Ga naar 'Home'

Artikelen

1187 artikelen

  1. Public Spaces conferentie in het teken van publieke waarden

    Dat het thema ‘publieke waarden’ niet alleen binnen de onderwijssector speelt bleek tijdens de Public Spaces conferentie die op 17 en 18 mei gehouden is. Public Spaces (https://publicspaces.net) is een coalitie van verschillende publieke organisaties (zoals publieke omroepen, bibliotheken, musea en onderwijs (SURF)) die samen werken aan oplossingen voor een gemeenschappelijk probleem: voor hun communicatie, informatie en mediacirculatie zijn ze grotendeels afhankelijk van Big Tech bedrijven. Die zijn primair commercieel gedreven en vaak niet vanuit publieke waarden zoals autonomie, menselijkheid en rechtvaardigheid. Die afhankelijkheid schuurt. Publicspaces probeert daar verandering in te brengen. Tijdens de jaarconferentie werden verschillende projecten gepresenteerd om die verandering te bewerkstelligen. De volgende activiteiten met een link naar de educatieve sector zijn ons opgevallen. En die delen we graag met jullie!

  2. Digitaliseringsimpuls Onderwijs: Centers for Teaching & Learning

    In de Digitaliseringsimpuls Onderwijs, het innovatieprogramma waarvoor MBO Raad, Vereniging Hogescholen, Universiteiten van Nederland (voorheen VSNU) en SURF 560 miljoen euro ontvingen uit het Nationaal Groeifonds, en waar mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten zelf nog 43 miljoen euro inkind aan bijdragen, staan lerernden en docenten centraal.

  3. De wetenschap achter blended onderwijs | Deel 3: de effectiviteit van blended learning meten

    Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning, en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar waar haal je de tijd vandaan om die kennis tot je te nemen? Hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. Dit is deel drie in de reeks. English follows Dutch

  4. Evenement vaardigheidsonderwijs met VR en XR 8 juli

    De SIG Virtuality organiseert op 8 juli samen met de werkgroep Digitaal Onderwijs in Praktijkvaardigheden een evenement over het leren van vaardigheden met VR en AR. Het programma is rond en het belooft een leerzame dag te worden met goede voorbeelden en praktische informatie over het ontwikkelen van VR en AR voor vaardigheidsonderwijs. De bijeenkomst is van 10 tot 16  uur bij de Christelijke Hogeschool Ede. Deelname is gratis. Het programma staat hieronder en het is nu mogelijk om je in te schrijven via de inschrijflink

  5. Update Learning Spaces mei 2022

    De wereld is blijvend veranderd door de pandemie. Maar wat zal daarvan blijvend zijn? Online-onderwijs was opeens de norm. Daarna gingen we over op Hybride onderwijs met veel uitdagingen. En hoe ziet de toekomst er uit? Blijven we hybride onderwijs geven omdat studenten die niet naar de campus kunnen gaan dan wel mee kunnen doen? Of is hybride onderwijs te complex en sluiten we dat hoofdstuk af? Wat zeker is, is dat er de afgelopen 2 jaar flink is nagedacht over hoe we hybride onderwijs geven en hoe we de zalen hiervoor goed in kunnen richten. Hoogste tijd om u weer eens een update te geven over activiteiten rond learning spaces in Nederland.

  6. Digitaliseringsimpuls Onderwijs: een nationale kennisinfrastructuur

    In de Digitaliseringsimpuls Onderwijs, het innovatieprogramma waarvoor MBO Raad, Vereniging Hogescholen, UNL en SURF 560 miljoen euro ontvingen uit het Nationaal Groeifonds, draait het vooral om samenwerken. Mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten dragen zelf nog eens 43 miljoen inkind bij. 

  7. Webinar 10 juni | Toetsen op de schop: van afrekenen naar waarderen

    Programmatisch toetsen is hot. Niet zo gek, want het is een prachtig concept waarin toetsen en leren elkaar versterken. Bij programmatisch toetsen worden studenten niet langer beoordeeld op een paar meetmomenten waar veel vanaf hangt. Ze worden beoordeeld op de totale ontwikkeling die ze gedurende de opleiding laten zien. Maar hoe richt je het proces van programmatisch toetsen nou goed in? Datum: vrijdag 10 juni 2022 Tijd: 11.00 – 12.00 uur Meld je nu aan voor dit webinar

  8. Digitaliseringsimpuls onderwijs: transformatiehubs

    De komende 8 jaar is er 603 miljoen euro beschikbaar om te investeren in digitalisering van het onderwijs. 560 miljoen komt van het Nationaal Groeifonds, 43 miljoen investeren mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten inkind. Waar wordt dat geld in geïnvesteerd?

  9. 560 miljoen euro voor de Digitaliseringsimpuls Onderwijs

    Op 14 april 2022 kende het Kabinet op advies van de beoordelingscommissie van het Nationaal Groeifonds 560 miljoen euro toe aan de Digitaliseringsimpuls Onderwijs, een aanvraag van MBO Raad, Vereniging Hogescholen, Universiteiten van Nederland en SURF.  Mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten dragen zelf nog eens 43 miljoen euro inkind bij. Daarmee komt het totale bedrag op 603 miljoen euro.  

  10. Learning analytics dashboards, wat willen we weten en meten om het onderwijs te verbeteren?

    Bij veel onderwijsinstellingen wordt op één of andere manier informatie geregistreerd en vaak ook teruggekoppeld naar studenten en/of docenten, met als doel onderwijs te verbeteren, meer gepersonaliseerd onderwijs mogelijk te maken, het studiesucces te verbeteren en/of het voorkomen van studievertraging of studie-uitval. We zien bij steeds meer onderwijsinstellingen learning analytics dashboards verschijnen, waarbij kwantitatieve data over leergedrag in een digitale leeromgeving gegenereerd en geregistreerd worden. Hierbij is het belangrijk om je af te vragen wat je wilt weten en hoe je dat gaat meten om het onderwijs te verbeteren. In deze blog ga ik verder in op deze vraag.