XR, dat Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR) omvat, biedt mogelijkheden voor het bevorderen van inclusief onderwijs. Studenten met een functiebeperking of chronische ziekte* kunnen hier aanzienlijk van profiteren.
Maak jij je zorgen om de toenemende berichten over CEO fraude bij gemeenten? Wil jij je medewerkers informeren en bewust maken van deze vorm van oplichting, maar heb je geen tijd of budget om een campagne op te zetten? Met de CSY toolkit zet je in een mum van tijd een gratis awareness campagne op. In dit artikel vind je alle informatie die je nodig hebt om een campagne te maken.
In this blog, I discuss AI within Europe from the perspective of impacting Vocational training.
The Economic impact of the use of AI within Europe is enormously significant, by 2030 for the North of Europe AI is estimated to impact to the tune of approximately 10% of GDP (1.8 trillion dollars) and 11.5% of Southern of GDP (0.7 trillion dollars).
Compared to America and China Europe is lagging with the combination of both by 2030 accounting for 70% of the global Economic impact (10.7 trillion dollars).
Twintig jaar geleden al begonnen de eerste universiteiten en hogescholen met het delen van hun onderwijsmaterialen als Open Educational Resources (OER). Inmiddels is Open Education een belangrijk begrip in onderwijsland. Er zijn de laatste jaren steeds meer mogelijkheden gekomen om onderwijs en leermaterialen met elkaar te delen en het aanbod van digitale leermaterialen is mede door de coronapandemie bovendien enorm toegenomen. Toch is gebruik en hergebruik van open leermaterialen nog geen gemeengoed. In deze driedelige serie lees je daarom meer over het nut van open leermaterialen, de kracht van vakcommunity’s, hergebruik van open leermaterialen en de kansen van open pedagogy.
In a rapidly evolving world, artificial intelligence emerges as a transformative force in various research domains. While its potential is undeniable, the challenges it presents can't be overlooked. In a short survey we aimed to gauge the current state of the responsible application of AI in research. Preliminary findings indicate that promising steps are being made, but that significant gaps remain in institutional guidance and support, as well as in the practical implementation of responsible AI practices.
Veel hoger onderwijsinstellingen kampen met langstudeerders; studenten die meer dan een jaar studieachterstand hebben. Dit heeft verschillende oorzaken, bijvoorbeeld de combinatie van studeren met werk, zorg voor een naaste of het hebben van een functiebeperking of ondersteuningsvraag. In dit artikel gaan we verder in op de oorzaken en geven we handreikingen voor de aanpak op langstudeerders. Zo zijn er goede ervaringen opgedaan met een online afstudeerdcafé.
Kijk op onderwijsinnovatie | dr. ir. Gillian N. Saunders-Smits
Op welke manier helpt digitalisering bij het innoveren van het onderwijs? En hoe zal het hoger onderwijs veranderen door alle (nieuwe) mogelijkheden? Wij vroegen het aan Gillian Saunders, docent aan de faculteit Mechanical Engineering van de TU Delft. “Docenten durven meer te experimenteren als er goede ondersteuning is.”
Werk jij mee aan een onderzoek van SURF om de rol van onderwijskundige ICT-professionals bij het gebruik van open leermaterialen te verkennen? De focus ligt hierbij niet op de docent, maar juist de mensen die de docent ondersteunen bij het (vorm)geven van onderwijs in mbo-, hbo- en wo-instellingen.
English version below
Dit is het 5e webinar in de negendelige reeks over Flexibilisering: “weten we al wat studenten willen?” In deze reeks gaan we dieper in op de impact van flexibilisering op onderwijs vanuit onderwijskundig en organisatorisch perspectief. Tijdens dit webinar ontdek je meer over het thema Leven Lang Ontwikkelen (LLO), het implementeren van flexibel (deeltijd) onderwijs en de daarbij horende keuzemogelijkheden van studenten.