Ga naar 'Home'

Artikelen

560 artikelen

  1. Online onderwijs is een vak apart

    Maandag 25 mei organiseerden het ComeniusNetwerk en het ISO in samenwerking met SURF, OCW en het Versnellingsplan de Reflection Rooms digitalisering van het hoger onderwijs post-coronacrisis. Docenten, studenten, onderwijsvernieuwers en beleidsmedewerkers uit het hoger onderwijs spraken online over de winsten en valkuilen van de digitale transformatie.
    Foto deelnemers videoconferentie reflection rooms en minister
  2. Terugblik Online proctoring 15 mei

    Op 15 mei organiseerde de SIG Digitaal toetsen samen met SURF voor de vierde maal een webinar over online proctoring (zie de verslagen van 27 maart, 3 april en 17 april). Vandaag gaven Tilburg University (TiU) ,TU Eindhoven (TU/e), Universtiteit van Amsterdam (UvA), Vrije Universiteit (VU) en Wageningen University & Research (WUR) een update van de stand van zaken rondom online proctoring binnen hun instelling. Vervolgens leidde Sharon Klinkenberg (UvA, voorzitter SIG Digitaal toetsen) en panel discussie met:  Silvester Draaijer (VU), Gerard Folkerts (WUR), Vincent Kalis (TiU) en Ludo van Meeuwen (TU/e). De discussie richtte zich op de volgende thema’s: Authenticatie vs Surveillance Regelgeving en Privacy Communicatie (studenten, docenten, ondersteuners) Proctored inzage in tentamen
    Screenshot openingsslide
  3. Beveiliging van een netwerk: tweefactorauthenticatie met SURFsecureID

    Beveiligen is nooit een kwestie van één actie. Het is een opeenstapeling van maatregelen die ervoor zorgen dat je minder snel het doelwit of het slachtoffer bent van kwaadwillenden. Wat kun je doen als instelling en waarvoor kun je terecht bij SURF? We gaan in deze en de volgende blogs dieper in op enkele belangrijke diensten en tools, zoals Firewall (as a Service), SURFcert, RPKI en het anticiperen op bedreigingen. Deze keer: tweefactorauthenticatie met SURFsecureID. Een eenvoudige manier om de diensten van een instelling nog beter te beveiligen.
    Datacentrum
  4. Herman Miller webinar: The Living Campus for Higher Education, 3 juni 2020

    Herman Miller  organiseert een webinar die interessant kan zijn voor de volgers van de SIG Learning Spaces. Webinar The Living Campus for Higher EDucation wordt op woensdag 3 juni georganiseerd op 2 tijdstippen: voor NL om 12 uur en om 15 uur.  Herman Miller was een van de bedrijven die deelnamen aan de SURF Challenge day in maart die gecanceld werd vanwege de corona. Zij zouden een bijdrage verzorgen voor de  Challenge 2 (Persoonlijke, fysieke en technologierijke leeromgeving). 
    Herman Miller webinar Living Campus
  5. eStudybooks webinar: hoe verder met commercieel digitaal leermateriaal

    Begin dit jaar is het Evaluatierapport eStudybooks gepubliceerd waarin verslag is gedaan van ruim acht jaar experimenteren op het gebied van commercieel digitaal leermateriaal. Tijdens een webinar op 14 mei j.l. zijn de geleerde lessen  gepresenteerd en is het speelveld van het aanbod en gebruik van commercieel digitaal leermateriaal verkend: Hoe kijken we nu, in tijden van online onderwijs, aan tegen commercieel digitaal leermateriaal? Welke knelpunten worden er ervaren in het aanbod en gebruik? En hoe kunnen we (zelf, dan wel in gezamenlijkheid) verder met de aanbevelingen uit het rapport? 
    Webinar eStudybooks
  6. Een bult energie door je beeldscherm

