Ga naar 'Vraagbaak Online Onderwijs'

Alle artikelen van Vraagbaak Online Onderwijs

780 artikelen

  1. “Met Xerte maak je mini-websites en interactieve online modules”

    “Xerte kan heel veel. En het fijne is dat je als gebruiker invloed hebt op de functionaliteiten omdat het open source software is. Er bestaat ook een levendige Xerte-community waarin iedereen graag kennis deelt en elkaar helpt.” Aan het woord is Corine Martens-Martens, adviseur onderwijsontwikkeling bij het Deltion College. Zij vertelt over de voordelen van de tool Xerte.

  2. Open medisch onderwijs: Kwaliteitsboost en Peer Review voor Virtuele Patiënten

    De Nederlandse geneeskundeopleidingen delen al ruim vijftien jaar hun leermaterialen via medischonderwijs.nl. Dit platform levert veel op, maar volgens Mathijs Doets, adviseur e-learning bij het Erasmus MC, is er ruimte voor verbetering. Hij vertelt wat er nodig is om ervoor te zorgen dat arts-docenten meer open leermaterialen gaan maken én gebruiken. Een van de plannen is om voor de collectie Virtuele Patiënten actiever te gaan werken met peer review en een kwaliteitsstempel.

  3. Taskmaster: een GPT Chatbot die alle opdrachten leuk maakt en studenten motiveert

    Studenten vinden studieopdrachten vaak saai, omdat ze onvoldoende aansluiten bij hun belevingswereld. Daarom stelden docenten Sander de Groot en Martijn Brouwer zich ten doel “een robot te bouwen die alle opdrachten leuk maakt, zodat studenten actief meedoen”. De GPT Chatbot ‘Taskmaster’ die opdrachten personaliseert is het resultaat.

  4. De 10 best gelezen Vraagbaak-artikelen van 2024: “AI rules!"

    In 2024 stonden artikelen over Gen AI in het onderwijs met stip bovenaan de lijst van de meest gelezen Vraagbaak-artikelen. De artikelen in de top 3 gaan over: lesmaterialen over AI voor docenten en studenten, handige en tijdbesparende AI-tools voor docenten, en de invloed van AI op toetsen. Ook onze artikelen over blended onderwijs trokken weer veel lezers. Wil je deze top 10-artikelen nog eens lezen of heb je ze gemist? Hieronder vind je het overzicht. 

  5. De wetenschap over: het effect van afbeeldingen bij toetsen

    In het onderwijs werken we graag ‘evidence informed’. Om elkaar te helpen up-to-date te blijven, nodigen we community-leden uit om wetenschappelijke artikelen te delen over digitaal toetsen en ontwikkelen. Deze keer deelt Kim Dirkx, teamleider van het Team Onderwijs, Leren en Innoveren bij Hogeschool Zuyd, een reviewartikel over het effect van het gebruik van afbeeldingen in toetsen.

  6. De Staat van Inclusief Onderwijs 2024: nog vaak obstakels bij toegankelijkheid digitale leeromgevingen en leermiddelen

    Sinds de ratificatie van het VN-verdrag Handicap in 2016 staat inclusief onderwijs hoog op de agenda van hogescholen en universiteiten. Wat is er inmiddels bereikt? De jaarlijkse Staat van Inclusief Onderwijs laat zien dat er belangrijke stappen gezet zijn, maar ook nog veel werk te verzetten is. Vooral de digitale toegankelijkheid van leeromgevingen en leermiddelen kan beter, vinden studenten. Het rapport Staat van Inclusief Onderwijs, 2024 biedt inzichten en handvatten om écht stappen te zetten.

  7. ‘Een toets moet een succesmoment zijn, niet iets om bang voor te zijn’

    Eky Fioole zorgde er als beleidsadviseur/projectleider voor dat er bij Avans Hogeschool zowel gedegen toetsbeleid als een nieuw digitaal toetsplatform kwam. De implementatie leerde haar dat digitaal toetsen echt teamwork is. Nu is ze ICTO-coach en hogeschooldocent bij de opleiding Business IT en Management van de Avans Academie voor Deeltijd. Ze zet zich nog altijd met hart en ziel in voor toetsen, want “een toets moet voor studenten een succesmoment zijn, niet iets om bang voor te zijn.”

  8. Erkennen en waarderen van digitale en open leermaterialen

    Welke manieren van erkennen en waarderen kan je in je instelling inzetten om docenten duurzaam te motiveren aan de slag te gaan met digitale en open leermaterialen? Monique Meutstege, Lydia Doornebos en ikzelf zochten het uit in het kader van het HAN verandertraject Aanpak Digitale Leermaterialen. In deze blog, Erkennen en waarderen van het werken met digitale en open leermaterialen, (en bijbehorend rapport) lees je onze bevindingen.

  9. XR maakt onderwijs over dieren diervriendelijker en effectiever

    Verschillende opleidingen gebruiken dode of levende dieren in hun onderwijs. Denk aan anatomielessen bij diergeneeskunde of praktijkoefeningen met dieren voor mbo-studenten in opleiding tot hoefsmid, asielmedewerker of boswachter. XR biedt mogelijkheden om dit soort onderwijs diervriendelijker te maken, en is ook nog effectiever. Dit bleek tijdens het Npuls-webinar over XR en dierproefvrij onderwijs.

  10. Videobeelden creëren realistische leerervaring voor studenten Water Systems Design

    Bij de opleiding International Land and Water Management (WUR) leren studenten hoe ze in droge gebieden het watergebruik in de landbouw kunnen verbeteren. Een belangrijk onderdeel is leren hoe je de juiste informatie verzamelt. Bijvoorbeeld door locaties te bezoeken en gesprekken te voeren met lokale stakeholders, zoals boeren en overheden. Voor een zo realistisch mogelijke leerervaring brengt de opleiding met (360-graden-)video’s een casus in beeld. Met hulp van de stimuleringsregeling Open en online onderwijs werd een nieuwe casus gefilmd in Jordanië.