De wetenschap achter blended onderwijs | Deel 26: Blended learning heruitgevonden door AI en digitalisering

Velen van ons zijn bezig met ontwerpen, vormgeven of geven van blended onderwijs. Er is en wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar blended learning en daardoor is er veel kennis beschikbaar. Maar hoe bepaal je welke artikelen relevant zijn? En welke kennis uit onderzoek kun je toepassen in je eigen praktijk? Speciaal voor jou bieden we daarom elke maand op een laagdrempelige manier kennis aan over blended onderwijs. Dit is deel 26 in de reeks.

English follows Dutch

Deze maand: Blended learning heruitgevonden - waar AI en digitalisering het onderwijs transformeren

Kara, N. (2024). Redesigning blended learning models in the era of digitalization and artificial intelligence. Contemporary Educational Technology, 15(3), ep455. 

Jochem ten Böhmer heeft dit artikel voor je uitgekozen. Hij is onderwijskundige Blended Leren & AI bij de HAN, lid expertiseteam koersbeeldproject Digi- en datavaardig (HAN) en voorzitter van de SIG Blended Learning van SURF.  

Wat je in dit artikel leest

AI en digitalisering leiden tot een grote transformatie van ons onderwijs. Dit artikel bespreekt hoe blended learning zich ontwikkelt in het tijdperk van digitalisering en kunstmatige intelligentie. Het benadrukt dat traditionele modellen van blended learning aan herziening toe zijn omdat technologische veranderingen, zoals AI, learning analytics en gepersonaliseerd leren, nieuwe mogelijkheden en uitdagingen met zich meebrengen. De auteurs stellen dat er behoefte is aan flexibele, dynamische en studentgerichte leeromgevingen, waarbij technologie niet alleen ondersteunend is maar integraal deel uitmaakt van het leerproces. Ook stellen de auteurs dat de rol van de docent verandert van kennisoverdrager naar begeleider van het leerproces.

Waarom we dit artikel hebben geselecteerd

Dit artikel geeft aan hoe onderwijsprofessionals blended learning effectief kunnen vormgeven in een snel veranderende digitale wereld. Het biedt:

• een theoretisch kader én praktische richtlijnen voor het herontwerpen van blended learning,
• actuele inzichten in de impact van AI en digitale tools op het onderwijsontwerp,
• kritische reflectie op de veranderende rol van de docent en de noodzaak van professionalisering.

Hoe sluit dit aan op je onderwijspraktijk?

Ben je zelf bezig met het herontwerp van leertrajecten waarbij digitale middelen ingezet worden om leren flexibeler en gepersonaliseerder te maken? Dan sluit dit artikel goed aan op de praktijk. De inzichten over de rol van AI en het belang van data-gedreven beslissingen dagen je uit om verder te kijken dan het simpelweg “digitaliseren” van klassikaal onderwijs. Ook de nadruk op student agency (eigenaarschap over het leerproces) raakt aan het streven om studenten actiever te betrekken bij hun eigen leerproces. Het artikel kan bevestiging bieden van waar je al mee bezig bent, en je inspireren om nieuwe stappen te zetten.

Het artikel biedt inspirerende ideeën en een solide theoretisch kader dat relevant is voor hedendaagse onderwijsvernieuwing. Wees je er wel van bewust dat het artikel een enigszins eenzijdige focus op technologische kansen bevat en dat er gebreken zijn in het empirisch bewijs. Dat beperkt de generaliseerbaarheid en diepgang van de conclusies. Desalniettemin is het een waardevol startpunt voor verdere discussie en onderzoek, mits men bewust is van de genoemde beperkingen.

Kennis over blended learning opdoen

De Special Interest Group (SIG) Blended Learning en de Vraagbaak Online Onderwijs hebben de handen ineen geslagen. Elke maand selecteren deze twee SURF-communities speciaal voor jou een relevant wetenschappelijk artikel over blended learning dat interessant is om te lezen. We stellen je een prikkelende vraag en we stimuleren je om naar je onderwijs / omgeving te kijken en je kennis en ervaring te delen. We vinden het geweldig als je jouw antwoord hieronder of op LinkedIn met ons wil delen!

Eerder verschenen in deze serie:

The Science behind Blended Learning | Part 26: Blended Learning reinvented - where AI and digitalisation are transforming education

Kara, N. (2024). Redesigning blended learning models in the era of digitalization and artificial intelligence. Contemporary Educational Technology, 15(3), ep455. 

Jochem ten Böhmer picked this article for you. He is an education expert Blended Learning & AI at the HAN, member of the expert team on the Digi- and data-ready project (HAN) and chair of SURF's SIG Blended Learning.  

What to expect in this article

AI and digitalisation are leading a major transformation of our educational system. This article discusses how blended learning is evolving in the age of digitalisation and artificial intelligence. It highlights that traditional models of blended learning are in need of revision as technological changes, such as AI, Learning Analytics and personalised learning, bring new opportunities and challenges. The authors argue that there is a need for flexible, dynamic and student-centred learning environments, where technology is not only supportive but an integral part of the learning process. The authors also argue that the role of the lecturer is evolving from knowledge transferor to facilitator of the learning process.

Why we think this article is a must-read

This article outlines how education professionals can effectively design blended learning in a rapidly changing digital world. It provides:

  • a theoretical framework as well as practical guidelines for redesigning blended learning;
  • current insights into the impact of AI and digital tools on educational design;
  • critical reflection on the changing role of the lecturer and the need for professionalization.

How does this align with your teaching practice?

Are you currently in the process of redesigning learning pathways using digital tools to make learning more flexible and personalised? If so, this article connects well with practice. The insights on the role of AI and the importance of data-driven decisions challenge you to look beyond simply ‘digitising’ classroom teaching. Also, the emphasis on student agency touches on the drive to involve students more actively in their own learning. The article can offer confirmation of what you are already doing and inspire you to take new steps.

The article offers inspiring ideas and a solid theoretical framework relevant to contemporary educational innovation. Be aware, however, that the article contains a somewhat one-sided focus on technological opportunities and that there are flaws in the empirical evidence. This limits the generalisability and the depth of conclusions. Nevertheless, it is a valuable starting point for further discussion and research, provided that you are aware of the mentioned limitations.

Gaining more scientific knowledge on blended learning

SURF’s Special Interest Group (SIG) Blended Learning and Vraagbaak Online Onderwijs will be working together from now on. Each month they will provide you with a relevant article on blended learning and an inspiring question. Easy, accessible and up to date. We invite you to share your thoughts on the selected articles either here or on LinkedIn.

Previous articles in this series:

Photo by Zak on Unsplash

Auteur

Reacties

Dit artikel heeft 0 reacties