Ben jij een Blended Learning-expert, werkzaam binnen een (mbo, hbo of wo) onderwijsinstelling in Nederland en sta jij te springen om onderwijscollega’s te informeren, inspireren en professionaliseren door kennis op dit thema te vinden, te delen en verder te ontwikkelen? Dan zoeken we jou! Op dit moment zijn we vooral op zoek naar versterking vanuit het mbo en wo om onze vertegenwoordiging vanuit deze sectoren te vergroten.
De inzet van Learning Analytics, AI-tools en EdTech groeit snel in het onderwijs. Maar hoe weet je of deze technologieën daadwerkelijk bijdragen aan beter onderwijs? En hoe zorg je ervoor dat je ze verantwoord en evidence-informed implementeert?
Tijdens deze themaochtend van de Special Interest Group Learning Analytics (SIG LA) staat de evaluatie van EdTech en Learning Analytics centraal. Je krijgt inzicht in:
waarom evalueren van deze tools essentieel is,
hoe je dat gestructureerd aanpakt,
én hoe je je eigen praktijk kunt spiegelen aan voorbeelden uit het veld.
“Bij portfolio examineren en lerend kwalificeren kunnen studenten meer van zichzelf laten zien. Dat vind ik betekenisvoller dan een gewone toets”, zegt Liza Voorn. Zij is sinds 2023 beleidsadviseur examinering bij het ROC van Flevoland en sinds kort lid van het Kernteam Digitaal Toetsen en Ontwikkelen. Waarom zet ze zich in voor examineren in het mbo en wat speelt daar zoal?
Iedereen die onderwijs ontwikkelt, wil op enig moment graag weten of het goed is, of het wérkt. Hoe kun je dat meten? Judith Herrewijn en haar collega’s van Avans Hogeschool bogen zich over deze vraag en zo ontstond de BlendBarometer: “We ontwikkelen binnen Avans al vele jaren blended learning, maar hoe weten we of het goed is, en of de blend de juiste is?”
Hoe houden we zelf zeggenschap over onze software? Boris van Hoytema, open source policy officer bij het ministerie BZK, en Wladimir Mufty, programmanager Publieke Waarden bij SURF, hebben daar een concreet antwoord op.
Lees het gehele artikel op: OpenSourceWerken.nl
Generative AI is increasingly intertwined with Learning Analytics, enhancing content creation and grading. However, its implementation requires best practices and methodology to optimise and safeguard online educational experiences. LAK25 research highlights the importance of AI literacy, multimodal content generation, and ethical considerations like explainable AI and differential privacy in building trustworthy platforms.
Resilience and sovereignty are the keywords for the Dutch Repository Federation’s proposal for the OSNL Open Infrastructure call. Last week we sent in our proposal, the pre-proposal of which was endorsed by all university rectors. DURF hopes to get funded so the work can start, as the need for our work becomes clearer by the day.
De rectoren van de Nederlandse universiteiten waarschuwden al in 2019 in de Volkskrant: Nederlandse onderwijsinstellingen zijn te afhankelijk van (big) techbedrijven. Ze vonden het tijd een grens te trekken. De Universiteit Utrecht (UU) pakte de handschoen op. In de aanbesteding voor een nieuw Learning Management System (LMS) maakte de UU ‘publieke waarden’ een apart gunningscriterium. Hoe pakte de UU dat aan? En wat kunnen andere onderwijsinstellingen hiervan leren?
We are investigating how students are using tools like ChatGPT and GitHub Copilot to support their learning in programming courses. To gain a broad and accurate understanding, we’re looking to reach students across all levels of education—HAVO/VWO, HBO, and WO.
Veel studenten uit het mbo, hbo en wo ervaren stress, worstelen met eenzaamheid of met mentale problemen. Soms kampen ze ook met financiele problemen. Kunnen technologische hulpmiddelen ons helpen om dit tijdig te signaleren en om hulp te bieden? In het Vraagbaak-webinar op 28 maart 2025 lieten onze sprekers apps, modules en een een interactieve 360-graden beleving bij een tentoonstelling zien. Je kunt nu het webinar terugkijken en het artikel over de online module De Checkers lezen.