Ga naar 'Vraagbaak Online Onderwijs'

Alle artikelen van Vraagbaak Online Onderwijs

839 artikelen

  1. De wetenschap achter blended onderwijs | Deel 28: De impact van AI en LMS-integratie op het onderwijs

    Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. Dit is deel 28 in de reeks. English follows Dutch

  2. Onderzoek naar AI-Geletterdheid bij Inholland: ‘Veel studenten zijn zich niet bewust dat AI fundamenteel anders werkt dan Google’

    “Studenten gebruiken AI nu vooral als hulpmiddel bij het studeren, nog niet als een transformatieve technologie. Het potentieel wordt onderbenut”, zegt pabo-docent-onderzoeker Klaas-Jan Lammers (Inholland). Hij onderzoekt met collega-onderzoekers wat nodig is om docenten en studenten AI-geletterd te maken. Ze doen onderzoek, organiseerden pre-AI-hackatons, en maakten deel uit van het team dat met reflectiechatbot ‘Holli’ de AI Hackaton 2025 won. Wat zijn de eerste onderzoeksbevindingen?

  3. AI Act Estafette: de tweebaansbenadering voor toetsen in het tijdperk van AI en de taxonomie van Bloom op zijn kop

    Bij de AI Act Estafette-bijeenkomsten die Npuls in juni door het hele land organiseert, draait het om meer dan alleen de AI Act, bleek tijdens de aftrap bij Inholland. Er was ook aandacht voor: de kersverse landelijke 'Visie op Toetsing en Examinering in het tijdperk van AI'; hoe AI de taxonomie van Bloom verandert; en de AI-geletterdheid zelfevaluatie-scan. 

  4. Maak je digitale leeromgeving neuroinclusief met deze toolbox

    Digitale systemen zoals Canvas, Osiris en Microsoft Teams zijn niet meer weg te denken uit het hoger onderwijs. Toch kunnen deze tools soms lastig zijn voor neurodiverse studenten, docenten en ontwikkelaars. Daarom hebben onderzoekers van de Hogeschool Utrecht de Toolbox voor een neuroinclusieve werk- en leeromgeving ontwikkeld, zodat we het onderwijs inclusiever kunnen maken voor iederéén.

  5. Is jouw onderwijsinstelling klaar voor de European Accessibility Act?

    Op 28 juni 2025 gaat de European Accessibility Act (EAA) in. Deze Europese richtlijn verplicht overheden en bedrijven om hun producten en diensten digitaal toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Denk aan websites, apps, computers en helpdesks. Wat betekent de EEA voor onderwijsinstellingen? Wat zijn de verplichtingen?

  6. Deep Dive: Train je leerlingen in zelfsturend vermogen & versterk het innoverend vermogen van docenten

    Wat bepaalt vandaag de dag je loopbaansucces? Met welke kwaliteiten draag jij als docent bij aan onderwijsinnovatie? En: wat is de kracht van de interactieve veerkracht-tool bij coaching? Deze en nog veel meer vragen werden onder de loep genomen tijdens het Deep Dive-congres dat NRO, het ComeniusNetwerk en Stichting Practoraten.nl op 22 mei organiseerden. Het thema was: ‘Onderzoek en innovatie als drijvende krachten in het mbo.’ Wat waren zoal de inzichten?

  7. Call for Proposals SURF Onderwijsdagen staat open

    Jij bent aan zet! De call for proposals voor de Onderwijsdagen 2025 is open en dat betekent dat je jouw ideeën in kunt dienen voor een presentatie, birds-of-a-feather sessie, een panelgesprek of een workshop.

  8. Met studenten werken aan XR- en VR-projecten: “Studenten denken in mogelijkheden. Dat inspireert!”

    “Studenten betrekken bij digitale onderwijsinnovatie is inspirerend. En het  helpt me om VISTA-breed te laten zien wat we al met Extended Reality kunnen.” Aan het woord is Roel Peijs, blended coach bij het VISTA college. ICT-studenten maken onder zijn regie virtual tours die een beeld geven van de ICT-opleiding. En studenten interieurontwerp zijn door hem uitgedaagd om een “bruisende broedplaats” te ontwerpen voor het Centre of Teaching & Learning. Wat levert dat op? 

  9. Ondersteuning AI-geletterdheid van docenten en studenten

    AI-geletterdheid in het onderwijs is van essentieel belang. Ontwikkelingen op AI-gebied gaan razendsnel en hebben gevolgen voor het onderwijs, opleiding en de arbeidsmarkt. De Werkgroep Onderwijs van de Nederlandse AI Coalitie organiseerde onlangs een online uitwisselingsbijeenkomst over het thema AI- en data geletterdheid. Hieronder vind je de belangrijkste take-outs uit de bijeenkomst. 

  10. Zo houd je rekening met neurodivergente studenten: acht tips

    Neurodivergente studenten, zoals studenten met ADHD, autisme of dyslexie, denken, voelen, én leren anders. Met deze acht tips zorg je ervoor dat zij goed kunnen functioneren en floreren. Deze tips zijn bruikbaar voor mbo-, hbo- en wo-studenten en maken je onderwijs prettiger voor alle studenten!