Ga naar 'Open Education'

Alle artikelen van Open Education

123 artikelen

  1. Advantages and limitations of digital learning objects: the student perspective

    Teaching qualitative research is often hampered by student uncertainties around how to apply methodological knowledge in practice. At the Erasmus School of History, Culture, and Communication (EUR), we are addressing this with the help of digital learning objects (DLOs) for teaching and learning about qualitative research.  

  2. Efficiënt onderwijs met delen en hergebruiken van leermaterialen

    Zou je dit studiejaar efficiënter willen omgaan met de tijd die je hebt voor het ontwikkelen van je onderwijs? Samenwerken aan leermaterialen klinkt misschien tijdsintensief maar het kan ook veel opleveren. Door het delen en hergebruiken hoef je niet opnieuw het wiel uit te vinden en door in een vakcommunity te werken kun je de leermaterialen gemakkelijk vertalen naar jouw lespraktijk. Samen zorg je ervoor dat de materialen van goede kwaliteit zijn voor nog beter onderwijs. Ben je op zoek naar collega’s die leermaterialen willen delen? Of zou je zelf een vakcommunity willen starten? Laat het ons weten.

  3. Open Pedagogy: van Theorie naar Praktijk

    De laatste jaren is er veel geschreven over Open Pedagogy waarbij er vooral veel aandacht is geweest voor de definitie, de karakteristieken en de invloed van Open Pedagogy op studentbetrokkenheid en motivatie. Echter, ondanks te rijkelijke theoretische aandacht voor Open Pedagogy wordt Open Pedagogy in de praktijk nog niet veel toegepast. Voor het bouwen van de brug tussen de theorie van Open Pedagogy naar de praktijk, heeft de SIG Open Education twee nieuwe blogs geschreven. Daarmee hopen we een breder perspectief te geven aan Open Pedagogy en de maatschappelijke waarde die het met zich meebrengt en hopen we dat we gemakkelijker kunnen aansluiten bij de onderwijspraktijk. Lees beide blogs hier: https://blog3.han.nl/hanicto/open-pedagogy-van-theorie-naar-praktijk-1/ https://blog3.han.nl/hanicto/open-pedagogy-van-theorie-naar-praktijk-2/  

  4. 'Groene' open leermaterialen?!

    Wie groen zegt, zegt duurzaam. Alles moet liefst langer meegaan, immers het is zonde om iets te maken wat niet vaker gebruikt kan worden. Open leermaterialen zijn eigenlijk al duurzaam: gedeelde materialen kunnen vaker gebruikt worden. Maar hoe zit het met de materialen die gemaakt worden met interne of externe financiering? Hoe zorg je ervoor dat deze materialen blijvend beheerd blijven worden zodat ze echt duurzaam zijn?

  5. Open leermaterialen delen en hergebruiken: nu gaan we het écht doen!

    Dat leermaterialen delen en hergebruiken logisch is, daar zijn we het in theorie wel over eens. Maar om het ook daadwerkelijk te gaan doen, daar is meer voor nodig. In Nederland zijn veel initiatieven gaande en daar zijn we trots op! Maar hoe komen we van mooie voorbeelden naar inbedding in het onderwijs?  

