Ga naar 'Home'

Artikelen

1314 artikelen

  1. Interessante LinkedIn artikelen over praktijkvaardigheden leren met technologie – september 2022

    In dit maandelijkse artikel delen wij interessante bijdragen, posts en evenementen die wij de afgelopen maand tegen zijn gekomen op LinkedIn. Heb jij ook wat interessants voorbij zien komen? Laat het weten in de reacties!

  2. Hulpmiddel bij het ontwerpen van (fysieke) innovatieve ruimtes

    Vorige week is de toolkit Blend je onderwijs verschenen van het Versnellingsplan.   En zowaar vind ik er een speciale toolkit in voor het ontwerpen van innovatieve ruimtes. Een verzameling kaarten die de Universiteit van Utrecht heeft ontwikkeld om in gesprek te gaan met docenten, studenten en ondersteunende diensten.  Zie hier voor de instructie en de kaartjes. Een voorbeeld: Doelstelling: Studenten voelen zich veilig en comfortabel. Principe: verhoog de informaliteit van de ruimte, of bevorder de autonomie in de ruimte  of vergroot de voorspelbaarheid van de omgeving. Vervolgens zijn bij elk principe voorbeelden genoemd die je kunt uitwerken.  Ik ben reuze benieuwd hoe dit gebruikt wordt. Misschien kunnen we dat delen met elkaar ?  Veel plezier er mee!!   

  3. Blend je onderwijs - deel 1: sociale binding bevorderen

    ‘Blend je onderwijs’ heet de toolkit die deze week is gelanceerd door de Zone Docentprofessionalisering van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Een gereedschapskist vol handige producten bij het ontwerpen van goed doordacht blended onderwijs. Denk hierbij aan producten voor visievorming en gedeelde taal, ontwerpmethodieken, tools voor sociale binding, werkvormkaarten, voorbeelden van blended learning enzovoorts. Op de Vraagbaak Online Onderwijs lichten we de komende tijd een aantal producten van de toolkit voor je uit. Deze keer is dat de tool Socialiseren bij blended leren.

  4. Active Learning Spaces bij Saxion

    Sinds de zomer van 2021 zijn er op Saxion multifunctionele onderwijsruimtes ingericht, beter bekend als Active Learning Spaces. Hoewel er diverse benamingen voor bestaan komt het erop neer dat het een leeromgeving is die samenwerkend en actief leren stimuleert en daarmee studentgericht onderwijs, ondersteunt door technologie en flexibel in te delen ruimtes (Lee, Morrone & Siering, 2018; Stover & Ziswiler, 2017). Een Active Learning Space biedt de mogelijkheid om activerend onderwijs aan te bieden waarbij de fysieke inrichting i.c.m. de aanwezige technologie ervoor zorgt dat er snel geschakeld kan worden tussen instructie, interactie en samenwerkend leren (Fransen & Griffioen, 2019). Onderstaande interactieve video laat de mogelijkheden van zo’n Active Learning Space bij Saxion zien.

  5. Charter voor Digitale Onderwijsinnovatie

    Gedurfde plannen voor digitale onderwijsinnovaties in het hoger onderwijs. Samenwerking met externe partners. Het pad vrijmaken voor experimenten, op een impactgerichte manier. Zomaar een aantal zinnen uit het prikkelende onderzoek dat de EdTech-charta voor digitale onderwijsinnovatie, onze Duitse EdTech-collega’s, hebben geschreven.

  6. Kom mee naar buiten! Leeromgevingen in het groen.

    De Co-Creation Community Learning Spaces van de Universiteit Utrecht verzorgde, net voor de zomer, een workshop over (leer)activiteiten buiten. Deze Co-Creation Community bestaat uit zo’n 65 docenten, medewerkers en studenten en, in maandelijkse sessies, bespreken zij een specifiek thema over Future Learning Spaces. Zij zoeken, vanuit verschillende perspectieven, naar gezamenlijk gedragen ideeën en oplossingen. Deze actieve sessie over leeromgevingen in het groen vond plaats onder de bomen op het campusplein van University College Utrecht.

  7. Werkbezoek Active Learning Classrooms van de Rijksuniversiteit Groningen (3 november)

    Kom je op donderdag 3 november op werkbezoek naar de Rijksuniversiteit Groningen (RUG)?  De RUG en de SIG Learning Spaces organiseren dan een werkbezoek met als onderwerp de Active Learning Classroom (ALC).

  8. De wetenschap achter blended onderwijs | Deel 5 Docentprofessionalisering voor blended learning

    Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning, en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar waar haal je de tijd vandaan om die kennis tot je te nemen? Hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. Dit is deel vijf in de reeks. English follows Dutch

  9. Webinar 7 oktober | Feedback in VR: wat werkt?

    Feedback geven op zo’n manier dat dit het leerproces van de student voedt en verder helpt? Dat is een hele uitdaging. VR-toepassingen bieden extra mogelijkheden tot het geven van (automatische) feedback, maar maken het ontwikkelen van de juiste mix van feedback complex. Ben jij binnen je instelling bezig met (praktijk)onderwijs in VR of wil jij hier binnenkort mee aan de slag? In dit webinar van de werkgroep Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden van het Versnellingsplan krijg je handvatten om de juiste mix van feedback te gebruiken in je onderwijs. Ook kom je meer te weten over de technische mogelijkheden en beperkingen van feedback in VR. Datum: vrijdag 7 oktober Tijd: 12.00 – 13.30 uur Meld je hier aan

  10. Beter beschermd tegen cybercrime met deze tips

    Het aantal cybercrime incidenten neemt in alle branches toe, ook in het onderwijs. Menselijk handelen is vaak de oorzaak van cybercrime incidenten. Door te  klikken op een phishing e-mail, een laptop met onderzoeksgegevens  te verliezen, of een gevoelige mail per ongeluk door te sturen naar een verkeerde ontvanger. Hoe bewust studenten en medewerkers ict-middelen gebruiken is daarom belangrijk. In dit artikel zetten we op een rij wat je zelf kunt doen om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van cybercrime en hoe je kunt achterhalen of je slachtoffer bent van Cybercrime. Daarnaast delen we een aantal stappen die je kunt ondernemen om de schade te beperken als je getroffen bent.