Ga naar 'Home'

Artikelen

2125 artikelen

  1. SURF verhuist netwerkhart van private partij naar eigen coöperatie

    SURF verplaatst een belangrijk deel van zijn netwerk van een commercieel datacenter naar het datacentrum van Nikhef, een van onze coöperatieleden en wetenschappelijke partners. De verhuizing past in ons streven naar meer onafhankelijkheid, duurzaamheid en samenwerking binnen de coöperatie.

  2. Digital sovereignty, autonomy, and public values: what exactly do we mean?

    🔗 Go to 🇳🇱 Dutch versionAt SURF, we often use terms like digital sovereignty, public values, and autonomy. These are frequently mentioned in the same breath, but they don't always mean the same thing. Still, the aim here is not to engage in a semantic debate. Greater clarity, however, can help make the conversation more constructive. I’m regularly asked which term fits which goal, and what exactly we mean by them. In this blog, I’ll explain the differences, how others use these terms, and why at SURF we increasingly talk about digital sovereignty and values, such as autonomy, especially in light of geopolitical tensions and dependence on big tech. It’s one perspective, certainly not the only or absolute truth, and without giving too much away: it’s a bit about words, but mostly about actions!

  3. Digitale soevereiniteit, autonomie en publieke waarden: wat bedoelen we precies?

    🔗 Go to 🇬🇧 English versionBinnen SURF gebruiken we vaak begrippen als digitale soevereiniteit, publieke waarden en autonomie. Ze worden geregeld in één adem genoemd, maar betekenen niet altijd hetzelfde. Toch is het niet de bedoeling hier een semantische discussie van te maken. Meer duidelijkheid helpt wel om het gesprek erover constructiever te voeren.Ik krijg dan ook regelmatig de vraag welk begrip past bij welk doel, en wat we er precies mee bedoelen. In dit blog leg ik het verschil uit, hoe anderen deze termen gebruiken, en waarom wij bij SURF steeds vaker spreken over digitale soevereiniteit en waarden zoals autonomie, zeker in het licht van de geopolitieke spanningen en de afhankelijkheid van big tech. Het is een perspectief, en zeker niet de enige of absolute waarheid, en zonder al te veel te verklappen: het gaat een beetje om woorden, maar vooral om daden!

  4. Open Research Information program 2025-2030 published!

    SURF has officially released the Open Research Information (ORI) Program 2025-2030, marking a significant milestone in the Netherlands' journey toward open research information. This program aims to fulfill the goal set by the SURF Members' Council: "All information about Dutch publicly funded research and its results are openly available and reusable." The program represents a coordinated effort across the Dutch research ecosystem to transition from dependence on closed commercial platforms to a federated, open infrastructure that upholds core academic values.

  5. Naslagwerk: gratis materialen om cyberveiligheid en privacy onder de aandacht te brengen

    Leidinggevenden hebben een voorbeeldrol voor cyberveilig en privacybewust gedrag. Uit de awareness meting 2024 blijkt dat dit een aandachtspunt is. Daarom zijn er nieuwe materialen toegevoegd aan de CSY toolkit  voor deze doelgroep. Maar wat kunnen leidinggevenden doen als zij zelf aan de slag willen met hun team op dit onderwerp? In dit artikel geven we tien voorbeelden van vrij beschikbare materialen die je zelfstandig in kunt zetten om de awareness te verhogen. Help mee om dit overzicht uit te breiden tot een naslagwerk!

  6. Impact van de CyberBeveiligingswet (NIS2-richtlijn) op SURFcumulus afnemers

    Eind april stuurde de Minister een brief naar de kamer, waarbij hij een aanwijzing geeft aan hbo- en universitaire instellingen. Zij moeten gaan voldoen aan de NIS2-richtlijn. Het is belangrijk dat instellingen zich voorbereiden op deze richtlijnen.  De richtlijn heeft impact op diensten die worden afgenomen via SURFcumulus. Deze blog gaat specifiek over de impact op publieke clouddiensten zoals Azure, AWS en Google Cloud waarbij de afnemer in verregaande mate beheer voert over zaken als compute, storage en networking. SaaS-diensten als Microsoft 365, LMS-en, Studenteninformatiesystemen e.d. worden in deze blog buiten beschouwing gelaten. In deze blog omschrijven we kort wat deze impact is en hoe SURFcumulus instellingen kan ondersteunen bij het voldoen aan de eisen van de Cbw (Cyberbeveiligingswet).

  7. Scaling Up, Spreading, eduroam, Guts and Digital Sovereignty

    Dutch versionWith the risk of tiring people out about digital sovereignty (read: control, governance, freedom of choice, direction, and innovative power), eduroam is for me the proof that technology must be values-driven from the design stage 🎯.In this little blog post, a post based on a LinkedIn post in the series "Digital Tuesday" in which every Tuesday in that community an apparently “normal” digital service or tool is highlighted, and how, if, and why it is interesting to use and strategically important to offer (URL shortener, file transfer)! With this blog post, there are enough characters and letters left to also share it on the Mastodon community, a community that has taken a pioneering role precisely on the theme of digital sovereignty ❤️🐘!

  8. Opschalen, Spreiden, eduroam, Lef en Digitale Soevereiniteit

    English versionMet het gevaar mensen te vermoeien over digitale soevereiniteit (lees: zeggenschap, regie, keuzevrijheid, sturing en innovatiekracht), is eduroam is voor mij hét bewijs dat technologie vanaf het ontwerp waarden-gedreven moet zijn 🎯.In dit blogje een post gebaseerd op een LinkedIn post in de serie "De Digitale Dinsdag" waarin er iedere dinsdag in die community een ogenschijnlijke "normale" digitale dienst of tool wordt toegelicht en hoe, of en waarom deze interessant is on te gebruiken en strategisch van belang is om aan te bieden (url shortner, bestanden versturen)! Met deze blogpost zijn er genoeg karakters en letters over om deze ook op de Mastodon community te delen, een community die juist op het thema digitale soevereiniteit een voortrekkersro heeft ❤️🐘!

  9. Verslag Webinar Team Based Leren: ‘Docenten geven hun werkgeluk nu een 9,3’

    Stel je voor: een opleiding zonder lessen, zonder tentamens en zonder cijfers...! Werkt dat echt? Jazeker! In het Vraagbaak-webinar over Team Based Leren vertelde opleidingsmanager Gert van Hardeveld over de opleiding Open ICT. Deze opleiding startte in 2019 bij de Hogeschool Utrecht (HU) en is een succes. De uitval is gedaald, de studententevredenheid hoog, en docenten geven hun werkgeluk een 9,3! Hoe is de opleiding opgezet?

  10. “Door de tool Perusall zie ik voor de les al wat studenten het interessantst en lastigst vinden”

    Als UvA-docent Esther Quaedackers een favoriete onderwijstool ‘moet kiezen’ dan is dat Perusall. Met Perusall kun je studenten collectief lesmateriaal laten annoteren voorafgaand aan je les, legt ze uit. “Studenten komen zo beter voorbereid naar de les. Bovendien krijg ik als docent snel een beeld van wat studenten interessant én moeilijk vinden. Op basis daarvan ontwerp ik mijn lessen.”