Sinds 2021 heeft het VISTA college een practoraat Digitale Pedagogiek en Didaktiek. Practor Inne Vandyck onderzoekt samen met docent-onderzoekers wat wel en niet werkt bij het inzetten van technologie in het mbo-onderwijs. Zo werkt VISTA evidence informed aan “toponderwijs voor morgen”. Vandyck vertelt wat het practoraat onderzoekt en wat dat oplevert. Op 6 februari presenteert het practoraat de eerste inzichten uit het onderzoek op een symposium.
De AI Maturity in Education Scan (AIMES) is ontworpen om de AI-vaardigheden van docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuurders verder te versterken.
Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. Dit is deel 24 in de reeks.
English follows Dutch
Het Deltion College is een van de zes instellingen die voor het Erasmus+-project Game On - Level Up een virtuele educatieve game ontwikkelt. Met de game van Deltion oefenen studenten Travel, Leisure & Hospitality gespreksvaardigheden om zich voor te bereiden op hun stage. Dit vergroot hun betrokkenheid en motivatie, vertelt Diane Smits, projectleider en adviseur onderwijsinnovatie.
De TU Delft heeft een online zaalcatalogus in gebruik zodat docenten vooraf het college kunnen inzien hoe een onderwijszaal is ingedeeld en welke faciliteiten daarin beschikbaar zijn. De opzet van deze applicatie werd onder andere ingegeven door een docent die in 2014 was ingeroosterd in een niet-bij-de-werkvorm-passende onderwijsruimte, zie [Column] Baalzaal.
“Xerte kan heel veel. En het fijne is dat je als gebruiker invloed hebt op de functionaliteiten omdat het open source software is. Er bestaat ook een levendige Xerte-community waarin iedereen graag kennis deelt en elkaar helpt.” Aan het woord is Corine Martens-Martens, adviseur onderwijsontwikkeling bij het Deltion College. Zij vertelt over de voordelen van de tool Xerte.
De Nederlandse geneeskundeopleidingen delen al ruim vijftien jaar hun leermaterialen via medischonderwijs.nl. Dit platform levert veel op, maar volgens Mathijs Doets, adviseur e-learning bij het Erasmus MC, is er ruimte voor verbetering. Hij vertelt wat er nodig is om ervoor te zorgen dat arts-docenten meer open leermaterialen gaan maken én gebruiken. Een van de plannen is om voor de collectie Virtuele Patiënten actiever te gaan werken met peer review en een kwaliteitsstempel.
Studenten vinden studieopdrachten vaak saai, omdat ze onvoldoende aansluiten bij hun belevingswereld. Daarom stelden docenten Sander de Groot en Martijn Brouwer zich ten doel “een robot te bouwen die alle opdrachten leuk maakt, zodat studenten actief meedoen”. De GPT Chatbot ‘Taskmaster’ die opdrachten personaliseert is het resultaat.