Ga naar 'Home'

Artikelen

2050 artikelen

  1. Hoe gebruik je AI verantwoord in je onderwijs? “Denk vooraf altijd na over de mogelijke risico’s!”

    Als  je ICT-systemen of AI in je onderwijs gebruikt, kan dat leiden tot het schenden van grondrechten, zoals bijvoorbeeld het grondrecht privacy. “Denk dus vooraf altijd na over de mogelijke risico’s”, benadrukte Niels Dutij in zijn workshop op de MBO Digitaal Conferentie. Hij gaf een kijkje in de praktijk en tips waar je op moet letten als je AI inzet in je onderwijs. Ook toonde hij een stroomschema dat helpt te bepalen wat je als onderwijsinstelling verplicht bent te doen.

  2. De wetenschap achter blended onderwijs | Deel 25: De effectiviteit van een flexibel blended learning studieprogramma

    Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. Dit is deel 24 in de reeks. English follows Dutch

  3. Ontdek de toekomst van de campus: 14 innovatieve voorbeelden die inspireren

    Hoe creëer je een innovatieve campus die klaar is voor de toekomst? Dat lees je in onze nieuwe publicatie ‘Future Campus – onderzoek naar 14 Nederlandse campusinnovaties’. De publicatie biedt waardevolle inzichten voor onderwijsinstellingen die haalbare campusvernieuwing willen realiseren.

  4. De SuperFeed -aanpak van UMC Utrecht: Hoe docenten en studenten beter feedback leren vragen en begrijpen

    Het UMC Utrecht vindt het belangrijk dat docenten en studenten goed feedback kunnen vragen, geven en ontvangen. Dit draagt bij aan persoonlijke en professionele ontwikkeling. Samen met de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht ontwikkelde het UMCU ‘Het Westerveld  Framework voor interprofessionele feedbackdialoog’. Arts-onderzoeker Claudia Tielemans van het UMCU werkt nu in vervolg hierop aan een tool die docenten moet helpen aan meer ‘feedback agency’. Tijdens het UU-Onderwijsfestival liet Claudia samen met arts-onderzoeker Mila van Dorst docenten kennismaken met de ‘SuperFeed-aanpak'. 

  5. Verkenning naar enquête software

    Op verzoek van RDM zullen we vanuit SURF een verkenning starten naar een mogelijkheid om dienstverlening rondom enquête software op te zetten. 

  6. Verder kijken dan cijfers: Verkenning van programmatisch toetsen

    In 2022 lanceerde Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) van Erasmus Universiteit Rotterdam de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO), waarmee voor het eerst programmatisch toetsen werd toegepast binnen een studieprogramma op die universiteit. EMPO is een tweejarige masteropleiding die studenten opleidt tot bevoegde academische leraren voor het basisonderwijs in een stedelijke context.   * Dit artikel is een bewerking van het verslag van een CLI-bijeenkomst in oktober 2024, waar Rob Kickert vertelde over programmatisch toetsen (PT) binnen EMPO. De Community for Learning and Innovation (CLI)is de CTL van Erasmus Universiteit Rotterdam. Rob Kickert is universitair docent aan de faculteit ESSB, fellow bij CLI en nauw betrokken bij EMPO. Auteur: Evi Hommez.

  7. AI Maturity in Education Scan (AIMES) - SURF SIG Media & Education 17.3.35

    At the invitation of Erik Boon (chair SURF SIG Media & Education), I provided a presentation on March 17 to explain the AI Maturity in Education Scan (AIMES).  Below more info on AIMES, and/or consult these slides . Would you like to stay informed about AIMES developments and/or contribute to the AIMES expert group? Please let us know using the AIMES interest form.  Thanks in advance.  Luuk Terbeek, Strategic Advisor Digital Transformation in Education (VU Amsterdam)

  8. MBO Digitaal Conferentie: Hoe maken we mbo-studenten en mbo-docenten digitaal sterker?

    “Docenten kunnen wel wat betere digitale vaardigheden gebruiken”, zo zei een student in het openingsfilmpje van de 51e MBO Digitaal Conferentie. Cybersoek-directeur Karien Sondervan benadrukte vervolgens in haar openingsspeech dat mbo-docenten “ervoor moeten zorgen dat mbo-studenten niet digitaal buiten boord vallen”. Hoe zorgen we ervoor dat mbo-studenten en mbo-docenten digitaal sterker worden? De handreikingen van het MBO Innovatiecollege en het spel Digitaal Sterk helpen je hierbij.

  9. Ik scheid wel mijn afval maar niet mijn mails!

    Wladimir Mufty en Pascal van de Kaa inventariseren momenteel hoe mbo- ho- en wo-instellingen grip houden op hun Data Storage Footprint. In het kader van Digital Cleanup Day (15 maart jl) verschijnen extra blogs over dit onderwerp. Wil je aansluiten? Mail naar p.vandekaa@rocva.nl

  10. “Werk je met Python? Dan is dit een ideale tool!”

    “TeachBooks is een volledig open source tool waarmee je interactieve boeken en naslagwerken maakt. In tien klikken heb je een website, met een eigen link. Uniek aan deze tool is dat je er realtime Python in kunt laten draaien op je eigen browser, en dat zowel de bronbestanden als de website met gemak open gedeeld kunnen worden. Ideaal voor docenten in de bètavakken.” Aan het woord is Tom van Woudenberg, docent mechanica, optimalisatie en programmeren aan de TU Delft. Hij vertelt over zijn favoriete tool TeachBooks, die hij met collega’s heeft ontwikkeld.