Ga naar 'Home'

Artikelen

1972 artikelen

  1. Zo oefenen studenten levensechte, lastige gesprekken met VR of een virtuele AI-avatar

    EdTech-tools zoals VR, Mixed Reality en AI spelen een steeds grotere rol in het verbeteren van het onderwijs. Dit werd duidelijk tijdens de ‘Show & Share’ EdTech experience bij Inholland op 29 november. Diverse Inholland-opleidingen en gasten lieten zien hoe zij deze technologieën inzetten in hun onderwijs. Zo kunnen PABO-studenten "levensechte" oudergesprekken oefenen met een virtuele AI-avatar, en studenten van het MBO College Airport met hulp van VR trainen voor noodsituaties in het vliegtuig. 

  2. 10 modellen voor blended onderwijsontwerp, spaar ze allemaal! Deel 12: DARE

    Wil je aan de slag met onderwijsontwerp, maar zie je door de bomen het blended bos niet meer? Je bent niet de enige. Er zijn tientallen modellen voor blended onderwijsontwerp. Allemaal weer net anders, maar met hetzelfde doel: goed doordacht blended onderwijs ontwikkelen. Deze keer een toegift op de reeks: De Delft Approach for (Re)designing Education (DARE). 

  3. Financiële boost voor Sharestats, de itemsbank voor open toetsvragen statistiek

    Het open beschikbaar maken van leermaterialen heeft grote voordelen voor docenten én studenten. Daarom stimuleert Npuls met de regeling “Boost je collectie” het beter bruikbaar maken van bestaande collecties digitale leermaterialen. Maar collectie-eigenaren krijgen niet zomaar financiering … Op 26 november pitchten elf aanvragers voor een vierkoppige jury. Het goede nieuws: alle elf krijgen financiering. Sharestats de itembank voor open toetsvragen statistiek kreeg € 55.000 om de collectie te boosten. 

  4. Financiële boost voor 11 collecties digitale leermaterialen: van virtuele patiënten en kleispijkers tot statistiek-toetsvragen

    Het open, kosteloos beschikbaar maken van leermaterialen heeft grote voordelen voor docenten én studenten. Daarom stimuleert Npuls met de subsidieregeling “Boost je collectie” het beter (her)bruikbaar maken van bestaande collecties digitale leermaterialen. Maar collectie-eigenaren krijgen niet zomaar geld … Op 26 november pitchten elf aanvragers hun plannen voor een vierkoppige jury. Het goede nieuws: alle elf krijgen financiering en sommigen ook hulp van experts. Wat zijn de plannen van de aanvragers?

  5. Volg de Community Digitaal Toetsen en Ontwikkelen via de nieuwe LinkedIn-pagina

    Beste Communityleden, Sinds kort kun je de Community Digitaal Toetsen en Ontwikkelen ook volgen via een openbare LinkedIn-pagina. We nodigen je van harte uit om ons daar te volgen, op onze berichten te reageren of je vragen te stellen.

  6. Hoe beïnvloedt GenAI opleidingsdoelen en toetsen? Tijd voor een AI-proof toetsplan!

    GenAI heeft ingrijpende gevolgen voor opleidingsdoelen en voor toetsen... Want als AI zoveel voor studenten kan doen, hoe valide zijn je toetsen dan nog? Welke vaardigheden moeten studenten nog wel of niet meer beheersen als AI het ook voor ze kan doen? Laura Koenders en Steven Raaijmakers, beiden onderwijskundig adviseur/trainer aan de Universiteit Utrecht, vinden het tijd voor een AI-proof toetsplan. Ze gaan met acht UU-opleidingsdirecteuren plannen maken. Hoe doen ze dat?

  7. Workshop: Het verrijken van AI-curricula

    Als onderdeel van het door de EU gefinancierde AI4VET4AI project, het onderzoeksteam organiseren volgende week donderdag (24th) van 15:00-17:00 op de Amsterdam Business School een bijeenkomst over het verrijken van curricula in het beroepsonderwijs met AI-leerdoelen die toegespitst zijn op de vraag uit de arbeidsmarkt. Zie voor meer informatie & registratie: Link

  8. Ben jij goed voorbereid op de verplichte multifactorauthenticatie (MFA)?

    Een van de SURF Huisregels voor Azure zegt dat je MFA moet instellen voor toegang tot de onder andere de Azure Portal. Bij Microsoft was dit altijd een optie, maar vanaf heden wordt dit verplicht voor alle accounts die inloggen op de Azure portal, M365 Admin portal en de Intune portal. In dit artikel lees je wat er gaat veranderen.

  9. Maak je onderwijs inclusiever met Universal Design for Learning en open leermaterialen

    Wil je je onderwijs inclusiever en toegankelijker maken? Kijk dan eens naar de Universal Design for Learning (UDL)-richtlijnen. UDL houdt er rekening mee dat studenten op verschillende manieren leren. Om je onderwijs inclusief te maken, is het dus belangrijk verschillende soorten leermaterialen te bieden. Hierbij biedt Edusources, het platform voor open leermaterialen uitkomst. Marijn Post vertelt hoe de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) aan open leermaterialen werkt. 

  10. Doe mee met de Community Aanbesteding Toetssoftware: leer met en van collega’s hoe je goed aanbesteedt

    “Bij een ICT-aanbesteding komt veel kijken. Met collega’s kennis en ervaring uitwisselen in de SURF Community Aanbesteding Toetssoftware is daarom heel leerzaam”, zegt Amber Van Geerestein. Als Ketenmanager Digitaal Toetsen bereidt zij bij de Universiteit Utrecht een aanbesteding voor toetssoftware voor. Amber raadt collega’s aan zich ook bij de community aan te sluiten. Wat levert deelname haar op?