Stel je voor: een opleiding zonder lessen, zonder tentamens en zonder cijfers...! Werkt dat echt? Jazeker! In het Vraagbaak-webinar over Team Based Leren vertelde opleidingsmanager Gert van Hardeveld over de opleiding Open ICT. Deze opleiding startte in 2019 bij de Hogeschool Utrecht (HU) en is een succes. De uitval is gedaald, de studententevredenheid hoog, en docenten geven hun werkgeluk een 9,3! Hoe is de opleiding opgezet?
Als UvA-docent Esther Quaedackers een favoriete onderwijstool ‘moet kiezen’ dan is dat Perusall. Met Perusall kun je studenten collectief lesmateriaal laten annoteren voorafgaand aan je les, legt ze uit. “Studenten komen zo beter voorbereid naar de les. Bovendien krijg ik als docent snel een beeld van wat studenten interessant én moeilijk vinden. Op basis daarvan ontwerp ik mijn lessen.”
At SURF, we believe that the digital environment supporting education and research should reflect the core values of these domains. As digitalization becomes ever more intertwined with the fundamental processes of education, it’s essential that values such as humanity, autonomy, and justice are upheld, not just in the physical world, but also in our digital systems, applications, with our data, AI and collaboration tools.
Hoe goed kan een AI-tool feedback geven op bachelorscripties, en hoe ervaren studenten zo’n tool? De Expertisegro ep GenAI in het Onderwijs van UMC Amsterdam ontwikkelde de AI4feedback-tool en test deze nu. Onderwijskundig adviseur Floor van der Steijle vertelde in het Vraagbaak-webinar waarom en hoe de tool is gemaakt - en wat de eerste bevindingen zijn.
Al snel nadat AI opkwam, besloot de HvA-opleiding Human Resource Management om AI te omarmen. Het was volgens docenten Eva Kunst en Renske van Geffen niet de vraag of maar hoe ze met AI in het HRM-onderwijs aan de slag zouden gaan. De opleiding stelde een visie op. AI is nu in het hele HRM-curriculum geïntegreerd en toetsen zijn zo nodig aangepast. Hoe pakte de opleiding dit aan?
A new generation of artificial intelligence systems—so-called “AI co-scientists”—is emerging. These systems do not merely summarize existing research; they generate novel hypotheses, simulate experiments, and propose new directions for science. In biomedical use cases, such systems have already matched or surpassed human experts in idea generation and even mirrored years of experimental insight within days.
But such performance hinges on one critical factor: access to structured, machine-readable research information. Not just publications and data, but metadata about everything that constitutes our scientific system—researchers, projects, grants, organizations, software, equipment, samples, patents, educational output, and societal impact.
In short: to realize the potential of AI in science, we must treat open and FAIR metadata about all research entities as a national strategic asset.
“Je kunt niet vrij zijn als je niet zelfstandig kunt denken”, zegt docent Vincent Hernot. Nu studenten AI kunnen gebruiken voor het schrijven van essays en veel informatie tot ons komt via social media, is kritisch denken belangrijker dan ooit. Daarom ontwikkelt Vincent met een Comenius Teaching Fellow beurs een module kritische vaardigheden voor de hbo-master eerstegraads lerarenopleiding. Hoe geeft hij dit vorm?
Eind 2024 publiceerde Npuls de visie ‘AI en kansengelijkheid’. De belangrijkste boodschap van de visie: als we niets doen, neemt kansengelijkheid voor studenten door AI eerder af dan toe. Er is dus werk aan de winkel. In deze blogserie nemen we je mee in de manier waarop AI kan bijdragen aan eerlijke kansen in het onderwijs. En ook hoe onderwijsinstellingen AI kunnen gebruiken om studenten beter te begrijpen en te ondersteunen. Met aandacht voor de risico’s en praktische stappen voor instellingen om AI op een zorgvuldige en ethische manier toe te passen. Dit is deel 1 in de serie.
Vijf minuten. Dat is alles wat je krijgt bij een lightning talk. En toch wilde ik daarin samenvatten waar ik elke dag aan werk: publieke digitale infrastructuur voor het onderwijs.
Het bleek moeilijker dan ik dacht. De eerste keer dat ik mijn voorstel indiende, werd het afgewezen. Een paar weken later viel een collega uit, en ineens stond ik alsnog op het programma. En toen begon het pas echt: slides maken (vier dagen van tevoren), structuur bedenken, zinnen aanscherpen. Oefenen. Herhalen.
Het winnende idee van de Hackaton ‘AI in het Onderwijs’ was dit jaar de reflectiechatbot ‘Holli’. Deze AI-gestuurde reflectietool helpt studenten om hun reflectievaardigheden te verdiepen, vertelt Klaas-Jan Lammers, pabo-docent en onderzoeker bij Hogeschool Inholland. Hij zat in het team dat ‘Holli’ ontwikkelde. Waarom hebben pabo-studenten Holli nodig en hoe werkt Holli?