Tien keer terugblikken: Lees mee over AI, tools, blended learning en meer

Nu de vakantieperiode weer aanbreekt, blikken we als Vraagbaak Online Onderwijs terug en zetten we de meest gelezen artikelen op een rij. Het ging het afgelopen half jaar veel over AI, tools, blended learning en toetsen. Maar ook over interactieve lesmethodes, leermaterialen en ontwerpmethodieken. We lichten al deze artikelen nog eens kort voor je uit.

1. AI en waar moet je na de zomer écht mee aan de slag?
Kunstmatige intelligentie heeft in het afgelopen academisch jaar opnieuw flinke sprongen gemaakt. Nu de zomervakantie voor de deur staat, is het een goed moment om eens te reflecteren: waar moet je na de vakantie écht mee aan de slag als docent? In dit artikel gingen we hierover in gesprek met professor Kim Schildkamp.

2. Lesmaterialen voor docenten en studenten voor AI-geletterdheid
AI is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het onderwijs. Docenten en studenten moeten moeite doen om bij te blijven met de snelle ontwikkelingen. Maar hoe vergroten ze hun kennis over AI? Sanderijn Kuijvenhoven verzamelde in deze blog verschillende lesmaterialen van instellingen die docenten en studenten helpen om AI-geletterd te worden.

3. Overzicht van AI-tools en waar op te letten als je ze gebruikt.
Als onderwijsprofessional kun je allerlei AI-tools inzetten in je werk. Niet alleen ChatGPT biedt mogelijkheden; er zijn veel meer nuttige tools, waarmee je veel tijd kunt besparen. In dit artikel lees je welke tools dat zijn en waar je op moet letten als je ze gebruikt.

4. Deze (online) tools gebruiken studenten
Charlotte Meijer vroeg een groep studenten uit verschillende jaarlagen en domeinen naar hun ervaringen rondom onderwijstools. Online tools zijn namelijk niet meer weg te denken uit het onderwijs. Toch hebben we maar weinig inzicht in hoeverre studenten goed kunnen omgaan met deze tools. Ook weten we niet hoeveel tijd het studenten kost om deze tools onder de knie te krijgen. Of wat hen zou helpen hun begrip te versnellen en te verbeteren. Lees hier het artikel terug.

5. Studenten betrekken bij regulier onderwijs
Charlotte Meijer laat in dit artikel aan de hand van een good practice zien hoe je studenten kunt betrekken in het reguliere onderwijs en geeft hierbij een viertal tips. Studenten betrekken bij hun onderwijs is erg belangrijk. Studenten begrijpen dan namelijk waarom bepaalde keuzes in hun onderwijs worden gemaakt en ze hebben het gevoel dat ze invloed kunnen uitoefenen op het eigen leerproces. Dit leidt tot gemotiveerde studenten die actief deelnemen en zich verbonden voelen met de opleiding.

6. Interactieve lesmethode laat studenten van elkaar leren
Het is algemeen bekend dat je lesstof pas echt goed beheerst als je in staat bent om het aan een ander uit te leggen. Hoe kun je van dat idee gebruikmaken, zodanig dat studenten ook nog eens op elkaars kennis voortborduren? Die vraag leidde tot de nieuwe lesmethode Le-Do-Loop. Meer weten? Lees dan het interview met Agnes Berendsen terug.

7. Geneeskundeonderwijs laten voortborduren op elkaars leermaterialen
Gratis online leermaterialen maken het voor studenten eenvoudiger om te leren, uit te wisselen, te delen en snel bij de juiste informatie te komen. Dan moeten die leermaterialen wel van voldoende kwaliteit zijn. In de community Samenwerkende Open Leermaterialen Geneeskundeonderwijs (SOLGEN) verzamelden en verbeterden twee Amsterdamse universiteiten het open leermateriaal binnen de opleiding Geneeskunde. In dit interview met Stijn Bos lees je meer over SOLGEN.

8. De wetenschap achter blended learning
Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning waardoor veel kennis beschikbaar is. Maar waar haal je de tijd vandaan om al die kennis tot je te nemen? Speciaal voor jou biedt de SIG Blended Learning daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan door een wetenschappelijk artikel uit te lichten. De eerste 12 artikelen werden gebundeld, lees hier het digitale boekje. Andere artikelen uit deze serie die vaak werden gelezen zijn:

9. Modellen voor blended onderwijsontwerp
Er zijn vele modellen voor blended onderwijsontwerp. Allemaal zijn ze weer net anders, maar met hetzelfde doel: goed doordacht blended onderwijs ontwikkelen. In dit artikel werden de negen ontwerpmodellen nog eens uitgelicht, inclusief vier verhelderende kennisclips.

10. Webinarreeks ‘e-Portfolio in de praktijk’
Tijdens de webinarreeks werd ingegaan op de mogelijkheden van e-portfolio’s. Lees hier de highlights terug voor de vier webinars in deze reeks:
1. Inleiding op e-portfolio
2. e-Portfolio in de praktijk: Software
3. Ontwikkelingsgerichte leeromgeving of e-portfolio?
4. e-Portfolio bij programmatisch toetsen

 

 

Omslagfoto door kstudio via Freepik

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties