Lotte Kips
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
Er zijn tientallen modellen voor blended onderwijsontwerp. Allemaal zijn ze weer net anders, maar met hetzelfde doel: goed doordacht blended onderwijs ontwikkelen. Wil je aan de slag met onderwijsontwerp, maar zie je door de bomen het blended bos niet meer? Je bent niet de enige. In deze reeks lichten we verschillende ontwerpmodellen voor blended learning uit, samen met de SIG Blended Learning van SURF. Deze keer: het Playbook model.
Marja Bakker en Johan de Bruin van 2B Learning ontwikkelden het Playbook model, dat onderdeel is van een bredere ontwerpbenadering voor gevarieerd en flexibel onderwijs. Het model is ontstaan vanuit een duidelijk behoefte uit de praktijk. Marja en Johan begeleidden docententeams bij de ontwikkeling van blended onderwijsmodule. Ze merkten dat ze daarbij bepaalde aspecten misten in bestaande ontwerpmodellen voor blended onderwijs. Zoals de mogelijkheid om ook de beroepspraktijk als leeromgeving mee te nemen in blended learning, en de didactische kant van het ontwerpen van goed onderwijs.
Het Playbook model zelf is een canvas, gebaseerd op verschillende onderwijskundige principes en modellen, waaronder constructive alignment, het model en bijbehorende ontwerpprincipes van lector Jos Fransen (2015), het 4C/ID-model en het Conversational Framework van Diana Laurillard (2002). Het model werkt volgens de 3-3-5-formule, die uitgaat van:
Het Playbook model omvat zo verschillende dimensies waarbinnen het leren plaatsvindt: de leeromgeving op de ene as en de vormen van leren op de andere as. De kunst is om alle dimensies en leeractiviteiten met elkaar te verbinden, zodat het geheel betekenis krijgt.
Het Playbook model is vooral bedoeld om leeractiviteiten te ontwerpen en past daarom in de stap Design van het ADDIE-model voor onderwijsontwerp. Voorafgaand hieraan heb je al een analyse gedaan en bijvoorbeeld leerdoelen geformuleerd en passende toetsvormen gekozen. Het model is daarom met name geschikt om een goed doordachte blended cursus of module te ontwerpen. Op curriculumniveau kun je het Playbook model inzetten om ontwerpprincipes te formuleren.
Het Playbook model is geschikt voor alle onderwijssituaties, van mbo tot wo. Omdat de beroepspraktijk er expliciet in is opgenomen (de 3-3-5-formule), leent het model zich ook goed voor het onderwijsontwerp van beroepsopleidingen. Daarnaast is het model heel geschikt voor het ontwerpen van flexibel en gepersonaliseerd onderwijs. Dit omdat je met de 3-3-5-formule een gevarieerd onderwijsaanbod van leeractiviteiten kunt ontwerpen. Daarin is ruimte voor flexibiliteit en individuele leerbehoeften en dus variaties in tempo, inhoud, plaats, begeleiding en vorm. Bij gepersonaliseerd leren kan de samenstelling en invulling van het individuele playbook per student verschillen. Op de website van 2Blearning vind je verschillende blogs over flexibel leren en persoonlijke leerroutes.
Het Playbook model is laagdrempelig en ontstaan vanuit de praktijk. Docenten die het model gebruiken, vinden het er visueel aantrekkelijk uitzien. Ook vinden zij het model makkelijk in gebruik omdat een deel van het ‘denkwerk’ al is gedaan. Met de 3-3-5-formule liggen de leeromgevingen, vormen van leren en de leeractiviteiten immers al vast en kun je je aandacht richten op het creatieve ontwerpproces.
Een nadeel van het model is dat het geen aanduiding bevat van tijd: synchroon/asynchroon leren is er niet in opgenomen. Het Playbook model is met name geschikt voor een creatief ontwerpproces van onderwijsactiviteiten. Docententeams zullen daarna nog een slag moeten maken. Zo moet het ontwerp nog uitgewerkt worden tot een concrete planning of draaiboek. En ook biedt het model geen voorbeelden van actieve werkvormen; wel zijn er inspiratiekaartjes met meer uitleg over de leeractiviteiten en ideeën voor de inzet van tools.
Omslagfoto door Sunder Muthukumaran via Unsplash
| Onderwijskundig schrijver @ SURF | community coach @ HvA | Eigen… Meer over Lotte Kips
0 Praat mee