    Soms heb je van die videobelafspraken waarbij de energie door je beeldscherm knalt. Zo ook deze week, toen ik de genomineerden van de Lector van het Jaar verkiezing 2020 mocht ontmoeten. Wat een passie voor hun vak, wat een liefde voor het onderzoek en wat een enthousiasme om het onderwijs continu te innoveren. In het webinar op donderdag 28 mei dat SURF in samenwerking met ISO en ScienceGuide organiseert kun jij dit ook ervaren. Over het webinar In dat webinar geven de drie genomineerde lectoren een korte presentatie van hun onderzoek en vertellen ze hoe ze daarmee het onderwijs innoveren. Nurhan Abujidi van Zuyd Hogeschool neemt je mee in haar onderzoek naar Smart Urban Redesign, waar ze bijzondere multidisciplinaire projecten opzet op het gebied van leefbaarheid, kwaliteit van leven en welzijn in de bebouwde omgeving . Johan Versendaal onderzoekt binnen zijn lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren aan de HU op welke wijze (aankomende) professionals betekenisvolle digitale innovaties kunnen vormgeven en hoe ze de daarvoor benodigde digitale en ethische competenties kunnen ontwikkelen. Colette Cuijpers deelt haar ervaringen als lector Recht & Digitale Technologie aan de Juridische Hogeschool van Avans & Fontys, waar haar doel is om het juridische domein en toekomstige juristen klaar te stomen voor de gedigitaliseerde maatschappij. De lectoren delen vanuit hun eigen ervaring concrete tips die eenieder direct kan toepassen in de eigen context. Gedurende het webinar is er ook ruimte om de lectoren vragen te stellen. Aan het einde van de bijeenkomst wordt de winnaar op feestelijke wijze bekend gemaakt. Waarom deze verkiezing? Al jaren organiseren ISO en ScienceGuide de Lector van het Jaar verkiezing om het praktijkgericht onderzoek in het zonnetje te zetten. De taak van lectoren in het hbo is drieledig: kennisontwikkeling, verbinding met de beroepspraktijk en doorwerking in het onderwijs. In deze editie van de Lector van het Jaar verkiezing ligt de nadruk op die laatste taak. Een lector kan een cruciale rol spelen in het onderzoeken van nieuwe onderwijsontwikkelingen en het implementeren van nieuwe inzichten in datzelfde onderwijs. Als ICT-coöperatie van het onderwijs en onderzoek is SURF dagelijks bezig met onderwijsinnovatie en daarom zijn wij in 2020 de partner van de verkiezing. Kijk mee! Dus wil jij het ook het enthousiasme van je beeldscherm zien spatten, kennis maken met deze drie toplectoren en inspiratie ontvangen op het gebied van onderwijsinnovatie? Kijk dan 28 mei 2020 van 11 tot 12 mee met het voor iedereen toegankelijke webinar: ‘Lector van het Jaar verkiezing Onderwijsinnovatie’ (voor iedereen toegankelijk).
    Energie
  7. Podcastserie start met gesprekken over learning spaces

    Bart's Perfecte Plek is een nieuwe podcastserie over huisvesting. In drie eerste afleveringen gaat maker Bart Meijer in gesprek over learning spaces.   Aflevering 1: In gesprek met Sabine Uijl, onderwijsdirecteur bij de Universiteit Utrecht Aflevering 2: In gesprek met Krijno van Vugt, Rokus van den Akker en Myrthe Maris van M3V. Aflevering 3: In gesprek met Jasper van Winden, projectmanager Future Learning Spaces bij de Universiteit Utrecht.  Beluister de podcast op Buzzsprout, Spotify, Apple Podcasts, of Stitcher.
    Logo Barts Perfecte Plek
  8. Terugblik: Wat doet online onderwijs met de zelfregulatie van de student?

    Door online onderwijs neemt de eigen verantwoordelijkheid van studenten voor hun eigen leerproces toe. Zelfregulatie is nu daarom  extra belangrijk. Wat weten we over zelfregulatie  en hoe kunnen we dit inzetten om studenten te helpen? In dit webinar hebben we vier sprekers die je meenemen in de theorie en praktische werkvormen en tips geven over hoe je als docent studenten kunt ondersteunen bij zelfregulatie. 
    Voorpagina webinar zelfregulatie
  9. International Student Workshop on Design Thinking in Time of Corona

    From 5 to 7 May 2020 an International Student Workshop on Design Thinking, organized by the Erasmus+ project DT.Uni, took place. This international workshop was first planned as a 4 day event in Lublin (Poland) from April 21-24. Due to the Corona crisis this was not possible and as a result the workshop was organized online. The online workshop succeeded in keeping the interactive character that characterizes a design thinking approach. The students developed competences, such as improving their capacity to solve complex problems, adaptation to rapidly changing circumstances, critical thinking, flexibility, ‘learning to learn’, teamwork, and creativity. The goal of this workshop was for each team to develop a unique design vision or point-of-view to a complex (wicked) problem, and thus to frame it in an innovative way. The workshop was given in Zoom, using the main room for explanations about the tasks, the presentation of groups and the final reflection. The breakout rooms were used by the groups to work on their tasks. Miro (miro.com), an online collaborative whiteboard platform, was used on which each group had its own collaboration board showing all the time the 8 workshop tasks to complete. The participants were organized in small internationally mixed groups of 3 to 4 students. Although students did not know each other before, the online collaboration in groups was fully achieved. The online workshop had 33 participants from 7 European countries. More: https://communities.surf.nl/files/Artikel/download/InternationalStudentWorkshopDesignThinkingInTimeOfCorona.pdf
    Group work
  10. Full text search voor het zoekportaal open leermaterialen

    In de vorige blogpost over dit onderwerp las je al over de projecten die we bij SURF doen om het zoeken in open leermaterialen makkelijker te maken, zodat je sneller de materialen vindt die je kunt gebruiken voor je eigen onderwijs. Daar kondigden we ook full text search aan als methode om dat te bereiken. Inmiddels hebben we op dat gebied een uitgebreide verkenning gedaan, die we eind 2019 hebben afgerond. Welke resultaten liet die verkenning zien? Is full text search goed genoeg voor het zoekportaal open leermaterialen dat we bij SURF aan het ontwikkelen zijn?
    Hooiberg