Ben je bezig met onderwijsontwikkeling en zoek je inspiratie over blended learning? Je bent van harte welkom op de Blended learning gameday op donderdag 30 oktober 13.00-15.00 bij SURF in Utrecht. Op een activerende manier maak je kennis met alle facetten van blended learning en je ontmoet collega’s die met dezelfde vraagstukken worstelen. Ben je erbij?
Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. Dit is deel 29 in de reeks.
English follows Dutch
The Npuls Best and Worst Practices Learning Analytics team is hoping for your continued feedback in the 2025 Learning Analytics Survey. Please take a moment to complete this seven-minute survey and help us map the evolution of Learning Analytics in the Dutch tertiary education domain. You can do so in English or in Dutch. Your input is much needed to provide an overview.
In dit artikel deel ik een aantal websites waar ik niet meer zonder in mijn werk op privacy- en securitygebied. Maar welke gebruik jij? Vul je aan in een reactie onder het artikel?
Na zeven jaar neemt Roeland Reijers, Chief Information Security Officer (CISO) van de UvA en de HvA, afscheid. Als CISO was hij verantwoordelijk voor het bewaken van de digitale veiligheid van de instellingen. Een mooi moment om hem een paar keuzes voor te leggen. Over storytelling, goede koffie, nieuwe wetgeving en het belang van een exitstrategie.
Save the date en kom met een pitch voor een XR-toepassing voor het onderwijs!
Je kent het wel: onderwijsproblemen waar we allemaal tegenaan lopen, maar die we niet alleen kunnen oplossen. Heb je een idee voor een onderwijsprobleem wat we samen met XR kunnen oplossen meld je dan aan voor onze 1e cocreatie-sessie: woensdag 5 november, 10-13 uur, bij SURF in Utrecht.
Pitch jouw idee We zoeken ideeën voor een generieke game waarvan de inhoud en het niveau niet opleidingsafhankelijk zijn. De game willen we ontwikkelen met diverse partners in het onderwijs (cocreatie). De game moet open en gratis beschikbaar komen voor zowel het MBO als het Hoger Onderwijs, via nieuwe SURF kanalen.
Een deskundige jury vanuit de SIG zal 5 november op basis van jouw pitch beoordelen of jouw idee door mag naar de tweede workshopronde (voorjaar 2026: uitwerken idee tot paperprotoype).
Meld je nu hier aan als je goed idee hebt. Later delen we de criteria waarop de ideeën tijdens de sessie worden beoordeeld, alsmede verdere spelregels. We hebben ruimte voor maximaal 30 deelnemers, dus wees er snel bij!
Van harte welkom! Het bestuur van de SIG Virtuality
In de eerste blog in deze serie stonden we stil bij de vraag waarom het belangrijk is om over AI en kansengelijkheid na te denken. De aanleiding is dat als we niets doen, kansengelijkheid voor studenten door AI eerder af- dan toeneemt. Voordat we verder ingaan op de mogelijke positieve of negatieve effecten van studiedata en AI op kansengelijkheid, is het belangrijk om het begrip ‘kansengelijkheid’, ‘AI’ en ‘studiedata’ eerst uit te leggen.
Hoe maak je de maatschappelijke en ethische impact van AI bespreekbaar in het onderwijs? De educatieve live-action roleplay (edu-larp) ‘The Lifetimer’ laat (technische) studenten zelf de invloed van een technologie beleven.
Op 12 september kwamen wij met een deel van het SIG Learningspaces-team samen op de Erasmus Universiteit Rotterdam om de campus te bekijken en gezamenlijk online de 10th Innovative Learning Spaces Summit bij te wonen.