Anneke de Maat
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat
In 2024 stonden artikelen over Gen AI in het onderwijs met stip bovenaan de lijst van de meest gelezen Vraagbaak-artikelen. De artikelen in de top 3 gaan over: lesmaterialen over AI voor docenten en studenten, handige en tijdbesparende AI-tools voor docenten, en de invloed van AI op toetsen. Ook onze artikelen over blended onderwijs trokken weer veel lezers. Wil je deze top 10-artikelen nog eens lezen of heb je ze gemist? Hieronder vind je het overzicht.
Doe je voordeel met de praktische tips en wetenschappelijke inzichten die je in deze Vraagbaak-artikelen vindt.
Een overzicht van lesmaterialen die docenten en studenten helpen om AI-geletterd te worden.
Vraag je je af of jij (of jouw opleiding) met de komst van GenAI nog wel op de juiste manier toetst? En hoe je kwalitatief goed blijft toetsen? Onderwijsadviseurs toetsing Joyce den Heijer en Frank van Nispen van de Haagse Hogeschool ontwikkelden de toolkit ‘AI in je toetsontwerp’. Deze helpt - als nodig – bij het aanpassen van toetsprogramma’s en toetsen. Wat biedt de toolkit en hoe gebruik je die?
Professor Roland Klemke van de Open Universiteit leidt internationaal onderzoek naar de mogelijkheden van AI om het werk van docenten gemakkelijker te maken. Hij vertelt over zijn bevindingen en geeft tips voor tools die handig zijn en tijd besparen.
Silvester Draaijer, programmamanager van VU Education Lab, vertelt hoe hij met VU-collega’s experimenteert met AI tutorbots en AI prompts voor onderwijsontwerp.
Het boek voor iedereen die evidence informed aan blended learning wil werken.
Deze populaire reeks kreeg na het slotoverzicht nog twee toegiften in het najaar van 2024!
Deel 11: Toolkit Onderwijsontwerp verbeteren van Hogeschool InHolland.
Deel 12: DARE: DARE: de Delft Approach for (Re)designing Education.
Docenten/ onderwijsinnovators Ruud Huijts en Koen Suilen van Fontys ICT vroegen zich af of GenAI studenten en docenten kan helpen om formatieve feedbackprocessen te verbeteren. Ze doen daarom een experiment waarover ze vertelden in de workshop ‘Innovatieve feedbackstrategieën met GenAI’. In dit artikel lees je over de opzet van hun experiment en delen ze hun eerste bevindingen.
Na corona zien velen blended learning als een vanzelfsprekende onderwijsaanpak die geen strategische aandacht meer vereist. Toch hebben de meeste instellingen blended learning nog niet grootschalig geadopteerd. Daarnaast variëren de meningen over wat blended learning eigenlijk inhoudt.
De institutionele visie op blended learning gaat vaak over de technologie om flexibiliteit, inclusiviteit en toegankelijkheid te faciliteren. Terwijl onderwijsdeskundige leiders in de onderwijspraktijk juist bestuursstructuren, docentprofessionalisering en voortdurende pedagogische en technologische ondersteuning als vereisten voor grootschalige institutionele adoptie zien. Wat zijn de gevolgen van deze discrepantie?
Professor Kim Schildkamp van de Universiteit Twente vertelt over de AI ontwikkelingen die zij verwacht in het onderwijs.
Blijf ons volgen in 2025 en laat ons weten waarover je graag lezen wilt. Je kunt onderwerpen aandragen via de knop reageren hieronder of door te mailen naar anneke.demaat@surf.nl
Voor de website Vraagbaak Online Onderwijs schrijf en redigeer ik artikelen… Meer over Anneke de Maat
0 Praat mee