In het onderwijs werken we graag ‘evidence informed’. Om elkaar te helpen up-to-date te blijven, nodigen we community-leden uit om wetenschappelijke artikelen te delen over digitaal toetsen en ontwikkelen. Deze keer deelt Kim Dirkx, teamleider van het Team Onderwijs, Leren en Innoveren bij Hogeschool Zuyd, een reviewartikel over het effect van het gebruik van afbeeldingen in toetsen.
Sinds de ratificatie van het VN-verdrag Handicap in 2016 staat inclusief onderwijs hoog op de agenda van hogescholen en universiteiten. Wat is er inmiddels bereikt? De jaarlijkse Staat van Inclusief Onderwijs laat zien dat er belangrijke stappen gezet zijn, maar ook nog veel werk te verzetten is. Vooral de digitale toegankelijkheid van leeromgevingen en leermiddelen kan beter, vinden studenten. Het rapport Staat van Inclusief Onderwijs, 2024 biedt inzichten en handvatten om écht stappen te zetten.
Eky Fioole zorgde er als beleidsadviseur/projectleider voor dat er bij Avans Hogeschool zowel gedegen toetsbeleid als een nieuw digitaal toetsplatform kwam. De implementatie leerde haar dat digitaal toetsen echt teamwork is. Nu is ze ICTO-coach en hogeschooldocent bij de opleiding Business IT en Management van de Avans Academie voor Deeltijd. Ze zet zich nog altijd met hart en ziel in voor toetsen, want “een toets moet voor studenten een succesmoment zijn, niet iets om bang voor te zijn.”
Monday December 16th we organised a webinar to inform the community about two of the submitted Open Science NL pre-proposals: DURF and BROCCOLI. We share the recording and slides in this post.
De 28 vlakke collegezalen in het hoofdgebouw van de VU waren in 2023 toe aan vervanging. De VU is de transitie aan het maken naar Activerend Blended Onderwijs. Hierbij horen activerende en interactieve contactmomenten op de VU. Collegebanken en –tafels die vastgeschroefd zijn aan de vloer faciliteren deze onderwijsvormen niet. Om deze reden is een pilot gestart met als titel de ‘Onderwijszaal van de Toekomst’ om tot een nieuwe inrichting te komen.
Welke manieren van erkennen en waarderen kan je in je instelling inzetten om docenten duurzaam te motiveren aan de slag te gaan met digitale en open leermaterialen? Monique Meutstege, Lydia Doornebos en ikzelf zochten het uit in het kader van het HAN verandertraject Aanpak Digitale Leermaterialen. In deze blog, Erkennen en waarderen van het werken met digitale en open leermaterialen, (en bijbehorend rapport) lees je onze bevindingen.
Verschillende opleidingen gebruiken dode of levende dieren in hun onderwijs. Denk aan anatomielessen bij diergeneeskunde of praktijkoefeningen met dieren voor mbo-studenten in opleiding tot hoefsmid, asielmedewerker of boswachter. XR biedt mogelijkheden om dit soort onderwijs diervriendelijker te maken, en is ook nog effectiever. Dit bleek tijdens het Npuls-webinar over XR en dierproefvrij onderwijs.
Het betrekken van stakeholders bij het ontwikkelen van onderwijsruimtes is zeer belangrijk. Munster Technological University heeft hier een framework voor ontwikkeld.
Bij de opleiding International Land and Water Management (WUR) leren studenten hoe ze in droge gebieden het watergebruik in de landbouw kunnen verbeteren. Een belangrijk onderdeel is leren hoe je de juiste informatie verzamelt. Bijvoorbeeld door locaties te bezoeken en gesprekken te voeren met lokale stakeholders, zoals boeren en overheden. Voor een zo realistisch mogelijke leerervaring brengt de opleiding met (360-graden-)video’s een casus in beeld. Met hulp van de stimuleringsregeling Open en online onderwijs werd een nieuwe casus gefilmd in Jordanië.
In de wereld van security is er altijd beweging, zeker in de cloud. Nieuwe functionaliteiten, exploits en best practices volgen elkaar in hoog tempo op.
Om up-to-date te blijven, zijn er enkele interessante mailinglijsten die ik het volgen waard vind.