ma 15 dec 2025 15:00 – 16:30
Twee jaar lang heeft het Npuls Best & Worst Practices in Learning Analytics team informatie en verhalen verzameld over wat learning analytics helpt slagen en wat het juist tegenhoudt. Nu het project zijn finale bereikt, willen we graag de hoogtepunten met jullie delen in ons afsluitende webinar.
In de tweede blog in deze serie vergeleken we de mogelijke positieve of negatieve effecten van studiedata en AI op kansengelijkheid. Dit derde en laatste deel geeft onderwijsinstellingen een praktische handreiking om AI zo in te zetten dat ze gelijke kansen bevorderen en negatieve effecten tegengaan. Een aanpak die nu getest wordt door docenten van drie bacheloropleidingen van De Haagse Hogeschool.
Samenwerken zonder afhankelijk te zijn van big tech? Dat kan met Nextcloud, het open source alternatief voor de bekende cloud-, samenwerkings- en officeplatformen. Met onze nieuwe blogreeks over digitale gemeenschapsgoederen laten we zien hoe deze initiatieven werken en hoe we de drempels kunnen verlagen om mee te doen, door kennis toegankelijk te maken en ondersteuning te versterken. We delen iedere blog op in twee delen waarin we opzoek gaan naar de eerste vraag: "Wat en Waarom?" en voor de lezers die er ook praktisch mee aan de slag  willen gaan daarbij ook vraag twee: "Hoe doe je dat?". Aflevering één: Nextcloud en AI.
Dit blog maakt deel uit van een serie met als doel het stimuleren, ontwikkelen en succesvol gebruik van digitale gemeenschapsgoederen en wordt ondersteund door het SIDN-Fonds en het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Vandaag publiceert het DCC-PO het position statement “Digitale soevereiniteit en publieke waarden in praktijkgericht onderzoek”. Met digitale soevereiniteit wordt hier bedoeld: 
Het beschikken over zeggenschap, invloed, regie, keuzevrijheid en de benodigde innovatiekracht binnen de digitale omgeving.
In dit document doen zij een nadrukkelijke oproep aan hogescholen om de regie over hun digitale onderzoeksomgeving terug te pakken. Digitale soevereiniteit is geen abstract begrip, maar raakt direct aan de toegankelijkheid, betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van praktijkgericht onderzoek.
De race in generatieve AI heeft zich inmiddels verplaatst van afbeeldingen naar video: Sora 2 is gelanceerd. Volgens kenners is dit een doorbraak in text-to-video. Wat betekent dit voor het maken van educatieve video?
When people say "make data FAIR" I wonder whether they mean doing extra paperwork after the fact, or changing how data are created so they’re FAIR from the start — #bornFAIR. Ideally, adding metadata should feel like a tiny, natural part of researchers’ normal workflows and should give them immediate benefits. We should be thinking about FAIR across the whole organization, not just at the end, making it much easier to work with and implement. I have a number of potential ideas that can make the FAIR process better for researchers and research-support and I would like to share them here and invite anyone to comment or reach out to see if we can collaborate.
Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. Dit is deel 29 in de reeks.
English follows Dutch
The Npuls Best and Worst Practices Learning Analytics team is hoping for your continued feedback in the 2025 Learning Analytics Survey.  Please take a moment to complete this seven-minute survey and help us map the evolution of Learning Analytics in the Dutch tertiary education domain. You can do so in English or in Dutch. Your input is much needed to provide an overview.
In dit artikel deel ik een aantal websites waar ik niet meer zonder in mijn werk op privacy- en securitygebied. Maar welke gebruik jij? Vul je aan in een reactie onder het artikel?
Na zeven jaar neemt Roeland Reijers, Chief Information Security Officer (CISO) van de UvA en de HvA, afscheid. Als CISO was hij verantwoordelijk voor het bewaken van de digitale veiligheid van de instellingen. Een mooi moment om hem een paar keuzes voor te leggen. Over storytelling, goede koffie, nieuwe wetgeving en het belang van een exitstrategie.