Ga naar 'Home'

Artikelen

1896 artikelen

  1. Tien keer terugblikken: Lees mee over AI, tools, blended learning en meer

    Nu de vakantieperiode weer aanbreekt, blikken we als Vraagbaak Online Onderwijs terug en zetten we de meest gelezen artikelen op een rij. Het ging het afgelopen half jaar veel over AI, tools, blended learning en toetsen. Maar ook over interactieve lesmethodes, leermaterialen en ontwerpmethodieken. We lichten al deze artikelen nog eens kort voor je uit.

  2. Terugblik Nationale XR dag

    De Nationale XR dag op de Universiteit van Twente was een wervelwind van enthousiasme en samenwerking. Voortbouwend op het succes van de vorige editie op de TU Delft, bracht het uitverkochte evenement ook dit jaar XR-enthousiastelingen uit heel Nederland samen. De dag was gevuld met netwerkmogelijkheden, projectpresentaties en de presentatie van het XR-trendrapport. De hele dag zat vol enthousiasme, rondspringende ideeën en die bruisende energie die je krijgt als gepassioneerde mensen samenkomen. In dit artikel nemen de leden van de Npuls pilothub XR je mee in de highlights van hun sessies.

  3. Maak introductieweek inclusief: iedereen verdient een goede start

    Een introductieweek is voor velen een tijd van gezelligheid en nieuwe ontmoetingen. Echter voor studenten met een ondersteuningsbehoefte kan het juist extra belemmerend zijn.

  4. De kunst van het innoveren bij het Comeniusfestival

    Door Franka van de Wijdeven en Sjieuwke Dankert Op donderdag 27 juni was de 5e editie van het ComeniusFestival. Het thema van deze editie: ‘De kunst van het innoveren in het onderwijs’. De Vraagbaak Online Onderwijs was er weer bij en we bezochten enkele van de ruim 30 kennissessies. Lees het verslag met enkele highlights van deze dag.

  5. PACE: Innovatieve onderwijsaanpak voor de gezondheidszorg

    Het onderwijsconcept PACE (Physiotherapy Advanced Collaborative Education), ontwikkeld door de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), helpt studenten zich voor te bereiden op de toekomstige uitdagingen in de gezondheidszorg. Dankzij PACE groeien studenten uit tot veerkrachtige en effectieve zorgprofessionals.

  6. Inclusief online afstudeercafé

    De Hogeschool van Amsterdam heeft met de online leer- en ontmoetingsruimte, het afstudeercafé, een werkwijze ontwikkeld voor studenten pedagogiek in de afstudeerfase. Deze leer- en ontmoetingsruimte biedt wekelijkse online meetings in kleine groepen, wat een waardevolle structuur en ondersteuning biedt aan studenten. Een toegewijde docent fungeert als online coach en begeleider, wat cruciaal is voor het succes van de studenten. Dit artikel belicht de werking, voordelen en kernattitudes van de docent voor deze benadering.

  7. De wetenschap achter blended onderwijs | Deel 21: Het effect van keuzevrijheid in de combinatie van traditioneel en online onderwijs

    Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning, en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar waar haal je de tijd vandaan om die kennis tot je te nemen? Hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. Dit is deel 21 in de reeks. English follows Dutch

  8. Voorbereiden op ontwrichting: verantwoorde technologie en publieke waarden

    In een landschap waar technologische innovatie vaak sneller gaat dan het beleid, rijst de vraag: hoe zorgen we ervoor dat deze vooruitgang het onderwijs en onderzoek als geheel ten goede komt? Om dit te bereiken, moeten we publieke waarden verankeren in processen, werkwijzen, beleid en strategie binnen onderwijs en onderzoek.

  9. Virtuele werelden op de universiteit: “Vooruit in technologie, terug in methodologie”

    Een brutaal gebouw, zo kun je het Erasmusgebouw op de campus van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) omschrijven. Op de tweede verdieping zetelt het bestuur. Ik ben te vroeg voor het interview met Ed Brinksma, voorzitter van het College van Bestuur. We praten straks over het Immersive Tech Space en virtuele werelden. Eerst dwaal ik nog wat rond in deze indrukwekkende fysieke omgeving.

  10. Ontwerpen van Active Learning Spaces, wat te overwegen?

    De inrichting van een ruimte veroorzaakt bepaald gedrag, zowel bij studenten als bij docenten. Vanuit het Centre for Academic Teaching and Learning van de Universiteit Utrecht is een literatuuronderzoek uitgevoerd om meer informatie te verzamelen over het ontwerp en de inrichting van Active Learning Spaces in het hoger onderwijs. In de review 'Designing Active Learning Spaces, what to consider?' lees je o.a. hoe zitplaatsen en tafelvormen studentgedrag en betrokkenheid beïnvloeden en wordt (opnieuw) het belang duidelijk van flexibel meubilair voor het stimuleren van actief en samenwerkend leren.