Ga naar 'Home'

Artikelen

841 artikelen

  1. 15-18 maart Online Onderwijsdagen Radboud Universiteit en HAN University of Applied Sciences

    Er was eens... een onderwijsinstelling die studenten de wereld liet ontdekken met online gastcolleges en online onderwijs in het buitenland. Studenten hoefden zich niet te bekommeren om cijfers, alles draaide om voortdurend groeien aan de hand van feedback van docenten en medestudenten. Hoe ziet het onderwijs na de huidige pandemie er volgens jou uit? Hoe wil jij doceren? Hoe willen studenten leren? Deel jouw ideeën en doe nieuwe inzichten op tijdens de Onderwijsdagen 2021. De Radboud Universiteit en de HAN University of Applied Sciences presenteren van 15 maart tot en met 18 maart 2021 vier dagen lang een veelzijdig online programma. Docenten en andere onderwijsliefhebbers worden uitgenodigd om deel te nemen aan workshops en lezingen. Daarnaast hebben we heel veel artikelen, podcasts en videoclips die je op eigen gelegenheid kunt lezen, beluisteren en bekijken.
    Aankondiging Onderwijsdagen RU-HAN
  2. Toegankelijkheid en inclusiviteit van online onderwijs: achtergrond en tips

    Tijdens de huidige corona crisis worden veel lessen online op afstand gegeven. Een risico van het geven van online onderwijs is dat niet alle studenten op eenzelfde manier toegang hebben tot het onderwijs en/of op eenzelfde wijze kunnen participeren aan de les waardoor er ongelijkheid kan ontstaan tussen studenten (minder inclusief). Sommige studenten ervaren het online onderwijs als toegankelijker en gemakkelijker participeerbaar omdat ze bijv. maar beperkt belastbaar zijn of thuis werken als rustiger ervaren anderen ervaren het online onderwijs juist als ontoegankelijker en vinden het lastiger goed te kunnen deelnemen. Deze laatste groep kan het lastig krijgen omdat gebrek aan toegang tot het onderwijs en verminderde participatie invloed hebben op de geestelijke gezondheid en/of welzijn van de student wat weer invloed heeft op studiesucces. In deze blog heb ik geprobeerd uiteen te zetten waardoor voor sommige studenten online onderwijs minder toegankelijk is, en (soms simpele) tips verzameld over hoe je je onderwijs voor studenten toegankelijker kan maken: https://blog3.han.nl/hanicto/tips-om-online-onderwijs-meer-toegankelijk…;
    Inclusiviteit
  3. Webinars in maart: open leermaterialen, hybride onderwijs en online proctoring

    In maart staan drie webinars op de planning van de Vraagbaak Online Onderwijs. Wil jij weten hoe je makkelijker leermaterialen deelt in een vakcommunity? Ga je aan de slag met hybride onderwijs en ben je op zoek naar tips & tricks? Of ben je benieuwd naar een werkbaar proces voor online proctoring in het onderwijs? Lees dan even verder. En meld je nu alvast aan!
    webinars maart
  4. Ontwerp van post-Covid onderwijs

    Ontwerp van post-covid onderwijs De pandemie dwingt ons onderwijs online. Vaak zijn er ongewenste gevolgen  naast 'maar het is wel gelukt'. Vanaf 2021 richt ons ResearchGate-project op wat we leren tijdens de pandemie in combinatie met andere ideeën om blended onderwijs te verbeteren: www.researchgate.net/project/Education-design-for-new-educational-challenges-of-universities Er is nu een eerste stap gepubliceerd om van observaties naar nieuwe ideeën te gaan: Requested topics for future education innovation at Wageningen University & Research Nieuwe publicaties zitten in de pijplijn: we hopen dat het je inspireert op weg naar (nog) beter onderwijsontwerp.
    Student aan het werk
  5. Expertmeeting Hybrid Virtual Classrooms

    Hoe richt je eenvoudig een hybrid of virtual classroom in? Hoe kom je tot een ontwerp? Welke producten heb je nodig en wat is het financiële plaatje? In deze expertmeeting wissel je ervaringen en oplossingen uit met andere AV- en IT-experts zodat je op basis van gefundeerde kennis keuzes kan maken voor je eigen instelling.
    Docent voor in klas met 2 schermen. 1 dia's 1 met online studenten
  6. Universiteit Utrecht lanceert Co-Creation Community Learning Spaces

    Een kick-off bijeenkomst op 5 maart markeerde de start van de Co-Creation Community Learning Spaces die binnen de Universiteit Utrecht is opgericht. Docenten, studenten en staf namen online deel aan deze interactieve bijeenkomst die in het teken stond van samen nadenken over de fysieke leeromgeving binnen het onderwijs.
    Leeromgeving
  7. Koffie break: Een brug slaan tussen de docent en studenten

    Een brug slaan tussen de docent en zijn leerlingen. Dat deden studenten Alanna en Tessa voor een docent in het VWO. Voor een project vanuit het principe van 'Probleem Gestuurd Onderwijs' waar de universiteit Maastricht mee werkt, dachten ze na over effectieve oplossingen. Een mooi voorbeeld van hoe waardevol het kan zijn om studenten te betrekken. En passant werd ook de motivatie van de leerlingen aangewakkerd. Via twee werkvormen lieten ze de leerlingen zien dat schrijven over een global issue leuk is wanneer je begint vanuit je eigen ervaringen. Kortom: twee keer bridging the gap. 
    Koffie break: Een brug slaan tussen de docent en studenten
  8. Vertel ons: wat is de meerwaarde van een ICTO-coach of ICTO-adviseur?

    In november 2020 vroeg de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten van het Versnellingsplan jullie op Twitter naar de meest geschikte functietitel voor de medewerker die opereert in het grensvlak tussen didactiek en ICT. Ook op LinkedIn ontstond een goede discussie over de functietitel. De zone Docentprofessionalisering houdt zich bezig met de inzet van zo’n ICTO-coach of ICTO-adviseur binnen hoger onderwijsinstellingen. De functie betreft een medewerker die docenten faciliteert bij vraagstukken over het ontwerpen en inzetten van onderwijs met ICT. Steeds meer professionals binnen het onderwijs zien de meerwaarde van zo’n functie in, maar nu is de vraag: wat is die meerwaarde precies? Daarvoor vraagt de werkgroep jouw input. Deel jouw ervaringen, inzichten, expertise en suggesties hier.
    Laptop en checklist op bureau