Als je ICT-systemen of AI in je onderwijs gebruikt, kan dat leiden tot het schenden van grondrechten, zoals bijvoorbeeld het grondrecht privacy. “Denk dus vooraf altijd na over de mogelijke risico’s”, benadrukte Niels Dutij in zijn workshop op de MBO Digitaal Conferentie. Hij gaf een kijkje in de praktijk en tips waar je op moet letten als je AI inzet in je onderwijs. Ook toonde hij een stroomschema dat helpt te bepalen wat je als onderwijsinstelling verplicht bent te doen.
Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. Dit is deel 24 in de reeks.
English follows Dutch
Het UMC Utrecht vindt het belangrijk dat docenten en studenten goed feedback kunnen vragen, geven en ontvangen. Dit draagt bij aan persoonlijke en professionele ontwikkeling. Samen met de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht ontwikkelde het UMCU ‘Het Westerveld Framework voor interprofessionele feedbackdialoog’. Arts-onderzoeker Claudia Tielemans van het UMCU werkt nu in vervolg hierop aan een tool die docenten moet helpen aan meer ‘feedback agency’. Tijdens het UU-Onderwijsfestival liet Claudia samen met arts-onderzoeker Mila van Dorst docenten kennismaken met de ‘SuperFeed-aanpak'.
“Docenten kunnen wel wat betere digitale vaardigheden gebruiken”, zo zei een student in het openingsfilmpje van de 51e MBO Digitaal Conferentie. Cybersoek-directeur Karien Sondervan benadrukte vervolgens in haar openingsspeech dat mbo-docenten “ervoor moeten zorgen dat mbo-studenten niet digitaal buiten boord vallen”. Hoe zorgen we ervoor dat mbo-studenten en mbo-docenten digitaal sterker worden? De handreikingen van het MBO Innovatiecollege en het spel Digitaal Sterk helpen je hierbij.
“TeachBooks is een volledig open source tool waarmee je interactieve boeken en naslagwerken maakt. In tien klikken heb je een website, met een eigen link. Uniek aan deze tool is dat je er realtime Python in kunt laten draaien op je eigen browser, en dat zowel de bronbestanden als de website met gemak open gedeeld kunnen worden. Ideaal voor docenten in de bètavakken.” Aan het woord is Tom van Woudenberg, docent mechanica, optimalisatie en programmeren aan de TU Delft. Hij vertelt over zijn favoriete tool TeachBooks, die hij met collega’s heeft ontwikkeld.
Volgens verschillende onderzoeksrapporten van de afgelopen jaren gaat het niet goed met het welzijn van studenten. Onderwijsinstellingen organiseren daarom veel welzijnsactiviteiten. Maar de opkomst is laag! Waarom komen studenten niet? Wat kunnen onderwijsprofessionals doen om hen beter te bereiken - en wat voor hulp willen studenten eigenlijk?
De laatste jaren verschijnen er veel zorgwekkende onderzoeksrapporten over het welzijn van jongeren. Maar hoe representatief zijn die cijfers? Gaat het écht zoveel slechter met GenZ dan met eerdere generaties? En waarom komen er zo weinig studenten naar de welzijnsactiviteiten van onderwijsinstellingen? Over deze prangende vragen bogen onderwijsprofessionals én studenten zich tijdens de bijeenkomst van het Landelijk Netwerk Studentenwelzijn van ECIO op 11 maart.
Studenten zelf podcasts of video’s laten maken als studieopdracht kan een krachtig didactisch effect hebben, weet dr. Anouk den Hamer. Ze deed literatuuronderzoek naar de didactische meerwaarde van podcasts. Als onderwijsadviseur bij de Universiteit Utrecht adviseert en ondersteunt ze docenten die podcasts of video’s in willen zetten als studieopdracht. Tijdens een workshop op het UU-Onderwijsfestival besprak ze de belangrijkste voorwaarden voor didactisch succes én de uitdagingen van mediaopdrachten.
Pascal Mariany, Abboy Verkuilen, Rhea Flohr en Leandra Lok, zijn lid van de EduAI Community en kwamen naar de eerste Community Meet-Up eind 2024 in Utrecht. Wat levert deelname aan de EduAI-WhatsApp-Community hen zoal op? En hoe vonden ze de Meet-Up?
“Inclusief onderwijs betekent dat iedere student zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt,” zegt beleidsadviseur Astrid Sluis. Samen met beleidsadviseur Annemieke Peeters werkt ze aan toegankelijk en flexibel onderwijs. “We willen dat elke student, ongeacht diens ondersteuningsbehoefte, de ruimte krijgt om te groeien en succesvol te zijn,” voegt Annemieke toe. Wil je als onderwijsprofessional bijdragen aan inclusief onderwijs? Laat je dan inspireren door de aanpak van de HAN!