Tips en tools van de HAN | Toolkit van de maand 

Zoek je activerende werkvormen of online onderwijstools om je onderwijs blended vorm te geven? De Vraagbaak presenteert elke maand een toolkit voor blended en online onderwijs.  Deze maand is dat de website en toolkit Onderwijsondersteuning van HAN University of Applied Sciences.  

De website Onderwijsondersteuning bestaat uit twee onderdelen: Leren en werken met ICT en een Toolbox. Op Leren en werken met ICT vind je informatie over leren en lesgeven met ICT. Bijvoorbeeld over blended en online leren, toetsing, en Artificial Intelligence. De Toolbox bevat circa dertig onderwijstools die HAN-docenten in hun onderwijs kunnen gebruiken en is goed doorzoekbaar op thema. Bij elke tool lees je waarvoor je de tool kunt gebruiken. Iedereen kan de website en toolkit bekijken. Je kunt de tools gebruiken als je instelling een licentie heeft voor de tool die je wil gebruiken.

Van blended learning-modellen tot en met de AI Sandbox

De website Leren en werken met ICT biedt informatie over maar liefst tien thema’s. De HAN ziet blended leren als een belangrijk onderwijsmodel om haar studenten op te leiden tot maatschappelijk betrokken en digi-en datavaardige wereldburgers. Er is dus veel informatie over blended learning: van modellen en ontwerpmethodes tot en met whitepapers en de HAN-visie op Blended Learning. Daarnaast lees je er over digitale en open leermaterialen. Bij kennisdeling is er in de vorm van blogs aandacht voor onderwerpen als experimenteren met AI in met AI in de ‘AI Sandbox’ en de kwaliteit van door technologie ondersteunde (AI) feedback.

HAN Toolkit
Toolkit van HAN Onderwijsondersteuning

Framework AI: hoe gebruiken we AI binnen de HAN? 

Op Leren en werken met ICT vind je ook het in juni 2024 gepubliceerde Framework AI: hoe gebruiken we AI binnen de HAN? Dit Framework biedt HAN-medewerkers en -studenten richtlijnen voor het toepassen van AI. Het moet waarborgen dat AI op een verantwoorde, ethische en wettelijk conforme manier wordt gebruikt binnen het HAN-onderwijs. De richtlijnen helpen studenten en medewerkers om bewuster en competenter om te gaan met AI-tools, waardoor ze beter voorbereid zijn op de digitale eisen van de moderne samenleving en de arbeidsmarkt.  

HAN-Toolbox doorzoeken op thema 

Je kunt de HAN-toolbox met digitale onderwijstools doorzoeken op de volgende thema’s.  

  • organiseren van leren  
  • didactische thema’s 
  • zelfstandig starten of aanvragen.  

Subthema’s ‘organiseren van leren’ 

Onder ‘organiseren van leren’ vind je een overzicht van de bij de HAN beschikbare tools voor de volgende subthema’s. 
 

  • inrichten online leeromgeving 
  • communiceren 
  • voortgang van het leerproces volgen (bijv. Videotoetsing) 
  • leermaterialen maken en ontsluiten (bijv. Articulate Rise) 

Onderverdeling in doelen van didactische tools

Onder het thema didactische tools vind je een onderverdeling in doelen van de tools. Er zijn tools: 

  • om te communiceren met studenten en onderwijsmaterialen te delen: Brightspace, Delen van video en audio, MS teams, en OnderwijsOnline. 
  • om studenten tijdens online of fysieke lessen te activeren: Mentimeter Pro, Miro, MS Forms, MS Teams, Weblectures. 
  • om summatief te toetsen: inleveren, beoordelen, verwerken, en logistiek: Ans, Handin, Ouriginal, Teleform en Contest, Videotoetsing. 
  • om studenten online samenwerkend te laten leren tijd- en plaatsonafhankelijk: Brightspace, Delen van video en audio, Miro, MS Teams, MS Whiteboard, en Onderwijsonline. 
  • voor formatief handelen en feedback: Mentimeter Pro, MS Forms. 
  • voor toegankelijk studeren voor studenten met dyslexie of een gehoorbeperking: Claroread, Speaksee. 
  • voor het maken en publiceren van leermaterialen, bijvoorbeeld voor het maken van kennisclips: delen video en audio, kennisclipstudio, en screenpal. 
  • om zelf of studenten onderzoek te laten doen: HAN Quest (databanken doorzoeken), MS Forms. 

Bij elke tool staat onder “Snelle info” aangegeven:  

  • voor welke groepsgrootte je de tool kunt gebruiken; 
  • of je er direct zelfstandig mee aan de slag kunt of een aanvraag moet doen; 
  • of er een licentie is. 

 De HAN-toolkit is dus goed gevuld en makkelijk doorzoekbaar! 

Welke toolkit gebruik jij graag? Laat het ons hieronder weten en wie weet staat jouw toolkit de volgende keer op de Vraagbaak Online Onderwijs. 

HAN Toolkit: blended onderwijs
Toolkit HAN

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties