Deze maand: strategieën om digitale afleiding bij blended learning te verminderen
Park, J., & Ok, M. W. (2024). Use of visual prompts as a pedagogical strategy to reduce digital distraction in college classes. Technological Trends, 68, 325-337. https://doi.org/10.1007/s11528-024-00930-9.
Kim Dirkx heeft dit artikel voor je uitgekozen. Zij werkt als teamleider bij de dienst Onderwijs en Onderzoek van Hogeschool Zuyd. Daar ondersteunt ze samen met haar team academies instellingsbreed op het gebied van onderwijsontwerp en onderwijsontwikkeling.
Wat je in dit artikel leest
Bij blended learning gebruiken studenten vrijwel voortdurend technologie tijdens de lessen. Ze maken aantekeningen op hun laptops, bekijken hun online opdrachten en zoeken aanvullende informatie op tijdens het onderwijs. Kortom, laptops, telefoons en tablet bieden studenten bij blended learning praktische ondersteuning, maar door het gebruik ervan ontstaat ook veel digitale afleiding. In dit artikel beschrijven Park en Ok hun onderzoek naar de effecten van gedragsstrategieën bij het gebruik van technologische (hulp)middelen tijdens de les. Er is onderzocht of visuele aanwijzingen (prompts) de digitale afleiding kunnen verminderen.
Visuele aanwijzingen (ook wel visuele hints genoemd), bieden zichtbare ondersteuning met kleuren, afbeeldingen, foto's, of objecten. In deze studie bestond de visuele aanwijzing uit een rode, gele en groene code. Wanneer de groene code zichtbaar was werden studenten aangemoedigd om hun laptop, of tablet te gebruiken voor leeractiviteiten. Wanneer de gele code zichtbaar was werden studenten aangemoedigd om hun laptop of tablet alleen te gebruiken voor het maken van aantekeningen. Bij de rode code werden studenten verzocht om de apparaten aan de kant te leggen en deel te nemen aan activiteiten waarbij laptops en tablets niet nodig waren. Uit het onderzoek blijkt dat studenten zulke visuele aanwijzingen positief ervaren. De hints helpen studenten op een laagdrempelige manier om keuzes te maken in technologiegebruik. Daardoor is er minder digitale afleiding en hebben studenten het gevoel dat ze zich beter kunnen concentreren.
Waarom we dit artikel hebben geselecteerd
Het gebruik van laptops, tablets en telefoons tijdens het leren is inmiddels gang und gebe, en dit wordt versterkt door blended onderwijs dat de digitale en fysieke leeromgeving met elkaar combineert. Echter, docenten geven ook aan dat studenten vaak afgeleid zijn en hiermee worstelen. Meer onderzoek naar digitale afleiding in blended onderwijs draagt bij aan onze kennis hierover en biedt mogelijke interventies om technologie effectiever in te zetten bij blended onderwijs ten behoeve van het leren.
Hoe sluit dit aan op je onderwijspraktijk?
Hoe ervaar jij het gebruik van technologie door studenten in blended onderwijs? Zijn studenten vaak afgeleid wanneer ze hun laptop of telefoon moeten gebruiken in de lessen?
In het basisonderwijs is er een telefoonverbod en ook in het middelbaar onderwijs worden hierin stappen genomen. Daarnaast is het laptop- en tabletgebruik in het basisonderwijs meer gecontroleerd. In het hoger onderwijs is dat niet het geval maar worden deels dezelfde problemen ervaren als het gaat om aandacht, leerresultaten en welbevinden van studenten.
Kennis over blended learning opdoen
De Special Interest Group (SIG) Blended Learning en de Vraagbaak Online Onderwijs hebben de handen ineen geslagen. Elke maand selecteren deze twee SURF-communities speciaal voor jou een relevant wetenschappelijk artikel over blended learning dat interessant is om te lezen. We stellen je een prikkelende vraag en we stimuleren je om naar je onderwijs / omgeving te kijken en je kennis en ervaring te delen. We vinden het geweldig als je jouw antwoord hieronder of op LinkedIn met ons wil delen!
Eerder verschenen in deze serie:
- Deel 1: Docentstrategieën voor betrokkenheid.
- Deel 2: Peerfeedback bij blended learning.
- Deel 3: De effectiviteit van blended learning meten.
- Deel 4: Gevoel van leren bij actief leren.
- Deel 5: Professionalisering bij blended learning.
- Deel 6: Blended learning als leermodel.
- Deel 7: Het belang van face-to-face onderwijs bij blended learning.
- Deel 8: Het TPACK-model als kader en ontwerpmodel.
- Deel 9: Het studentenperspectief op leren in een actieve en blended onderwijscontext.
- Deel 10: Gepersonaliseerd leren in blended leeromgevingen.
- Deel 11: Hoe studenten meer regie nemen in hun leerervaring.
- Deel 12: De rol van onderwijseigenschappen bij het voorspellen van academisch succes.
