Ga naar 'Onderwijslogistiek'

Alle artikelen van Onderwijslogistiek

126 artikelen

  1. Terugblik van het Webinar “Npuls, wendbaar georganiseerd onderwijs”

    We hebben de webinar reeks Flexibilisering, weten we al wat studenten willen? weer hervat in het nieuwe jaar. Op woensdag 24 januari 2024 hebben we het 8e Webinar “Npuls, wendbaar georganiseerd onderwijs” georganiseerd.

  2. Manifesto for a European Higher Education Interoperability Framework

    The European Digital Education Hub (EDEH) is an initiative aimed at promoting collaboration and the exchange of knowledge and best practices in digital education in Europe. SURF is closely involved in this initiative as a partner and participates in various working groups, including those focusing on micro-credentials, eduwallet, and interoperability. Recently, a manifesto titled 'Bridging Boundaries' for a European Higher Education Interoperability Framework, was published.

  3. Terugblik van het Webinar “Flexibel onderwijs organiseren voor een optimale studentbeleving doe je samen”

    Op 13 december 2023 hebben we het 7de Webinar “Flexibel onderwijs organiseren voor een optimale studentbeleving doe je samen” van de reeks Flexibilisering, weten we al wat studenten willen? georganiseerd. We hebben het jaar afgesloten met het change thema Student Journey. Met dit thema werkt Hogeschool Utrecht (HU) aan haar ambities ‘studentsucces’ en ‘leven lang ontwikkelen’ met als doel de beleving van studenten tijdens hun hele studietijd aan de HU te verbeteren.

  4. Webinar Npuls, wendbaar georganiseerd onderwijs

    Op woensdag 24 januari van 12.00 uur tot 13.00 uur organiseren we het webinar: “Npuls, wendbaar georganiseerd onderwijs”. Dit is het 8e webinar in een 9-delige reeks over Flexibilisering: “weten we al wat studenten willen?” In deze reeks gaan we dieper in op de impact van flexibilisering op onderwijs vanuit onderwijskundig en organisatorisch perspectief.

  5. Terugblik op inspirerende bijeenkomsten Future Campus

    Onlangs hadden we het genoegen om vanuit het 'Future Campus' project twee belangrijke en inspirerende bijeenkomsten te verzorgen rondom de resultaten van ons project, waarbij toekomstdenken en campusinnovatie in het onderwijs centraal stonden. Tijdens een event bij Hogeschool Inholland en de ComeniusNetwerk Denktank bijeenkomst (in samenwerking met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), deelden we onze inzichten en scenario's uit het project en faciliteerden we het goede gesprek over wat dit vraagt van het onderwijs.

  6. Webinar Flexibel onderwijs organiseren voor een optimale studentbeleving doe je samen

    Op woensdag 13 december van 12.00 tot 13.00 uur organiseert SURF het webinar: “Flexibel onderwijs organiseren voor een optimale studentbeleving doe je samen” Dit is het 7e webinar in een negendelige reeks over Flexibilisering: “weten we al wat studenten willen?” In deze reeks gaan we dieper in op de impact van flexibilisering op onderwijs, vanuit onderwijskundig en organisatorisch perspectief. Deze aflevering belichten Wim van der Pol (directeur Marketing & Communicatie en opdrachtgever voor Student Journey) en Freddi Bouwman (chief product owner Student Journey) van Hogeschool Utrecht de organisatorische kant van het realiseren van flexibel en gepersonaliseerd onderwijs.

  7. Conceiving, designing and implementing the mechanics teachers social club

    As part of the Delft University of Technology's (TU Delft) bachelor programmes, mechanics courses are provided across 7 out of its 8 faculties by more than 70 mechanics lecturers. Yet, mechanics is considered a difficult subject to teach, with lecturers reporting that they have limited time and resources to assess and improve their teaching practice. Moreover, these lecturers are seldom connected. The lack of collaboration and exchange between the mechanics lecturers has resulted in limited peer-to-peer support and hindered the development of shared mechanics teaching competence. To tackle these challenges, the PRogramme for Innovation in MECHanics education (PRIMECH) was launched at TU Delft in 2021. In this paper, PRIMECH's solution is discussed: the introduction of the Mechanics Teachers Social Club, an inter-faculty Community of Practice (CoP), built around the shared domain of interest of teaching mechanics and improving students' conceptual understanding. The CoP aims to enhance lecturers' awareness of best teaching practices and foster collaboration on new educational projects. Within this CoP, lecturers are encouraged to share teaching materials, discuss pedagogical approaches, and share advice towards achieving this goal.

  8. Terugblik Webinar Persoonlijk Leren moet je creëren?!

    Op 1 november 2023 hebben we het 6de Webinar “Persoonlijk Leren moet je creëren?!” van de reeks Flexibilisering, weten we al wat studenten willen? georganiseerd. Gepersonaliseerd en persoonlijk leren zet vooral de pedagogisch-didactische aspecten van flexibiliteit centraal, door te kijken naar het leerproces vanuit motivatie, autonomie en zelfregie van studenten.

  9. Terugblik van het Webinar: “Voltijd Verleden Tijd?!”

    Op 3 oktober 2023 hebben we het 5de Webinar “Voltijd Verleden Tijd?!” van de reeks Flexibilisering, weten we al wat studenten willen? georganiseerd. Onderwijsinstellingen breiden steeds meer hun LLO aanbod uit. Daardoor wordt onderwijs steeds toegankelijker voor professionals die al een opleiding hebben afgerond en hun kennis willen verdiepen of juist willen verbreden.

  10. Webinar Persoonlijk Leren moet je creëren?!

    Dit is het 6e webinar in een negendelige reeks over Flexibilisering: “weten we al wat studenten willen?” In deze reeks gaan we dieper in op de impact van flexibilisering op onderwijs vanuit onderwijskundig en organisatorisch perspectief.