  6. XR Demomarkt en VR blendtraining bij Avans Hogeschool

    Vandaag XR mogen verbinden met de hogeschoolwereld van Avans Hogeschool. Heerlijk om weer te kunnen organiseren en fijne samenwerking met hele gave startups en scale-ups die het onderwijs ontzettend gaaf weten te maken. dank voor jullie komst Michiel Groot Koerkamp van Emagine & Maginex (Netflix voor XR in Edu), Dana-Maria Faneker met prachtige leiderschaps en coachings simulaties voor groepen/teams met CaptainVR Alexandra Sierra met haar Justin Beaver concept on natuurbewustzijn te vergroten door in de huid van de bever te kruipen.Freddy van der Woude  ClassVR Nederland met ruim 100 scholen al die werken met de kiosk oplossing om als docent blended lessen te geven met VR brillen in de klas, Provrex b.v. met bizarre spraakherkenning om Social skills van o.a Boa's te trainen met nu al tig usecases. imedu met een LMS om heel snel als docent lessen op te zetten die direct klaarstaan met templates voor de student in Social VR om met groepen van 30 in samen te werken. REMIO die teambuilding games weet te combineren in een VR omgeving samen met zakelijke presentatie en vergadertoepassingen. Hazel Xavier Venkatraman met 3DL, die al 250 middelbare scholen met SSO in Noorwegen bedient met multiplatform AR/VR en quiz formatief toetsoplossingen met interactieve 3D modellen. Raoul Postel  met een Nederlandse hosting oplossing en het vormgeven van WebVR om te Werken-in-VR.nl en #VRbieb met een hele mooie manier van zorg trainings scenario's maken met 360 camera's en loopsquizes die je zonder controllers met headtracking kan opzetten via Warp VR. Ik mocht nadat jullie een demo gaven aan collega's de ICTO coaches en de VONK onderwijsinnovatie Community trainen in het inzetten van XR in de blend van hun opleiding en dat lukte ze om te schetsen in slechts 15 minuten! wat een verschil met over VR en AR praten of het gewoon ervaren! Ze gaan snel weer verder in gesprek om mooie pilots op te zetten in hun eigen onderwijs en bereiden zich verder voor op het trainen van hun docenten met deze gave technologie die meer en meer een leermiddel wordt. Frank Balazs en ik gaan volgende week een vervolg plannen en Pascal Roeyen, MA en zijn team gaan nu al van start met ORM en CE blend om de winkel ervaring van de toekomst te simuleren in VR, waar testen, ontwerpen en presenteren kunnen zorgen voor schaalvergroting van meetbaar resultaat in duurzaam shoppen van kleding. dank Mirjam Winkelmolen en Esther van der Stappen met jullie hulp in de voorbereiding, en dank aan alle ICTO coaches en hun enthousiasme om van start te gaan! Aftermovie volgt snel. #XRlearning #innovators #Startup #Matchmaking #Education #University #NextLevel

  7. Digitaliseringsimpuls Onderwijs: een nationale kennisinfrastructuur

    In de Digitaliseringsimpuls Onderwijs, het innovatieprogramma waarvoor MBO Raad, Vereniging Hogescholen, UNL en SURF 560 miljoen euro ontvingen uit het Nationaal Groeifonds, draait het vooral om samenwerken. Mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten dragen zelf nog eens 43 miljoen inkind bij. 

  8. 560 miljoen euro voor de Digitaliseringsimpuls Onderwijs

    Op 14 april 2022 kende het Kabinet op advies van de beoordelingscommissie van het Nationaal Groeifonds 560 miljoen euro toe aan de Digitaliseringsimpuls Onderwijs, een aanvraag van MBO Raad, Vereniging Hogescholen, Universiteiten van Nederland en SURF.  Mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten dragen zelf nog eens 43 miljoen euro inkind bij. Daarmee komt het totale bedrag op 603 miljoen euro.  

  9. De vruchten plukken van het mooie aanbod bij andere instellingen | Verslag webinar flexibel onderwijs met studentmobiliteit

    In het onderwijs van de toekomst komen studenten steeds meer zelf in controle en bepalen zij hun unieke leerroute. Met de pilot studentmobiliteit zetten het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT en de drie deelnemende instellingen een belangrijke eerste stap naar flexibel onderwijs. Lees er alles over in dit verslag van het webinar Flexibel onderwijs met studentmobiliteit. Liever terugkijken? Ga naar de opname.

  10. Webinar 22 april | Flexibel onderwijs met studentmobiliteit: het onderwijs van de toekomst

    Wat als studenten zich met één druk op de knop kunnen inschrijven voor vakken bij een andere instelling? En eenvoudig hun leerpad over instellingen heen kunnen bepalen? Tijdens dit webinar gaan we in op de meerwaarde en noodzaak van flexibel onderwijs en laten we zien wat essentieel is om studentmobiliteit werkelijkheid te maken.