hij welkom is en de docent heeft er zin in, dat is anders binnenkomen. Ik ben heel vaak gaan benoemen dat ik het fijn vond dat ze er zijn. En dan zei ik: we gaan er met z'n allen iets van maken."

Tip 6: Flexibel onderwijs past goed bij online onderwijs

Een portfolio-onderwijsmodel is flexibel en werkt daardoor goed online, zegt docent Communicatie aan de Hogeschool Inholland Jaap Versluis. Zijn studenten bouwen aan een portfolio op basis van praktijkvraagstukken. Alles draait om de ontwikkeling van de individuele student. Iedereen leert al op zijn eigen manier en in een eigen tempo, en dat is makkelijk online voort te zetten.

"Het is eigenlijk wel een uitkomst in deze tijd dat we werken met portfolio's. We hebben geen last van tentamens en hoe je die gaat organiseren. Het proces van leren kan lekker doorgaan, iedereen in zijn eigen tempo... Het geeft aan dat ons onderwijsmodel heel flexibel is."

Tip 7: Zet studenten in om andere studenten te helpen 

Als student voel je je toch meer verbonden met andere studenten. Daar moeten onderwijsinstellingen meer gebruik van maken, zegt student Risheet Lal. Hij geeft bijles aan medestudenten van de Hogeschool Inholland in Amsterdam. Tijdens de coronacrisis steeg het aantal vrijwillige deelnemers van 12 naar 300!

“Het is naast lesgeven ook gezellig. We praten ook over andere dingen. Dan zijn ze geneigd die bijlesmomenten eerder bij te wonen. Het is alsof het een soort samen leren is in plaats van een verplichting."

Tip 8: Maak gerust fouten!

Misschien wel tip nummer één in deze tijd. Stel je kwetsbaar op. Maak fouten (en lach er om). Streef niet naar perfectie. Daar zijn alle koffiebreakers het over eens. Laat de studenten je helpen als je het niet weet. We’re in this together. Zo kom je verder en het zorgt voor online binding!

"Dit biedt een mooie kans om dingen uit te gaan proberen en ook om weer dingen zelf te gaan leren."

Author

Comments

Dit artikel heeft 2 reacties