De 10 best gelezen artikelen van 2023

'Hoe ChatGPT jouw werk als docent makkelijker maakt'. Dat was het best gelezen artikel van de Vraagbaak Online Onderwijs in 2023. Benieuwd hoe de rest van de top-10 meest gelezen artikelen eruitziet? Lees snel door en kom meer te weten over bijvoorbeeld kennisclips, learning analytics en blended learning.

1. Hoe ChatGPT jouw werk als docent makkelijker maakt

Een jaar geleden ontplofte het internet, want ‘ineens’ was daar ChatGPT. Al snel zetten steeds meer studenten ChatGPT in als handige tool. Ondertussen werden er verhitte discussies gevoerd door AI-kenners en onderwijsprofessionals over het gebruik ervan. De Vraagbaak Online Onderwijs zette de mogelijkheden voor docenten op een rij: hoe kan ChatGPT het werk van docenten makkelijker maken? Je lees het in dit artikel.

    

2. Naar welk type kennisclip kijken studenten het liefst?

Kennisclips. Sinds de coronacrisis worden ze veel ingezet in het onderwijs. Docenten hebben de meerwaarde van kennisclips ontdekt. En studenten al helemaal. Tijdens de coronacrisis gaf 90% van de studenten aan te hopen dat kennisclips ook na corona nog gebruikt zullen worden. Maar er zijn veel verschillende kennisclips. Charlotte Meijer onderzocht welk type kennisclip studenten het liefst zien. Wat werkt voor hen het beste? Waar leren zij het meest van?

  

3. Hoe gebruiken studenten ChatGPT eigenlijk?

De tool waar momenteel het meest om te doen is, is zonder twijfel ChatGPT. Gebruiken studenten het echt zoveel? En hoe gebruiken ze het dan? Tijd om het de studenten zelf te vragen. In een panelgesprek vroegen we tien VU-studenten uit verschillende disciplines en jaarlagen naar hun ChatGPT-gebruik. Benieuwd hoe studenten de tool inzetten? Je leest het in dit artikel. 

 

4. Hoe studenten online leren – onderzoek met learning analytics

In 2020 moesten docenten hun vak ineens volledig online geven. Ook het examen moest online. Saskia Lindhoud hield haar hart vast. “Contact met de studenten had ik nauwelijks en ik vreesde voor de resultaten. Maar wat bleek: studenten maakten de open vragen beter dan de jaren ervoor, toen het onderwijs fysiek plaatsvond. Hoe kon dat? Om het antwoord op die vraag te vinden onderzocht ik met behulp van learning analytics óf en hoe studenten online leren.” In dit artikel lees je meer over Saskia’s bevindingen.

getal 10
Foto: Pexels

5. 10 modellen voor blended onderwijsontwerp: het 4C/ID-model

Er zijn tientallen modellen voor blended onderwijsontwerp. Allemaal zijn ze weer net anders. Met het 4C/ID-model ontwerp je een (blended) onderwijsprogramma met complexe leertaken. Denk bijvoorbeeld aan een patiënt opereren of een architectonisch ontwerp maken. Veel ontwerpmodellen nemen de leerdoelen als uitgangspunt. Bij het 4C/ID-model vormen de beroepstaken juist het startpunt, omdat de leertaken daarop worden gebaseerd. In dit artikel lees je hoe je het 4C/ID-model kunt toepassen.

            

6. Onderwijsinnovaties op een evidence-informed manier uitvoeren

Veel docenten ontwikkelen onderwijs vooral op basis van eigen inzichten en expert opinion. Maar steeds meer onderwijsinstellingen zien het belang in van onderbouwde onderwijsontwikkeling en onderzoek naar het effect ervan. Hoe pak je zoiets aan? Welke stappen moet je zetten? Lees meer over de twee kant-en-klare pakketten (proeftuinen) voor evidence-informed innoveren en het meten van effectiviteit van onderwijsinnovaties.

       

7. ChatGPT: de onderwijskundige gevolgen | Verslag van de workshop 

Studenten gebruiken inmiddels massaal ChatGPT en verbieden is geen optie. Het gebruik van generatieve AI in het onderwijs is onontkoombaar, maar niet altijd wenselijk. Wat dan wel? Het onderwijs zó inrichten dat het gebruik ervan geen negatieve invloed heeft op het leerproces. Daarover ging de workshop die de Vraagbaak Online Onderwijs organiseerden op 30 oktober bij SURF in Amsterdam. Lees een korte impressie van de dag.

      

8. 10 modellen voor blended onderwijsontwerp: Design Thinking

Er zijn tientallen modellen voor blended onderwijsontwerp. Allemaal zijn ze weer net anders, maar met hetzelfde doel: goed doordacht blended onderwijs ontwikkelen. In dit artikel gaat het over het ontwerpmodel ‘Design Thinking’. Het model stimuleert creatieve processen en ‘outside the box’ denken en wordt op verschillende manieren ingezet in het hoger onderwijs.

        

9. Hoe peer-learning blended learning kan versterken

De pandemie heeft onze manier van lesgeven veranderd, omdat onderwijs opeens online gegeven moest worden. Nu, na alle lockdowns, blijkt dat studenten de flexibiliteit van online onderwijs waarderen. Het is zelfs lastig om studenten te motiveren naar de campus te komen. Een oplossing voor dit probleem is blended learning. Maar hoe zorg je ervoor dat studenten actief aan de slag gaan wanneer ze fysiek onderwijs volgen? Dat lees je in dit artikel.

 

10. Flexibel onderwijsaanbod voor aanpak op langstudeerders

Veel hoger onderwijsinstellingen kampen met langstudeerders; studenten die meer dan een jaar studieachterstand hebben. In dit artikel gaan we verder in op de oorzaken en geven we handreikingen voor de aanpak op langstudeerders. Zo zijn er goede ervaringen opgedaan met een online afstudeercafé. 

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties