Ga naar 'Home'

Artikelen

1941 artikelen

  1. Geen cruciale meldingen over je AWS-accounts missen?

    Heb jij de Amazon Web Services (AWS) -accounts van je instelling voorzien van alternatieve contactinformatie? Als deze gegevens ontbreken, kan dat vervelende gevolgen hebben. Belangrijke meldingen over beveiliging of operationele kwesties komen dan niet direct terecht bij de juiste instellingscontactpersoon, maar bij SURF. Dit vertraagt mogelijk de respons op kritieke gebeurtenissen, met risico's voor de veiligheid en werking van je applicaties in de AWS-cloud. Lees verder hoe je dit eenvoudig voorkomt door de juiste contactinformatie op te geven.

  2. Responsibility as a practice - Bridging the gap between academia and reality

    At the 4TU ESDIT conference 2024 at the University of Twente we hosted the workshop “Presenting responsibility as a practice - A response to the gap between academia and reality”. The workshop, in the form of a round table, initiated a dialogue between philosophers, ethicists, technologists, educators, and researchers on how the ethics of technology can be brought into daily practice in the research and education sector.   To shape this conversation, we invited four experts from academia and practice: Taylor Stone (Program and Community manager TUDelft AI initiative), Eliana Bergamin (PhD candidate on Erasmus AiPact at Erasmus University Rotterdam), Frank Benneker (Central Information Manager Education at University of Amsterdam) and Sage Cammers-Goodwin (Postdoctoral Researcher at University of Twente). A total of 18 people took part in the workshop resulting in multifaceted dialogues between different stakeholders.

  3. Waaraan moet een e-portfolio voor Lerend Kwalificeren voldoen?

    Wat betekent de opkomst van Lerend Kwalificeren  in het mbo voor examenleveranciers? Om hierin inzicht te krijgen, spreken Jane Groenendijk en Carmen Rikkink van examenleverancier Prove2Move met mbo-onderwijsteams die mogelijk overgaan op Lerend Kwalificeren. Ze verkennen samen met hen ook hoe dit het best digitaal ondersteund kan worden. Wat zijn hun eerste bevindingen?

  4. “Bouw mee aan de XR-stad, vind en ondersteun elkaar in de XR-community”

    Hoe implementeer je XR succesvol in het onderwijs? Via stellingen, een framework en praktijkverhalen gingen deelnemers van de communitydag van Npuls pilothub XR en SIG virtuality hierover in gesprek. En werd het XR community platform gelanceerd, om elkaar ook na deze communitydag te vinden en in gesprek te blijven.

  5. FIRE (FPGA Innovation Research Exchange) - Third Edition

    On June 27th, 2024, SURF along with Dutch Hardware Acceleration network organized the third edition of FIRE (FPGA Innovation Research Exchange) workshop. The theme of this edition was about tools and hardware acceleration for AI workloads.  The event featured a lineup of discussions centered around cutting-edge computing technologies for AI workload acceleration, showcasing multiple industrial players such as Innatera and Groq as well as developers of HW acceleration platforms such as AMD and Altera. In addition, the workshop featured two keynote talks on future computing platforms dedicated to quantum computing as well as cellular automata.

  6. Examineren met portfolio's: “De student bepaalt wie toegang tot het e-portfolio heeft”

    Het ROC van Amsterdam-Flevoland gebruikt het e-portfolio Portflow, een plug-in van het LMS Canvas, voor portfolio examineren. Rik Burger en Sofie Heemskerk vertellen waarom het ROC koos voor Portflow en hoe het werkt. Sofie: "We hadden behoefte aan een e-portfolio omdat we het leren zichtbaar willen maken voor de docent en de student."

  7. Een selectie van gratis Nederlandse awareness quizzen

    Zoek je een leuke manier om veilig werken onder de aandacht te brengen? Een quiz is snel en eenvoudig. Je kunt ze gebruiken als voorbeeld en inspiratie, of als een resource om medewerkers en studenten naar te verwijzen. We zetten er een aantal voor je op een rij!  In dit overzicht staan alleen Nederlandstalige  quizzen. In het Engels zijn er nog veel meer quizzen, games en resources te vinden. Als een tool naast het Nederlands in meer talen beschikbaar is, wordt dat erbij vermeld. 

  8. “Met een immersive room haal je de praktijk naar binnen.”

    Steeds meer onderwijsinstellingen in Nederland maken gebruik van immersive rooms. “Je haalt de praktijk de school in, zodat je keer op keer levensechte praktijksituaties kunt oefenen.” Volgens Frank Gombault van Inholland Hogeschool is dat de kracht van een immersive room. Het webinar van 27 september ging over hoe je zo’n immersive room inricht en effectief kunt inzetten in je onderwijs.

  9. Dynamic Land (een héél andere learning space)

    Bret Victor heeft veel geniale dingen op z'n naam staan, waarbij nog steeds "The Humane Representation of Thought" mijn absolute favoriet is. Vereist voor iedere informatieprofessional zou ik zelfs zeggen. Recent kwam er een kort filmpje uit van wat hij met z'n collega's de afgelopen jaren gerealiseerd heeft en aangezien ik daar van een aantal van mijn collega's heel geïnteresseerde reacties op terug kreeg, ook hier wat meer ...

  10. Ontdek de wereld van open leeromgevingen

    Het lectoraat Teaching, Learning en Technology publiceert een tijdschrift voor onderwijsprofessionals over de wereld van open leeromgevingen.