Ga naar 'Home'

Artikelen

1056 artikelen

  1. Highlights webinar 26 november: toetsen op afstand doe je zo

    Toetsen op afstand hoe doe je dat? Hoe zijn docenten en instellingen hier de afgelopen periode mee bezig geweest? En hoe kies je de juiste toetsvorm? Dit kwam allemaal aan bod tijdens het webinar Toetsen op aftand doe je zo afgelopen vrijdag 26 november. Lees nu het verslag en bekijk de opname.
    assessment selection tool
  2. Dien je proposal in voor EPIC!

    Ben je een onderwijspionier of -vernieuwer? Dien dan je proposal voor EPIC in! EPIC is de Educational Pioneers and Innovators Conference van 2022, die professionals uit het hoger onderwijs van over de hele wereld de kans biedt om kennis over en ervaring met de digitale transformatie en innovatie met technologie in het hoger onderwijs te delen. Op 30 en 31 mei en 1 juni komen onderwijsinnovators en -pioniers bijeen in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Wil je hier ook een bijdrage aan leveren? De Call for Proposals is nu open!
    Logo van EPIC
  3. Terugblik focusgroep studenten studiedata

    Dit artikel is onderdeel van de reeks 'learning analytics - een studentenperspectief' waarin we wekelijks schrijven over het studentenperspectief op het gebruik van studiedata. Colleges volgen, papers inleveren, even de studiehandleiding inzien; het gebeurt tegenwoordig steeds meer online. Hoewel op het eerste gezicht onzichtbaar, laten studenten hierdoor een digitaal spoor achter. Er is veel mogelijk met de data van studenten; met behulp van Learning Analytics kan deze informatie bijvoorbeeld worden gebruikt om de begeleiding van studenten of de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Tegelijkertijd heeft de dataverzameling en het gebruik van data ook risico’s. Maar hoe kijken studenten hier zélf tegenaan? Om hier meer inzicht in te krijgen ging SURF met studenten in gesprek!
    Meisje met laptop
  4. Webinar 10 december: Studenten op afstand begeleiden bij veldpractica. Hoe werkt dat?

    Hoe kunnen studenten hun tijd maximaal benutten in een veldpracticum? Met begeleiding op afstand kun je studenten voorzien van just-in-time kennis en feedback. En voorkom je dat ze vastlopen en niet verder kunnen met hun opdracht. Maar hoe doe je dat begeleiden op afstand? De Wageningen University & Research en de Universiteit Utrecht onderzochten het in twee projecten. Tijdens dit webinar delen ze hun aanpak, gebruikte techniek en de do’s en don’ts. Datum: vrijdag 10 december 2021Tijd: 11.00 – 12.00 uur Meld je nu aan voor dit webinar
    Veldwerk
  5. Welke taal spreek jij? Over de (problematische) terminologie van Technology Enhanced Learning en Blended Learning.

    Taal is belangrijk. Heldere taal nog belangrijker. De onderwijspraktijk is echter doordrenkt van jargon, dat niet altijd even duidelijk is. Zonder dat we het door hebben kunnen daardoor hardnekkige misvattingen en niet-onderzochte veronderstellingen het onderwijs binnendringen, met soms grote gevolgen. Daarom sta ik in dit artikel stil bij twee populaire termen die problematisch (kunnen) zijn: 𝗧𝗲𝗰𝗵𝗻𝗼𝗹𝗼𝗴𝘆 𝗘𝗻𝗵𝗮𝗻𝗰𝗲𝗱 𝗟𝗲𝗮𝗿𝗻𝗶𝗻𝗴 en natuurlijk mijn grote vriend 𝗕𝗹𝗲𝗻𝗱𝗲𝗱 𝗟𝗲𝗮𝗿𝗻𝗶𝗻𝗴. Ik bespreek de terminologie en ga in op het gevaar van verschillende interpretaties en betekenissen. Vooral bedoeld om iedereen in onderwijs na te laten denken over de vraag: "𝑾𝒂𝒂𝒓 𝒉𝒆𝒃𝒃𝒆𝒏 𝒘𝒆 𝒉𝒆𝒕 𝒏𝒖 𝒆𝒊𝒈𝒆𝒏𝒍𝒊𝒋𝒌 𝒆𝒄𝒉𝒕 𝒐𝒗𝒆𝒓?" LEES ARTIKEL HIER
    Plaatje met letters.
  6. DE ROL VAN BRUGGENBOUWERS BIJ VAKCOMMUNITY'S RONDOM OPEN LEERMATERIALEN

    De laatste jaren is er veel aandacht voor vakcommunity's rondom open leermaterialen. Ook binnen de stimuleringsregeling Open en Online. Ben je op dit moment betrokken bij een vakcommunity of ben je bezig met een voorstel voor de stimuleringsregeling? In deze blog vertellen we je over de belangrijke maar uitdagende rol van bruggenbouwers bij het cultiveren van vakcommunity's rondom open leermaterialen.
    Brug
  7. Alles is blended – blended onderwijs in de praktijk deel 3: de mixed classroom

    Blended onderwijs. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, zeggen experts. Het is een kwestie van doen, zeggen enthousiaste docenten. Alles is in feite blended, zo schrijft Barend Last. Het gaat om de uitgekiende mix van waardevolle werkvormen die passen bij de leerdoelen. Wat is blended onderwijs dan in de praktijk? Hoe geven docenten dat vorm? In deze reeks nemen we je mee in een aantal inspirerende voorbeelden. Deze week deel drie waarin Sarah de Vries en Marlies Brinkhuijsen vertellen over de mixed classroom en het onderwijs dat zij daarvoor ontwierpen.
    druk verkeersplein met 4 zebrapaden die een kruis vormen
  8. Webinar: De student aan het stuur, hoe dan?

    Op welke wijze betrekken jullie de student bij het ontwerpproces? Hoe zorg je ervoor als instelling dat je informatievoorziening zodanig is ingericht dat studenten aan het roer van hun studie kunnen staan? Tijdens het webinar 'De student aan het stuur, hoe dan?' op 10 december nemen Maarten Remijn (UvA), Obe van der Klei (HvA) en Carla Asselbergs (Avans Hogeschool) je hier in mee. SCHRIJF JE HIER IN VOOR HET WEBINAR
    Twee studenten en oudere vrouw achter laptop
  9. Highlights uit het webinar van 19 november – hoe je optimaal gebruik maakt van itembanken

    Hoe ga je snel en doordacht te werk bij het maken van een itembank, een digitale databank met toetsvragen? In het webinar van 19 november stonden itembanken centraal: een handig hulpmiddel en een kans om toetsen naar een hoger niveau te brengen. In dit verslag lees je hoe je optimaal gebruik maakt van jouw itembank. Inclusief een uitleg over (de nieuwe, geüpdatete versie van) het handboek In 5 stappen naar een itembank.
    Vraagteken op papier.