Ga naar 'Home'

Artikelen

1381 artikelen

  1. Zo maak jij je LMS studentvriendelijk

    Stel je voor: je bent student en hebt te horen gekregen dat je een belangrijke opdracht moet maken om je vak te halen. Je gaat naar je LMS (Learning Management System) om te kijken wat je precies moet doen voor die opdracht. Na een tijdje zoeken, heb je het nog niet gevonden. Aangezien het zo’n belangrijke opdracht is, blijf je toch doorzoeken. Na ongeveer een uur klikken op elke mogelijke locatie binnen de omgeving van dat vak, vind je de opdrachtomschrijving eindelijk. De link naar het Word-document waar de opdracht uitgelegd wordt, staat in een van de vijftig aankondigingen die je docent geplaatst heeft. Alleen de laatste drie zijn makkelijk te zien. Bij de andere 47 moet je ze stuk voor stuk openklappen om het hele bericht te kunnen lezen. In de 23e aankondiging van het vak staat dan eindelijk de link die je nodig hebt om aan je opdracht te kunnen werken. 

  2. Adaptieve leermaterialen: kansen en aandachtspunten. Praat je erover mee?

    Met adaptieve leermaterialen creëer je onderwijs dat automatisch is afgestemd op de behoeften en competenties van individuele studenten. Daar is steeds meer belangstelling voor. Wat is adaptief leermateriaal precies, wat zijn de kansen voor het hoger onderwijs en wat zijn de risico’s in de praktijk? Wij zochten het uit en publiceerden een trendrapport. Er valt nog veel te zeggen en uit te zoeken over adaptieve leermaterialen.En dat doen we graag met betrokkenen uit instellingen én aanbieders van deze leermaterialen of platforms die adaptief leren mogelijk maken. In dit stuk vast twee leveranciers aan het woord. Op 14 februari gaan we ook graag met jou erbij in gesprek hierover!

  3. HKU Virtual Inspirations, the BlackBox and more on the XR Tour!

    The XR Tour made connections with the Stichting Hogeschool voor de Kunsten Utrecht! Joris Weijdom welcomed our Tour to the Blackbox at the HKU Design | Games en Interactie | Muziek en Technologie building. The XR Tour Team became both participants and creators in the VR simulations made by students.

  4. DDoS.....Of toch niet?

    Zo begon het. Dinsdag zat ik niets vermoedend in een overleg. In een van mijn browser vensters stond ook Grafana open met onze SURFnet8 verkeerstatistieken. Om 11u ging opeens ons extern Internetverkeer gigantisch omhoog! Zou er een DDoS aan de gang zijn?

  5. 2 december | Webinar Uptaking interaction & feedback in writing exercises

    In dit webinar leer je hoe je de kwaliteit van schrijfvaardigheid verbetert door middel van online feedback en/of peerfeedback. Aan de hand van twee aansprekende casussen waarin studenten schrijfopdrachten moeten uitvoeren, krijg je inzicht in hoe feedback daar een positieve bijdrage aan kan leveren. De ene casus focust op het verbeteren van argumentatief schrijven door online peerfeedback. De andere casus focust op het organiseren van de online begeleiding van de scriptie en de rol van docentfeedback daarbij. Je krijgt inzicht in de aanpak en je kunt de belangrijkste take-aways meteen in je eigen praktijk inzetten.  Datum: vrijdag 2 december  Tijd: 11.00 – 12.00 uur Taal: de voertaal in dit webinar is Engels Meld je hier aan    Read English text below.

  6. Successful seminar "Digital Twins for Earth Sciences"

    We look back at a very successful seminar "Digital Twins for Earth Sciences: How to prepare your infrastructure", that took place 21st of November 2022 at SURF. The seminar was fully booked with over 60 participants from academia, industry and government agencies. Find the presentations below in the programme.

  7. Webinar Wat mag wel en niet op het video-gebied

    Ga in gesprek met experts en collega's over het gebruik van video in het onderwijs. Denk aan onderwerpen als auteursrecht, portretrecht en AVG. Tijdens het webinar laten Tilburg University en de UvA zien wat zij uitgezocht hebben op het gebied van rechten rondom het gebruik van video in het onderwijs.

  8. Highlights uit het webinar Zelfregulatie, feedback en reflectie stimuleren in (online) onderwijs

    Hoe stimuleer je zelfregulatie en reflectie in (online) vaardighedenonderwijs? In het webinar van 18 november gingen we in op deze vraag. We lieten twee online tools zien, ontwikkeld door de Open Universiteit, die de voortgang en prestaties van studenten inzichtelijk maakt. Het gaat om Frocole en P(e)erfect Vaardig. Beiden zijn in te zetten voor peerfeedback, maar waar FROCOLE zich focust op het proces binnen de groep richt Pe(e)rfect Vaardig zich op vaardigheden.

  9. Virtueel vaardighedenonderwijs - twee praktijkvoorbeelden van VR | SURF Onderwijsdagen 2022

    De afgelopen coronajaren hebben impact gehad op het onderwijs in vaardigheden. Zeker tijdens de lockdowns moesten docenten wel heel creatief te werk gaan. Er bleek veel te kunnen op virtueel gebied, maar VR of AR zal nooit een volledige vervanging zijn van een stageplek, een lab of een simulatiepatiënt. De werkgroep Digitaal Onderwijs in Praktijkvaardigheden (DOiP) nam aanwezigen op de SURF Onderwijsdagen mee in de wereld van virtueel vaardighedenonderwijs anno nu.

  10. Terugblik van het Webinar Bouwstenen voor Flexibel Onderwijs

    Wil je als Hoger Onderwijs instelling aan de slag met meer flexibel onderwijs? Heb je plannen om flexibele onderwijseenheden te gaan ontwikkelen? Kijk dan deze Webinar over onze publicatie waarin we bouwstenen aanreiken die je daarbij kunnen helpen terug. De bouwstenen betreffen een algemene inleiding in flexibel onderwijs, leeruitkomsten, toetsing en leeractiviteiten.