- Deel 13: Studiesucces verhogen met peer-learning zelfregulatiestrategieën.
- Deel 14: Blended Learning ontwerpprincipes voor onderwijs gericht op duurzaamheid.
- Deel 15: Flexibeler, toegankelijker onderwijs door minder on-campus en meer online tijd.
- Deel 16: Blended learning, strategische visie en behoeften van de onderwijspraktijk.
- Deel 17: Blended learning, Learning Analytics en formatief handelen.
- Deel 18: Effectief blended learning ontwerp voor betere studentprestaties en beter welzijn.
- Deel 19: AI in Blended Learning, een brug naar effectiever onderwijs.
- Deel 20: Didactiek eerst, of technologie eerst?
- Deel 21: Het effect van keuzevrijheid in de combinatie van traditioneel en online onderwijs
- Deel 22: AI als gamechanger én uitdaging
The science behind Blended Learning | Part 23: Strategies to reduce digital distraction in blended learning
Park, J., & Ok, M. W. (2024). Use of visual prompts as a pedagogical strategy to reduce digital distraction in college classes. Technological Trends, 68, 325-337. https://doi.org/10.1007/s11528-024-00930-9.
Kim Dirkx picked this article for you. She works as a team leader in the Education and Research Department of Zuyd University of Applied Sciences. She and her team support academies institution-wide in the field of educational design and development.
What to expect in this article
In blended learning, students use technology almost constantly during lessons. They take notes on their laptops, view their online assignments and look up additional information during instruction. Devices such as laptops, phones and tablets offer students practical support in blended learning, but their use also creates many digital distractions. In this article, Park and Ok describe their research on the effects of behavioural strategies when using technological devices during lessons. They investigated whether visual prompts (cues) can reduce digital distraction.
Visual prompts (also called visual hints) provide visual support with colours, images, pictures, or objects. In this study, visual prompts consisted of a red, yellow and green code. When the green code was visible, students were encouraged to use their devices for learning activities. When the yellow code was visible, students were encouraged to use their devices for taking notes only. When the red code was visible, students were asked to put the devices aside and participate in activities that did not require laptops or tablets. The study shows that students perceive such visual cues positively. The prompts support students to make choices in technology use. As a result, there are fewer digital distractions and students feel they can concentrate better.
Why we think this article is a must-read
The use of laptops, tablets and phones during learning is now commonplace and this is reinforced by blended learning that combines digital and physical learning environments. However, teachers also report that students are often distracted and struggle to focus. More research on digital distraction in blended learning adds to our knowledge and may offer possible interventions to use technology more effectively in blended learning.
How does this align with your teaching practice?
How do you experience students' use of technology in blended learning? Are students often distracted when they have to use their laptops or phones in lessons?
There is a phone ban in primary education and steps are being taken in this regard in secondary education as well. In addition, laptop and tablet use is more controlled in primary education. In higher education, this is not the case but some of the same problems are experienced when it comes to attention, learning outcomes and student wellbeing.
Gaining more scientific knowledge on blended learning
SURF’s Special Interest Group (SIG) Blended Learning and Vraagbaak Online Onderwijs will be working together from now on. Each month they will provide you with a relevant article on blended learning and an inspiring question. Easy, accessible and up to date. We invite you to share your thoughts on the selected articles either here or on LinkedIn.
Previous articles in this series:
- Part 1: Strategies to foster student engagement
- Part 2: Peer feedback in a Blended Learning environment
- Part 3: Evaluating the effectiveness of blended learning.
- Part 4: Measuring actual learning versus feeling of learning.
- Part 5: Professional development for Blended Learning.
- Part 6: Blended learning as an instructional model in vocational education.
- Part 7: How face to face activities impact the effect of Blended Learning.
- Part 8: The TPACK and Multimodal model as framework for designing and implementing blended learning.
- Part 9: Student perspectives on learning experiences in a higher education active blended learning context.
- Part 10: Personalized learning in higher education settings.
- Part 11: How students take more direction in their learning experience.
- Part 12: Students matter the most in learning analytics. The effects of internal and instructional conditions in predicting academic success.
- Part 13: Increasing study success using peer-learning self-regulation strategies.
- Part 14: Developing Design Principles for Sustainability-Oriented Blended Learning in Higher Education.
- Part 15: Well-designed blended learning with half of the study time online, yields comparable learning outcomes to on-campus education.
- Part 16: Blended Learning, strategic vision, and needs of educational practice.
- Part 17: Supporting students’ basic psychological needs and satisfaction in a blended learning environment through learning analytics.
- Part 18: Effective design of blended learning to increase student performance and improve well-being.
- Part 19: AI in Blended Learning, the bridge to more effective education.
- Part 20: Didactics first, technology second?
- Part 21: A combination of lectures, interactive workshops, and online resources improved student engagement.
- Part 22: Lecturers’ perspectives on the impact of artificial intelligence in blended learning.
Omslagfoto door Nubelson Fernandes via Unsplash
0 Praat mee