De wetenschap achter blended onderwijs | Deel 25: De effectiviteit van een flexibel blended learning studieprogramma

Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. Dit is deel 24 in de reeks.

English follows Dutch

Deze maand: De effectieve blend-welke vier onderdelen blijven overeind?

Müller, C., Mildenberger, T., & Steingruber, D. (2023). Learning effectiveness of a flexible learning study programme in a blended learning design: Why are some courses more effective than others. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(10).  https://doi.org/10.1186/s41239-022-00379-x

Judith Herrewijn heeft dit artikel voor je uitgekozen. Als ICTO coach bij Avans Hogeschool ondersteunt zij docenten bij het inzetten van (digitale) leermiddelen.

Wat je in dit artikel leest

Uit onderzoek is gebleken dat studenten in het hoger onderwijs meer flexibiliteit en autonomie willen ervaren in hun leerproces. Tijdens de covid-19 pandemie vond er een verschuiving plaats naar 100% online onderwijs. Als je nu aan studenten vraagt waar ze de voorkeur aan geven dan kiezen ze veelal voor een mix van zowel fysieke lessen als online leermomenten. Maar wanneer is die blend effectief en succesvol voor studenten? 

Deze studie onderzoekt de effectiviteit van een flexibel leerprogramma dat gebruikmaakt van een blended learningontwerp, waarbij de klassikale tijd met 51% werd teruggebracht en vervangen door online leermomenten. Uit het onderzoek bleek dat de effectiviteit vergelijkbaar was met traditioneel leren. Het vervangen van (een deel van) de fysieke lessen door online momenten alleen is dus niet per definitie een garantie voor succes. Deze studie laat zien dat de impact vooral in zit in deze vier onderdelen van blended learning:  

  1. De manier waarop de onderwijsmodule is opgebouwd (de structuur); 
  2. De keuze van verschillende activerende werkvormen; 
  3. Het stimuleren van interactie door samenwerken en de instructie daarbij;
  4. Begeleiding en feedback tijdens het leerproces. 

Waarom we dit artikel hebben geselecteerd

Als ICTO coach bij Avans Hogeschool ben ik al jaren bezig met het ondersteunen van docenten bij een blended curriculum. Dat gaat dan met name over het inzetten van digitale middelen zoals quizzes, kennisclips en online lessen verzorgen via Teams. Maar steeds vaker help ik ook bij het bedenken en integreren van activerende werkvormen, om zo een goede variatie te creëren in het geven van onderwijs. 

We zijn als Avans goed op weg met deze onderwijsontwikkeling maar ik blijf me altijd afvragen: hoe effectief is die blend nu eigenlijk? Hebben studenten er baat bij? Worden de resultaten ook beter of verhoogt de blend bijvoorbeeld het leerplezier? (ook een belangrijke). Vandaar dat ik erg nieuwsgierig was naar de uitkomst van dit onderzoek zodat ik eventueel kan bijsturen en we vol in kunnen zetten op het juiste. Want uiteindelijk willen we gewoon goed onderwijs verzorgen, toch?

Hoe sluit dit aan op je onderwijspraktijk?

De uitkomst van dit onderzoek verbaast me niet maar zet me wel weer even op scherp. Studenten moeten van passief leren naar actief leren. Kom uit die stoel en dans mee op het nieuwe ritme van het onderwijs! Fellow teachers & educational designers: are you with me om dit groots in te zetten?

Kennis over blended learning opdoen

De Special Interest Group (SIG) Blended Learning en de Vraagbaak Online Onderwijs hebben de handen ineen geslagen. Elke maand selecteren deze twee SURF-communities speciaal voor jou een relevant wetenschappelijk artikel over blended learning dat interessant is om te lezen. We stellen je een prikkelende vraag en we stimuleren je om naar je onderwijs / omgeving te kijken en je kennis en ervaring te delen. We vinden het geweldig als je jouw antwoord hieronder of op LinkedIn met ons wil delen!

Eerder verschenen in deze serie:

The Science behind Blended Learning | Part 25: The effective blend - which four design factors remain?

Müller, C., Mildenberger, T., & Steingruber, D. (2023). Learning effectiveness of a flexible learning study programme in a blended learning design: Why are some courses more effective than others. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(10).  https://doi.org/10.1186/s41239-022-00379-x

Judith Herrewijn picked this month's article. She works as an ICTO coach at Avans University of Applied Sciences where she supports lecturers in using (digital) learning tools.

What to expect in this article

Research has shown that students in higher education want to experience more flexibility and autonomy in their learning process. During the covid-19 pandemic, there was a shift towards 100% online education. Nowadays students mostly prefer a mix of both on campus classes and online learning opportunities. But the question is, what makes a blend effective and successful for students?

This study investigates the effectiveness of a flexible learning programme using a blended learning design, in which classroom time was reduced by 51% and replaced with online learning moments. The study found that the effectiveness was similar to traditional learning. However, there was considerable variance in effect sizes between courses, suggesting that implementation quality of educational design factors plays a crucial role. The study shows that the impact lies mainly in these four components of blended learning: 

1.         The way the teaching module is built (the structure); 
2.         The choice of different activating work formats; 
3.         The encouragement of interaction through collaboration and the instruction;
4.         Guidance and feedback during the learning process.

Why we think this article is a must-read

Working as an ICTO coach at Avans University of Applied Sciences, I have been supporting lecturers with a blended curriculum for many years. This mainly involves using digital resources such as quizzes, knowledge clips and providing online lessons via Teams. But increasingly, I also help in devising and integrating activating teaching methods, in order to create a good variation in teaching. 

At Avans, we are well on our way with this educational development but I always keep asking myself: how effective is this blend actually? Do students benefit from it? Do the results also improve or does the blend, for instance, increase learning pleasure (also an important aspect of course). Hence, I was very curious about the outcome of this study so that I can make adjustments if necessary and we can fully focus on the right thing. At the end of the day, we just want to provide good education, don’t we?

How does this align with your teaching practice?

While the outcome of this study does not surprise me, it puts me on edge again. Students need to move from passive learning to active learning. Get out of that chair and dance along to the new rhythm of education! Fellow lecturers & educational designers, let’s raise the stakes. Are you with me?

Gaining more scientific knowledge on blended learning

SURF’s Special Interest Group (SIG) Blended Learning and Vraagbaak Online Onderwijs will be working together from now on. Each month they will provide you with a relevant article on blended learning and an inspiring question. Easy, accessible and up to date. We invite you to share your thoughts on the selected articles either here or on LinkedIn.

Previous articles in this series:

Photo by Standsome Worklifestyle on Unsplash 

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties