Ga naar 'Home'

Artikelen

1914 artikelen

  1. XR-dag: Ontwerpen van immersieve ervaringen

    Onderwijsinstellingen zijn vollop bezig met XR, dit konden we zien op de XR dag begin juli. Zo vertelde een Fontysdelegatie over de verschillende taken van de ontwerper als verbinder tussen onderwijs en XR-technieken. Ging Elise de Ron van de Hogeschool Rotterdam in op het prototypen van immersieve ervaringen en hoe het is om te ontwerpen voor een immersive space. Ook namen we een kijkje bij de buren waar ze een Vlaams Actieplan hebben op XR. 

  2. AI en toetsen: check je toetsen met de 'Toolkit AI in je toetsontwerp’

    Door de komst van ChatGPT vragen veel opleidingen en docenten zich af: toetsen we nog wel op de juiste manier? En: hoe kunnen we kwalitatief goed blijven toetsen? Onderwijsadviseurs toetsing Joyce den Heijer en Frank van Nispen van de Haagse Hogeschool (HHs) ontwikkelden de toolkit ‘AI in je toetsontwerp’. Deze helpt - als nodig – bij het aanpassen van toetsprogramma’s en toetsen. Wat biedt de toolkit en hoe gebruik je die?

  3. Praktijkverhalen en materialen voor open en online onderwijs op nieuwe website

    Ben jij op zoek naar inspiratie en tools om jouw onderwijs te innoveren? Op de website ‘openonlineonderwijs.surf.nl’ vind je kennis en materialen voor (open) leermaterialen en online/blended onderwijs om jouw onderwijs te verrijken.

  4. Kunnen chatbots studenten en docenten helpen bij leren en doceren?

    Kun je chatbots al verantwoord inzetten in het onderwijs? Silvester Draaijer, programmamanager van VU Education Lab, experimenteert met AI tutorbots en AI prompts voor onderwijsontwerp. Hij is enthousiast over de eerste resultaten. ‘De op leren gerichte chatbots zijn gemaakt met ‘Retrieval-Augmented Generation’, waardoor ze minder hallucineren.’

  5. 10 modellen voor blended onderwijsontwerp, spaar ze allemaal! Deel 11 (toegift)

    Wil je aan de slag met onderwijsontwerp, maar zie je door de bomen het blended bos niet meer? Je bent niet de enige. Er zijn tientallen modellen voor blended onderwijsontwerp. Allemaal weer net anders, maar met hetzelfde doel: goed doordacht blended onderwijs ontwikkelen. Deze keer een toegift op de reeks: de Toolkit Onderwijsontwerp verbeteren van Hogeschool InHolland.

  6. Responsible Tech Community Meetup: Wrapping Up

    We recently hosted a Responsible Tech event featuring a world cafe-style activity aimed at enhancing communication of responsible tech values within organisations and institutions.

  7. Waarom je onderwijs wilt geven in een immersive room

    Immersive rooms zijn in opkomst in het onderwijs. Door realistische omgevingen en scenario's na te bootsen, kunnen studenten op een veilige en gecontroleerde manier leren en experimenteren. Dit opent nieuwe mogelijkheden voor het onderwijs, van het simuleren van complexe beroepsomgevingen tot het stimuleren van samenwerking en reflectie. In dit blog bespreken we de kracht van immersive rooms en waarom ze een waardevolle toevoeging kunnen zijn in jouw onderwijs.

  8. PEP-meter: tool voor studenten met pijn en vermoeidheid

    De PEP-meter is een hulpmiddel voor studenten die last hebben van chronische pijn en energieproblemen. Deze problemen kunnen het lastig maken om goed te studeren. In dit artikel leggen we uit wat de PEP-meter is, hoe het werkt, en waarom het zo handig is voor zowel studenten als onderwijsbegeleiders.

  9. Tips en tools van de HAN | Toolkit van de maand 

    Zoek je activerende werkvormen of online onderwijstools om je onderwijs blended vorm te geven? De Vraagbaak presenteert elke maand een toolkit voor blended en online onderwijs.  Deze maand is dat de website en toolkit Onderwijsondersteuning van HAN University of Applied Sciences.  

  10. Open Indicators used in the "Balans van de Wetenschap 2024" Report?

    A few days ago, the much-anticipated Balans van de Wetenschap 2024 was released by the Rathenau Instituut. This comprehensive report offers an in-depth analysis of the state of science in the Netherlands, focusing on the progress towards the ambitions outlined in the Wetenschapsvisie 2025. As the scientific community continues to evolve, understanding the metrics by which we measure progress becomes increasingly critical. This report emphasizes the importance of these measurements through three key themes: a healthy and strong foundation, increasing societal impact, and providing space for diverse talent.  Rathenau Instituut (2024). Balans van de wetenschap 2024. Den Haag (auteurs: R. van der Lee, I. Huffnagel, L. Koens, A. Vennekens et al.) This report highlights the importance of comprehensive and transparent data. It makes the movement towards Open Research Information only more relevant. The ORI community can play a crucial role in supporting informed decision-making in science policy. By embracing a broader array of indicators and ensuring their accessibility, we can contribute to a more robust and impactful scientific landscape.