Ga naar 'Home'

Artikelen

615 artikelen

  1. Nieuw: de SURF AI Innovators Podcast

    “Wanneer iets intelligent is, is natuurlijk een heel grijs gebied” - Caspar van Leeuwen Sinds kort presenteert SURF Sounds de AI Innovators Podcast. Dé podcast over Artificial Intelligence voor onderwijs of onderzoek. Of, nouja, nog niet helemaal natuurlijk. Laten we het een experiment noemen!
    Wijsvinger op tablet
  2. Een implementatieplan voor learning analytics opstellen met het LACM

    Wil jij onderwijs gaan verbeteren aan de hand van learning analytics maar lastig hiermee te beginnen? Of al op kleine schaal ervaring opgedaan en nu van plan op te schalen naar opleidings-, faculteits- of instellingsniveau? Wij (onderzoekers van de HU) kunnen helpen inzicht te krijgen in welke organisatorische vaardigheden met betrekking tot learning analytics al binnen de instelling aanwezig zijn en welke nog ontwikkeld moeten worden. Onlangs is het tijdens mijn promotieonderzoek ontwikkelde model – het Learning Analytics Capability Model – vertaald naar een praktische applicatie. Om het model en de applicatie in de praktijk te toetsen zoeken wij geïnteresseerden die werkzaam zijn binnen hoger onderwijsinstellingen om gedurende een dagdeel in kleine teams een implementatieplan voor de eigen instelling willen maken. Beoogde deelnemers: beleidsmakers, ICTO-medewerkers, informatiemanagers, projectleiders, institutional researchers en data-analisten die bezig zijn of aan de slag willen met learning analytics binnen hun instelling in het hoger onderwijs. Doel: gebruikmakend van de applicatie en onder leiding van een expert een learning analytics implementatieplan (‘roadmap’) voor de eigen instelling opstellen. Planning: de sessie duurt een dagdeel en kan in overleg in augustus, september of begin oktober worden ingepland. Onderzoek: de resultaten van de sessie worden in geanonimiseerde vorm gebruikt om een wetenschappelijk artikel over de validatie van het Learning Analytics Capability Model te schrijven.     Locatie: gezien de huidige omstandigheden zal deze sessie online plaatsvinden. Geïnteresseerd of behoefte aan meer informatie? Neem dan contact op via justian.knobbout@hu.nl of 06 - 28 32 14 37.
    LACM dashboard
  3. Terugblik: Grote oline evenementen organiseren

    Het webinar van vandaag gaat over het organiseren van grootschalige online evenementen en heeft een interactief karakter. In het kader van onze nieuwe community Online Events inventariseren we de belangrijkste onderwerpen waarover wij jullie de komende weken zo goed mogelijk informeren. Wat zijn de prangende vragen en waar hebben onderzoeks- en onderwijsinstellingen behoefte aan, bijvoorbeeld rondom de organisatie van aangepaste introducties voor eerstejaars? Kim van den Wijngaard en Michel Jansen van SURF faciliteren het gesprek met drie ervaringsdeskundigen: Annemarie Kingma, zelfstandig evenementenorganisator, Jeanne-Marie Kremers, eventmanager bij SURF, en Wilma van Veen eventmanager bij de Vereniging Hogescholen. Hosts: Kim van den Wijngaard (SURF) & Michel Jansen (SURF) Chatmoderator: Idwer Doosje (ComeniusNetwerk)
    Startbeeld presentatie Webinar Online Events Organiseren
  4. Met eduVPN veilig werken en leren op afstand

    Met alle medewerkers en studenten die vanuit huis werken, is veilige en beveiligde wifi-toegang noodzakelijker dan ooit. eduVPN biedt zowel veilige toegang tot campusnetwerken, als veilig gebruik van publieke wifi-netwerken. In deze blog licht ik toe hoe eduVPN ingezet kan worden.
    eduVPN logo
  5. Nieuw! Community Online events

    Na de afgelopen maanden hard te hebben gewerkt aan online onderwijs, staan de hoger onderwijsinstellingen in Nederland over een paar weken voor een nieuwe uitdaging: online hun nieuwe studenten verwelkomen tijdens de introductieweken. Maar ook in de maanden daarna is het waarschijnlijk dat zij hun evenementen voor onderzoekers, medewerkers en studenten (deels) online moeten organiseren door de Coronamaatregelen.
    aanplakbiljet 'good news is coming'
  6. Behoeftepeiling netwerk Digitale toegankelijkheid in het onderwijs

    Onderwijsinstellingen hebben vanwege het coronavirus snel moeten omschakelen naar digitaal onderwijs. Een uitdaging dat resulteerde in mooie initiatieven. Maar ook zijn obstakels ervaren. Om de krachten te bundelen, kennis met elkaar te delen en samen op te trekken voor het realiseren van duurzame oplossingen heeft ECIO de intentie een netwerk hiervoor op te zetten.
    poppetjes die met pijltjes met elkaar in verbinding staan: een netwerk
  7. Inclusief (online) onderwijs

    In dit thema vind je informatie over inclusief onderwijs. Onderwijs dat óók toegankelijk is voor studenten met een functiebeperking of met een ondersteuningsvraag. Denk daarbij aan studenten met een visuele of auditieve beperking of studenten met  concentratiestoornissen, autisme of angstklachten. We willen dat ook deze studenten met succes hun opleiding kunnen doorlopen. En kunnen doorstromen naar een baan die bij hen past. We zoomen daarbij in op handreikingen, tips, opiniestukken en andere relevante items over inclusief (afstands)leren waarbij leren zonder belemmering centraal staat.  De informatie op deze pagina is niet uitputtend, maar biedt hiervoor een eerste aanzet. Deel ook jouw tips via VraagbaakOnlineOnderwijs@surf.nl!  Wil je een vraag stellen aan collega's in de sector? Of heb je een punt van discussie dat je graag met anderen bespreekt? Ga dan naar het forum en post je vraag. Je kunt hier ook reageren op de vragen van anderen. Ook hier meld je je aan met je instellingsaccount om deel te kunnen nemen. 
    Hands with a red painted heart
  8. De migratie van NetherLight: hoe eet je een olifant?

    Driekwart van alle lichtpaden in het SURF-netwerk termineert op één of meerdere poorten op het Global eXchange Point NetherLight (zie ook het blog hierover). Deze lichtpaden zijn vaak verbonden met lange internationale verbindingen. De migratie van dit knooppunt is dan ook geen eenvoudige opgave. Het NetherLightplatform zit net iets anders in elkaar dan de rest van ons netwerk dus we konden hier niet simpelweg met dezelfde migratiestrategie uit de voeten. Het projectteam heeft daarom veel gediscussieerd over de beste werkwijze. In dit blog geef ik een indruk hoe we de migratie hebben aangepakt.
    Migratie NetherLight
  9. De ontwikkeling van een Escape room als werkvorm

    Een artikel van Diane van der Linde en Wim Trooster (Hogeschool Windesheim – Lab21@windesheim.nl) over het gebruik van een Escape Room als werkvorm in het VO en HO, met zes praktische tips in een stappenplan. Met uitgebreide literatuur en diverse online bronnen (medio 2020).  
    Tekst in neon, rood op zwart, met de letters escape rooms